تامین مالی راه آهن اردبیل پیگیری میشود

محمد شریعتمداری عصر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه راه آهن از ضروریات استان اردبیل است، افزود: هر چند این پروژه از وعده های مستقیم از محل منابع دولتی نیست اما در خصوص تامین مالی خارجی فاینانس آن صحبت شده است.

به گفته وی تامین مالی راه آهن نیازمند شرایط مطلوب است و هر چند برخی پیشنهادات حاصل شده است اما پیگیری تامین مالی آن در دستور کار است.

وی  در خصوص پروژه دیگر اردبیل یعنی مجموعه پتروشیمی اضافه کرد: مجموعه سهامداران این پروژه به دلایلی از فعالیت کناره گیری کرده اند و بر اساس تصمیمات مشترک با استاندار اردبیل به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای این پروژه ترکیب سهامداران باید تغییر یابد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: تغییر خط تولید این مجموعه به پروپیلن که مورد نیاز منطقه است می تواند بازار صادراتی قابل توجهی را بدنبال داشته باشد.

شریعمداری در خصوص وضعیت منطقه آزاد تجاری اردبیل اضافه کرد:  دولت در ابتدا با الحاق بخشی از جغرافیای استان به مناطق موجود موافقت کرده بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: در ادامه به دلیل ظرفیت های سوق الجیشی فوق العاده در اردبیل، مرزی بودن و توانمندی در جذب سرمایه گذاری های خارجی، دولت ایجاد منطقه مستقل را پذیرفت.

به گفته وی هر چند در مجلس سابق این درخواست رای منفی گرفت اما در مجلس جدید با تک فوریتی آن موافقت شده و امیدواریم به صورت قطعی به تصویب برسد.

شریعتمداری از جمله پروژه های شاخص در استان اردبیل را اراضی پایاب خداآفرین و سایر آبهای مرزی دانست و با اشاره به هزینه کرد ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در این پروژه متذکر شد: دستاورد این پروژه می تواند اشتغال فصلی ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را تثبیت کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص فعالیت های مراکز دانش بنیان و پارک علم و فناوری استان افزود: لازم است درخواست های ثبت ۸۰ شرکت دانش بنیان در اسرع وقت بررسی شده و نسبت به اشتغال نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی از این ظرفیت استفاده شود.

به گفته وی سفرهای معاون رئیس جمهور با هدف پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور در استانها و در عین حال برقراری رابطه با گروه های مرجع و نخبگان در استانها مد نظر است.

شریعمداری همچنین به ضروت تعامل و برقراری ارتباط  با مسئولان منطقه ای، شوراهای برنامه ریزی، شوراهای شهر، ائمه جماعات، اتاق های بازرگانی و سه نقطه اشاره کرد و افزود: در عین حال وضعیت تک تک پروژه های سفر رئیس جمهور در این دیدار بررسی می شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: از مجموعه تعهداتی که در سال ۹۳ به استان اردبیل داشتیم بیش از صد درصد پرداخت شده و در سال ۹۴ هم وضعیت پرداخت به نسبت سایر استانها به مراتب مطلوب تر است.

به گفته شریعتمداری از مجموع ۶۲ طرح سفر در این استان به جز ۷ مورد، مابقی به نتایج مطلوب رسیده و این ۷ پروژه نیز با مشکلات تخصیص بودجه و مسائلی از این دست مواجه بود که با بررسی و گفتگو امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.