" سالک" در برخی مناطق کشور شیوع پیدا کرده است‌

محمدرضا شیرزادی ظهر امروز در هفدهمین گردهمایی سالانه کشوری کارشناسان بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام در سرعین اظهار داشت: با گزارشات آماری به دست آمده مشخص شده ‌که بیشترین افراد مبتلا به تب مالت در استان‌های کرمانشاه٬ همدان٬ لرستان و کردستان هستند.

وی افزود: انجام اقدامات غیربهداشتی و لبنیات سنتی و مواد غیرپاستوریزه  سه دلیل اصلی پیشرفت تب مالت در کشور است و بایستی با رعایت موارد بهداشتی و کنترل این موارد از پیشرفت این بیماری تا حد امکان جلوگیری شود که برای این امر کنترل روش‌های علمی و مدرن لازم و ضروری است.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت گفت: از دیگر عواملی که شیوع تب مالت را در کشور افزایش می‌دهد توسعه صنایع دامپروری بدون استفاده از روش‌های علمی و مدرن و گسترش عادت‌های غذایی نادرست است که بایستی برای بهبود وضعیت و پیشگیری از این بیماری بایستی با پیاده‌سازی راهکارهای اساسی انجام شود.

شیرزادی بیان کرد: رعایت نکات بهداشتی٬ آگاهی از وضعیت سلامتی حیوانات با تقویت هماهنگی و آموزش‌های لازم توسط مسئولان مربوطه بایستی در دستور کار قرار گیرد چرا که کنترل این موضوع می‌تواند تا حد قابل چشم‌گیری شیوع این بیماری را کاهش دهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیماری سالک نیز در برخی مناطق کشور شیوع پیدا کرده است که سبب انتقال بیماری به انسان می‌شود و راه اصلی ابتلای این بیماری از طریق پشه‌های خاکی٬ انگل‌ها و موش‌های خونخوار انجام می‌شود که بایستی با دستورالعمل‌های مناسب عملیات مربوطه انجام شود.