آب سد «یامچی» نمونه‌گیری میکروبی شد

فرهاد پور فرضی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نگرانی شهروندان اردبیلی از بهداشت آب شرب اردبیل که از سد یامچی تأمین می‌شود، اضافه کرد: این موضوع هفته گذشته در شورای سلامت استان مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد دامپزشکی نسبت به این معضل مطالعه و نمونه‌برداری داشته باشد که بر اساس نظرات اعلام شده علت مرگ ماهیان تعداد زیاد آن ها و کمبود مواد غذایی در سد است و موضوع بیماری منتفی اعلام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه روز پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته با کمپرسور و بلدوزر ماهی‌های مرده اطراف سد جمع‌آوری شدند، ادامه داد: به دلیل اینکه تعداد ماهی زیاد است درخواست داشتیم سریعاً از اطراف سد جمع‌آوری شوند.

پور فرضی افزود: در ادامه آلودگی آب در طول مسیر انتقال به شهر اردبیل و تصفیه‌خانه و همچنین ورودی شهر آزمایش شده است که به لحاظ آلودگی میکروبی و شیمیایی مشکل خاصی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تنها مورد شناسایی شده بوی نامطبوع آب است که به دلیل جلبک‌های سد ایجاد می‌شود که هر چند پاکسازی شده و تصفیه می‌شود اما بخش باقی مانده موجب بوی بد آب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به این سؤال که آیا مصرف آبی که در آن ماهی مرده مشاهده می‌شود صحیح است یا نه، اضافه کرد: هیچگونه مشکلی در بهداشت آب وجود ندارد و اگر این چنین بود در آمار بیماران گوارشی مراجعه کننده با افزایش آمار همراه می‌شد.

به گفته پور فرضی طی هفته‌های اخیر تعداد بیماران گوارشی مراجعه کننده به مراکز درمانی استان افزایش نیافته و این موضوع نشان می‌دهد نگرانی در سلامت آب شرب اردبیل وجود ندارد.

وی در خصوص دلیل غفلت نهادهای مسئول از اطلاع‌رسانی به موقع و بیان واقعیت‌ها به مردم اضافه کرد: این موضوع در جلسه شورای سلامت طی هفته گذشته طرح شد که البته خبرنگاری به جلسه دعوت نشده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قول مساعد اطلاع‌رسانی سلامت آب شرب اردبیل را مطرح کرد و افزود: روز شنبه در برنامه رادیویی سلام سبلان رأس ساعت هشت صبح اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر خواهیم کرد.