چه سرنوشتی در انتظار کابینه جدید ترکیه است؟

محمد اکبری: اختلاف نظر میان اردوغان و داوود اغلو بر سر تغییر نظام پارلمانی به ریاستی منجر به برکناری داووداغلو و انتصاب بینالی ییلدریم به نخست وزیری ترکیه شد. ییلدیریم وزیر ارتباطات و ترابری ترکیه هم مانند داووداغلو یکی از افراد نزدیک اردوغان است اما با توجه به سرنوشتی که بر سر داووداغلو آمد باید دید که ییلدیریم هم در ادامه راه تحمل یکه تازی های اردوغان را دارد یا نه. جعفر حق پناه کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است به دلیل نزدیک بودن نظرات و عقیده های اردوغان و ایلدیریم ممکن نیست دوباره اتفاقی که میان اردوغان و داوود اغلو رخ داد تکرار شود.

با توجه به برکناری داوود اغلو از نخست وزیری، بینالی ییلدریم نخست وزیر جدید ترکیه کیست و چه تفکرات سیاسی دارد؟

آقای بینالی یک تکنوکرات است و سابقه فعالیت در مراتب سیاسی را نداشته البته اگر پست های وزارت خانه ای خدماتی مانند وزارت راه و وزارت خارجه را جزوی از این مراتب سیاسی ندانیم. اگر بخواهیم ییلدیریم را معرفی کنیم می توانیم بگوییم او یک مدیر توانمند اجرایی قوی است که در امور اجرایی مهارت بسیاری دارد. این مزیت ییلدریم دقیقا نقطه تمایز او از داووداغلو است. ییلدیریم برخلاف داووداغلو چهره سیاسی نیست و در شرایط فعلی که سیاست داخلی و خارجی ترکیه آشفته است بهترین گزینه برای اردوغان و ترکیه محسوب می شود. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت علاوه بر اینکه ایلدیریم در امور اجرایی قوی است رابطه بسیار خوبی با اردوغان دارد و از هر لحاظ با او هماهنگ است و کاملا مطیع اوست.

روز گذشته رجب طیب اردوغان اعلام کرد که در حال حاضر به سمت نظام ریاستی پیش می رویم، با توجه به صحبت های اردوغان آیا او موفق به تغییر نظام خواهد شد و این تغییر چه تاثیری بر آینده ترکیه خواهد گذاشت؟

در عمل اتفاق خاصی رخ نمی دهد به این دلیل که ترکیه در حال حاضر هم به صورت نظام ریاستی اداره می شود و فقط نام نظام پارلمانی را به دوش می کشد ولی تا زمانی که اردوغان موفق شود به نظام راستی که به آن بیشتر گرایش دارد رسمیت ببخشد مجبور است در سطح سیاسی التهاب بیشتر و در بین احزاب تنش بیشتری را تحمل کند تا به هدف خود دست یابد.

داوود اغلو در ابتدا به اردوغان نزدیک بود  ولی در میانه راه خودش را از اردوغان جدا کرد و این جدایی منجر به استعفای او از جایگاهش شد، با وجود این موضوع آیا این اتفاق در مورد اردوغان و ایلدریم هم رخ می دهد؟

بعید میدانم این اتفاق بین ایلدریم و اردوغان رخ دهد چون یلدریم کاملا دست نشانده اردوغان است و اردوغان او را آورده تا مشکلات و وضعیتی که تا به الآن داوود اغلو به وجود آورده و فضای سیاسی داخلی و خارجی ترکیه را سر و سامان ببخشد.

با انتصاب ییلدریم چه تغییراتی در آینده سیاسی ترکیه رخ می دهد؟

همانطور که گفتم در ابتدا فضا ملتهب تر می شود اما در ادامه بستگی به کارکردها و قابلیت های ایلدریم و کابینه اش دارد که بتوانند خودشان را در این حوزه نشان دهند و تمام نقد هایی که تا کنون به دولت شده را مهار کنند.