برق رسانی به عشایر بیله سوار با پنل های خورشیدی

قادر هنرمند در نشست با فرماندار بیله سوار گفت: تعداد 300پانل خورشیدی برای استفاده مناطق عشایر نشین استان توزیع خواهد شد که 60پانل خورشیدی برای عشایر شهرستان بیله سوار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: هزینه نصب هر پنل خورشیدی در هر یک از چادرها وآلاچیق های عشایر 20 میلیون ریال است که بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین شرکت برق و امور عشایر استان 85 درصد از این هزینه توسط این شرکت و15 درصد نیز به عنوان خودیاری توسط متقاضیان تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر باید مورد حمایت قرار گیرند، خاطرنشان کرد: در واگذاری پنل خورشیدی اولویت اول با عشایری است که در هیچ کدام از مناطق اسکان آنها ( سردسیری و گرمسیری ) برق وجود ندارد و در مرحله بعد به عشایری که در یکی از مناطق اسکان خود فاقد برق هستند نیروگاه خورشیدی قابل حمل واگذار می‌شود.

هنرمندافزود:در راستای آبرسانی به عشایر شهرستان سالانه 17میلیون لیتر آب از طریق تانکرهای سیار امور عشایری برای مناطق عشایر نشین شهرستان بیله سوار ارائه خدمات می شود و در سال گذشته 157کیلومتر از راههای ارتباطی عشایر تسهیل و شن ریزی شده است.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل افزایش اعتبارات به این قشر مولد و محروم را خواستار شد و گفت:جامعه عشایری و روستایی از بسیاری از امکانات شهرنشینان محروم هستند و با توجه به این موضوع برای کمک و حمایت از آنها در شورای برنامه ریزی استان و سازمان امور عشایر کشور، پیشنهادهایی در قالب سند چشم انداز مطرح شده که از آن جمله می توان به برنامه ریزی برای تدوین قانون ساماندهی جامعه عشایری اشاره کرد.

فرماندار بیله سوار نیز در این دیدار گفت: عشایر قشری زحمتکش و غیور هستند که همواره حامی انقلاب و نظام می باشندوتولیدات عشایر پشتوانه نظام در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در مناطق عشایری عنوان کرد: شغل اصلی عشایر دامپروری است و عشایر از تولید کنندگان مهم کشور هستندوعشایر در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی در پاسداری از اسلام و ارزش های انقلاب و دفاع از آن را به عهده داشتند و رشادت هایی از خود نشان دادند

وی با تاکید بر اینکه بیمه کردن دام عشایر یکی از اقدامات مناسبی است، خاطرنشان کرد: بیمه دام عشایر سبب بهبود و گسترش ارتباط بین عشایر و تعاونی‌های عشایری شده چون بیمه شدن دام‌های عشایر از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی سبب تضمین تولید و اشتغال می‌شود.

حلیم با اشاره به قابلیت های شهرستان در حوزه عشایری ظرفیت های شهرستان را در ایجاد اکو کمپ عشایری در منطقه مهم عنوان کرد و افزود: توریسم عشایری و بوم گردی بیله سوارمی تواند به عنوان  یک برند جهانی گردشگران بین المللی و داخلی زیادی  را به این شهرستان هدایت کند.

فرماندار بیله سوار در ادامه از اختصاص تسهیلات برای عشایر شهرستان خبر داد و گفت: از محل اعتبارات خشکسالی مبلغ 7میلیارد ریال برای کمک به عشایرشهرستان اختصاص خواهد یافت .

حلیم در این دیدار رسیدگی به توزیع آرد عشایری وآبرسانی سیار به مناطق عشایری و همچنین تسهیل راههای ارتباطی عشایر را از اولویت های اداره امور عشایری در شهرستان عنوان کرد و گفت:شهرستان بیله سوار از لحاظ تعداد قشلاقات عشایری در سطح استان اردبیل جزوء اولین شهرستانها است و این آمار ارزش فعالیت این اداره را در شهرستان پر اهمیت تر کرده است.

مقام عالی دولت در شهرستان بیله سوار همچنین از اجرای طرح نصب پانل های خورشیدی در مناطق عشایرنشین شهرستان خبر داد و گفت:در این راستا 60پانل خورشیدی به عشایر شهرستان اختصاص خواهد یافت.