شیوع بیماری سرطان معده در استان اردبیل

فرهاد پورفرضی در گرامیداشت هفته سلامت و در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: در حوزه پژوهشی اقدامات خوبی اعم از چاپ ۲۲۰ مقاله اساتید و دانشجویان انجام شده که بخشی از این مقالات در مجلات بین‌المللی و داخلی به چاپ رسیده است.

وی حضور اساتید و دانشجویان این دانشگاه را در ۵۶ کنفرانس داخلی و خارجی در قالب ارائه مقالات یادآور شد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا چهار مرکز تحقیقات بالینی را در چهار بیمارستان استان اردبیل در سال‌جاری راه‌اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به شیوع بیماری سرطان معده در استان اردبیل و پژوهش‌های انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: قرار است برای اولین بار در دنیا و در یک برند متفاوت مرکز مداخله از پیشگیری سرطان در اردبیل راه‌اندازی شود که برای راه‌اندازی این مرکز ۵٫۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

پورفرضی در مورد کشتار غیرمجاز دام در برخی از مناطق اردبیل و تهدید سلامتی مردم در سایه این کشتارهای غیرمجاز افزود: قطعاً با همکاری دامپزشکی در این زمینه و در جلسات شورای سلامت بحث‌ها و بررسی‌ها انجام می‌شود.

وی در مورد آزمایشات مختلف از سموم باقی‌مانده محصولات کشاورزی بیان کرد: ما در چهار محصول تولید شده این استان به ویژه سیب‌زمینی و گندم رقم سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی و فلزات سنگین را مورد ارزیابی قرار دادیم تا در یک بررسی دقیق جلوی شیوع سرطان معده گرفته شود.

اجرای طرح غربالگری دیابت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با یادآوری اینکه در استان اردبیل برای کنترل بیماری دیابت و پیشگیری از عوارض دشوار آن اقدامات خوبی انجام شده است، اضافه کرد: در این زمینه طرح غربالگری دیابت در اولویت قرار گرفته به طوریکه در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر این کار آغاز شده و تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ نفر نیز بیمار دیابتی شناسایی شده است.

پورفرضی ادامه داد: قرار است در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و ساکنان مناطق حاشیه شهرها طرح غربالگری دیابت ادامه پیدا کرده و نسبت به شناسایی این افراد اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی راه‌های پیشگیری از این بیماری را تغذیه مناسب همراه با مصرف مداوم میوه، فعالیت روزانه بدنی، جلوگیری از مصرف شکلات و غذاها با چربی اشباع شده و همچنین مصرف آب‌میوه‌های طبیعی اعلام کرد و گفت: به افراد بالای ۳۵ سال توصیه می‌شود هر سال در چندین نوبت قند خون و فشار خود را سنجش کنند تا از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری شود.

پورفرضی با گرامیداشت هفته سلامت افزود: شعار هفته سلامت غلبه بر دیابت است که روز اول آن به نام «تحقق اهداف سند بیماری‌های غیرواگیر، دومین روز به نام بهداشت عمومی، سومین روز به عنوان ورزش و سلامت، چهارمین روز به عنوان غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم، پنجمین روز به نام سلامت نقش غذا و دارو، ششمین روز به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در حوزه سلامت و روز پایانی نیز به نام آموزش خود مراقبتی و سلامتی» نامگذاری شده است.