افزایش قیمت گوجه فرنگی پس از تخریب مزارع کشاورزان

با ورود سامانه ناپایدار و بارش باران شدید در اکثر نقاط کشور متاسفانه ضمن اینکه باران خسارت تاسیساتی و مالی را برای 18 استان کشور رقم زد؛ موجب افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی همچون گوجه فرنگی شد.

ارتباطی که باران با افزایش قیمت کالاهای اساسی دارد این است که در این فصول کوجه فرنگی فقط از جنوب استان به استانهای دیگر صادر می شود و دلیل اصلی افزایش قیمت این کالای اساسی از بین رفتن مزارع  گوجه فرنگی کشاورزان استان خوزستان و حاشیه آن است.

گوجه فرنگی که در چند روز پیش با قیمت 2500 تومان به فروش می‌رسید هم اکنون در بازار میوه فروشان شهرستان کوثر با قیمت کذایی 4500 و 5000 به فروش می رسد.

این رویداد همزمان با افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی که بدلیل تحریم موجب نارضایتی مردم شده بود رخ داده است که نیاز توجه جدی مسئولین امر را میطلبد.

گوجه فرنگی که سرشار از ویتامین سی و لیکوپن است بطبع از جمله سبد غذایی اکثر مردم منطقه محسوب می شود که انتطار می رود با این وجود این محصول با قیمت مناسبی به فروش برسد.

افزایش نجومی این کالای مصرفی همانطور که اشاره شد نسبت به دیگر سبد غذایی مردم استفاده بیشتری دارد موجب نارضایتی شهروندان شده است.

در پی افزایش قیمت گوجه فرنگی برخی حتی نمی توانند به علت کمبود وضعیت مالی خود این محصول قرمز رنگ را خریداری کنند که در مقابل انتظار می رود مسئولین امر ( جهاد کشاورزی و اتحادیه های فروش) با درک وضعیت مالی مردم بخصوص در سطح شهرستان کوثر که اکثراَ هم کشاورز هستند( 81 درصد) در کاهش قیمت گوجه فرنگی کوشش داشته باشند.

شاید مسئولین مقصر اصلی افزایش قیمت گوجه فرنگی نیستند اما می توانند با مدیریت کارآمد خود در این قضیه دست سودجویان را کوتاه کنند و محصولی که قیمت واقعی آن باعث رضایتمندی مردم است را به بازار عرضه کنند.