بیش از 20 نفر در پرونده مدلینگ دستگیر شدند

 ناصر عتباتی دادستان مرکز استان اردبیل با اشاره به اینکه حوزه های فرهنگی و اجتماعی دغدغه و نگرانی اصلی مسئولین، خانواده های شهدا و دلسوزان نظام بوده اظهار کرد: کارهای متعددی در حوزه عفاف، حجاب، امنیت اخلاقی - اجتماعی با رویکرد امر به معورف و نهی از منکر و تذکر لسانی عملیاتی شده و طرح ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی در دادسرا موجود است.

عتباتی با تاکید بر اینکه رویکرد ها و اقدامات بیشتر جنبه بازدارندگی و پیشگیری داشته است گفت: در وحله اول اولویت با اطلاع رسانی از طریق بنرهای نصب شده در سطح شهر بود تا جنبه حقوقی و قانونی و تبعات بدحجابی و بی حجابی روشن و تفهیم شود؛ در این راستا بنرهای توصیه اخلاقی، رعایت مسائل فرهنگی، حجاب و سلامت مراودات اخلاقی نصب و تبلیغ شد. دو اکیپ متشکل از  نیروی انتظامی، امنیت اخلاقی و پلیس افتخاری که عمدتا خواهران بسیج بوده تشکیل و برای هر دو اکیپ نماینده دادستانی معرفی شد.

 

این مقام قضائی تصریح کرد: برای درصد ناچیزی از افراد که متجاهرانه با جسارت و تجری و نیز بدون توجه به بافت دینی، اخلاقی - مذهبی شهر و صرفاٌ برای تخریب و نا سالم سازی فضای سالم شهری اقدام می کرند، رویکرد کیفری و برخورد قانونی داشتیم.

 

وی تصریح کرد: بعد از دستگیری با این مجرمین رویکرد امر به معروف و نهی از منکر اتخاذ می شود به این شکل که کلاس های آموزشی و توجیهی با حضور قضات روحانی و دادستانی در دادسرا برگزار می شود. با توجه به بازخورد مطلوب و جلب رضایتمندی مردم این برنامه ها مستمر خواهد بود.

 

بیش از 20 نفر در پرونده مدلینگ دستگیر شدند

دادستان اردبیل با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی غفلتی نداشته ایم تصریح کرد: اخیراٌ با تلاش و اقدامات اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه استان اردبیل متهمان "باند مدلینگ" بازداشت شد. در این پرونده چندین زن با همکاری آرایشگاه های زنانه، عکاسان حرفه ای اتلیه ها و با مدیریت مدیران تعدادی شبکه در فضای مجازی اقدام به سودجویی و فعالیت می کردند که تمام محتوا و اقدامات خارج از چارچوب دینی - اخلاقی و حتی در بخشی، اقدام علیه اعتقادات دینی مردم و زیر پا گذاشتن مبانی شرعی و دینی مردم همراه بود که در فضای مجازی متاسفانه به نام اردبیل منتشر می شد.

 

ناصر عتباتی در توضیح بیشتر این پرونده اخلاقی و فضای مجازی اظهار داشت: در این پرونده زنان بکار گرفته شده و داوطلب توسط آرایشگاه های مطرح شهر که سالن های مجهز و برای خود نامی دارند آرایش و زینت می شدند و در ادامه بدون پوشش در مقابل دوربین های عکاسی تعدادی عکاس حرفه ای آتلیه ها حاضر و مبادرت به گرفتن عکس های مختلف و در نهایت توسط مدیران برخی کانالها در فضای مجازی منتشر می شد و از این راه منافع نامشروع خود را تامین می کردند.

این مقام قضائی اظهار کرد: تعداد اعضای برخی کانالهای این مدیران در فضای مجازی بالغ بر 70 و حتی 80 هراز نفر می رسید که در کل وضعیت اخلاقی نامناسبی داشتند.

دادستان اردبیل از برگزاری جلسات متعدد در خصوص این پرونده با حضور سازمان اطلاعات سپاه، پلیس فتا، پلیس امنیت اخلاقی و نماینده دادستان اردبیل در فاصله های زمانی متعدد خبر داد و گفت: در نهایت بیش از 20 نفر در پرونده مدلینگ دستگیر و احضار شدند.

وی تاکید کرد: برای حفظ جایگاه اجتماعی، دینی، مذهبی و سنتی شهر اجازه داده نخواهد شد عده ای بخاطر منافع شخصی آن را تخریب کند.

 

عتباتی در توضیح تکمیلی این پرونده استانی گفت: مجرمین این پرونده فضای مجازی و مدلینگ شامل؛ 6 مدلینگ، 6عکاس حرفه ای آتلیه ها، 4 آرایشگر مطرح و بنام و مجهز بودند که دستگیر شدند. آتلیه های عکاسی و آرایشگاه ها تعطیل و پلمپ و عده ای روانه زندان شد.

این مقام مقائی استان تصریح کرد: به اتلیه ها و آرایشگاه های زنانه تذکر جدی داده می شود و در این ارتباط تعدادی بازرسین نامحسوس موظف به رصد و ارائه گزارش به دادستانی شده اند که در صورت تخلف بدون فوت وقت اقدام خواهد شد.

عتباتی در ادامه تذکری به برخی کانالهای متخلف داد و تاکید کرد: برخی کانالها برای ارتقای عضو کانال دست به هر اقدام و کاری مبنی بر زیر پا گذاشتن خطوط قرمز، حدود شرعی، اخلاقی و اعتقادی مردم می زنند که بدون شک نظارت و رصد شده، در عین حال خانواده ها نیز در فضای مجازی از فرزندان خود مراقبت کنند.

 

ممنوعیت فروش الکل سفید بدون نسخه پزشک در داروخانه ها

دادستان شهرستان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود از مبارزه قاطع و ورود جدی سیستم قضائی درباره مشروبات الکلی خبر داد و گفت: در جهت مبارزه با مشروبات الکلی مبارزه جدی و هماهنگی صد صدری بین دستگاههای مرتبط برقرار شده و رئیس دادگستری استان نیز بر این موضوع اهتمام دارد و تمامی دادستانی شهرستانها ورود جدی خواهند داشت.

ناصر عتباتی تصریح کرد: هرچند فضا برای قاچاقچیان ناامن شده و آمار قاچاق پایین آمده اما در حوزه جرایم مشروبات الکلی با آمار فزاینده مواجهیم و باید گفت، آمار و ارقام مشروبات الکلی کشف شده و مصرف شده نگران کننده است.

 

وی در ادامه یکی از علل آمار فزاینده مشروبات الکلی را عرضه بدون محدودیت الکل سفید در داروخانه ها عنوان کرد و گفت: در این مورد معاونت دارو ادعای دارویی الکل سفید را داشت و بر این اساس به مسئولین علوم پزشکی استان تذکر جدی داده شد تا از فروش الکل سفید بدون نسخه پزشک در داروخانه ها ممانعت و برخورد کند و در صورت فروش آزاد،از برخود جدی تا تعطیلی و پلمپ داروخانه اقدام خواهد شد و در این راستا اگر کوتاهی از سوی مسئولین ستاد علوم پزشکی محرز شود  بدون اغماض برخود خواهد شد.

همچنین وی از تشکیل شعبه ویژه دادستانی و رسیدگی به پرونده جرایم مشروبات الکلی خبر داد.

 

دادستان اردبیل در ادامه و درباره اقدامات دادسرا در حوزه جرایم اقتصادی اظهار داشت: هماهنگی های لازم بین سیستم قضائی و بازرسی استان برقرار بوده و تمام فعالیت های دولتی و بخش خصوصی لحظه به لحظه نظارت و رصد می شود؛ در این راستا تخلفاتی از سوی سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری و نیز کشت و صنعت مغان گزارش واصل شد و در تحقیقات اولیه و مقدماتی تخلف محرز و صدور کیفر خواست برای هر دو صادر شده که پرونده برای صدور رای در دادگاه صالح در حال بررسی است.

ناصر عتباتی همچنین از متلاشی شدن و بازداشت باند کلاهبرداری 7 نفره از شرکت های بیمه خبر داد و گفت: این افراد با جعل و صحنه های ساختگی تصادف خسارت هنگفتی از بیمه دریافت کرده اند.

 

این مقام قضائی در ادامه با ابراز تاسف از دو حادثه ناگوار روی داده در شهر اردبیل شامل؛ سقوط کودک 4 ساله از طبقات برج و نیز سقوط و مرگ فردی در اثر وجود گود برداری واقع در روبروی بیمارستان ایثار شورابیل به جهت کوتاهی در ایمنی لازم خبر داد و گفت: تعقیب متخلفین صادر شده و پروژه احداثی واقع در شورابیل بدلیل گودبرداری عمیق و رهاسازی غیر مسئولانه واگذار خواهد شد و بازپرس پرونده با جدیت در حال بررسی و برخود خواهد کرد.

وی در ادامه از تخلف روی داده در کشت و صنعت مغان پرده برداشت و افزود: پرونده تخلفات مالی از سوی سازمان بازرسی استان گزارش شد و قرار مجرمیت و کیفر خواست صادر شده که در دادگاه صالحه رسیدگی خواهد شد.

 

وی در راستای فرمایش رهبری مبنی بر ایجاد اقتصاد مقاومتی و سالم سازی فعالیت های اقتصادی و مالی و نیز مقابله و مبارزه با زد و بندهای مالی از اعمال مبارزه جدی خبر داد و افزود: در راستای حمایت از سرمایه گذار واقعی جلسه ای دو هفته یک بار در کمیته قضائی برگزار می شود که در هر جلسه نزدیک به 5 مورد از مشکلات سرمایه گذاران گشایش ایجاد می شود.

عتباتی تصریح کرد: خوشبختانه تشکیل این کمیته خروجی مطلوبی داشته طوری که مطالبات کارگران کارخانه های ذوب آهن و سبلان پارچه اردبیل که گاها منجر به تجمع و تحصن می شد و درباره سبلان پارچه که رفته رفته به بحران تبدیل می شد گشایش شد و با ورود سیستم قضائی مطالبات بحق کارگران دریافت و تحویل گردید. اکنون نزدیک به 720 نفر در این دو کارخانه مشغول کار هستند.

*دادستان اردبیل در پایان پکیج خبری مهم خود از صدور حکم قصاص 4باره برای قاتل مسلح 4 نفر در روستای خروسلو از توابع بیله سوار و نیز بازداشت و سیر مراحل مقدماتی پرونده مهم امنیت اخلاقی جنگل آب بیگلو خبر داد و در این باره گفت: 8متهم تاکنون بازداشت و بازجویی برای تکمیل پرونده ادامه دارد.