تاکید بر فعال‌کردن گردشگری عشایری

کریم حاجی‌زاده  امروز در نشست خبری ششمین جشنواره ملی کوچ عشایر بیله‌سوار، برگزاری این جشنواره را رویکردی مناسب برای به حرکت در آوردن چرخ اقتصادی استان اردبیل عنوان کرد و گفت: جامعه عشایری که در طول تاریخ الگوی موفقی از رابطه انسان و محیط را به نمایش گذاشته، می تواند مدل مناسبی برای برنامه ریزی های کلان جامعه صنعتی کنونی باشد و در عین حال نیز بازشناسی زندگی عشایری به رونق اقتصادی جامعه کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های کوچ عشایر و تکرار آن فرصت مناسبی برای فعال کردن ظرفیتهای عظیم استان اردبیل در زمینه  اکوتوریسم و بویژه اکوکمپ‌ها است از این رو تلاش شده تا با اطلاع رسانی کافی زمینه برای این امر مهم فراهم شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، تصریح کرد: چون زیر ساخت های اکوکمپ‌ها از طریق بخش خصوصی تامین می شود از این رو برگزاری جشنوارهایی چون کوچ عشایر فرصت مناسبی برای جذب سرمایه گذار است.

وی گفت: باید به موضوع جشنواره ملی کوچ عشایر نگاهی متفاوت داشت، همان طور که در حال حاضر گردشگری عشایری و همراه شدن با ایلات به منبع درآمد خوبی برای برخی کشورها همچون مغولستان تبدیل شده ما نیز تلاش می کنیم ظرفیت عشایری موجود در استان اردبیل فعال شود.

حاجی زاده خاطر نشان کرد: در جشنواره ملی کوچ عشایر، پنج غرفه صنایع دستی هم دایر خواهد شد.

 

ارزش  تولیدات سالانه عشایر اردبیل 300 میلیارد تومان است

قادر هنرمند مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز در این نشست زمان برگزاری این جشنواره را 22 اردیبهشت در نزدیکی روستای روح کندی منطقه جعفرآباد مغان اعلام کرد و گفت: برپایی 12 آلاچیق و 30 غرقه، اجرای کوچ و عروسی نمادین، جشن حنابندان، حفظ آداب و اصالت عشایر از جمله برنامه هایی است که در جشنواره کوچ عشایر امسال برگزار خواهد شد.

به گفته وی عشایر استان اردبیل با 15 هزار خانوار و 80 هزار نفر جمعیت رتبه سوم از لحاظ ایلی جمعیت عشایری کشور و 6 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند که  ارزش  تولیدات سالانه آنها  300 میلیارد تومان است.