خردادماه زمان مناسب کوچ بهاره برای عشایر اردبیل

قادر هنرمند صبح امروز در نشست با فرماندار شهرستان بیله‌سوار اظهار داشت: با توجه به اینکه اقتصاد درون‌زای عشایر سبب رونق تولید به ویژه در حوزه کشاورزی و دامپروری استان و کشور می‌شود باید به این حوزه توجه جدی شود.

وی با اشاره به ظرفیت عشایر در شهرستان بیله‌سوار تصریح کرد: در حوزه شهرستان بیله‌سوار 15 هزار نفر جمعیت عشایری زندگی می‌کنند و بیش از 500 واحد دامی عشایری در این منطقه وجود دارد که عشایر این منطقه نقش و تاثیر بسزای در تولیدات پروتنینی و لبنی دارند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: در اقتصاد یک روستا به طور قطع دام و فرآورده‌های دامی نقش بسیار مهمی دارند و دامداران و عشایر اولویت‌های نخست اقتصاد مقاومتی هستند چرا که با توسعه تولیدات خود زمینه‌ای را فراهم می کنند که وابستگی به کالاهای خارجی در کشور ایجاد نشود.

هنرمند با اشاره به وجود 572 قشلاق، 7 زیست‌بوم و بیش از 45 طایفه مستقل عشایر در سطح استان اردبیل گفت: عشایر استان اردبیل همه ساله 43 هزار تن شیر، 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز، 5 هزار و 400 تن پنیر، یک‌ هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 مترمربع صنایع‌دستی تولید و روانه بازارهای مختلف می‌کنند و نقش بسزایی در تولید این محصولات دارند.

وی با بیان اینکه 35 درصد لبنیات استان اردبیل توسط عشایر تولید می‌شود، افزود: ارزش سالانه تولیدات عشایر استان 300 میلیارد تومان بوده که با جمعیت 6 درصدی از مجموع جمعیت استان اردبیل اقدام به تولید این میزان محصول می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به ایام کوچ عشایر اظهار کرد: با توجه به وضعیت چراگاه‌ها خردادماه زمان مناسبی برای کوچ بهاره عشایر بوده و نباید در این زمینه عشایر عجله کرده و اقدام به کوچ زودهنگام کنند و منتظر اعلام زمان کوچ مناسب در اردیبهشت‌ماه و خردادماه باشند.