موافقت با ایجاد پالایشگاه در گرمی

صبح سه‌شنبه در جلسه کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان اردبیل نامه درخواست سرمایه‌گذار مبنی بر مشخص‌سازی آب و محدوده زمین جهت ایجاد پالایشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

نامه‌ای که با بررسی هر چه بیشتر به گره‌های کور مطالعات خود رسید و در نهایت نیز معاون امور عمرانی استانداری اردبیل از طرح نامه‌هایی از این دست در کارگروه تخصصی ابراز گله‌مندی کرد.

در پی نامشخص بودن وضعیت تخصیص آب این واحد تولیدی و همچنین ایرادات وارده از سوی امور اراضی و محیط‌زیست استان، علی آذرنژاد تصریح کرد: لازم است زمانی یک طرح سرمایه‌گذاری در کارگروه تخصصی بررسی شود که تمامی ابعاد آن مورد مطالعه قرار گرفته باشد.

در این جلسه فرماندار گرمی با بیان اینکه سرمایه‌گذار به دنبال مشخص شدن محدوده فعالیت خود است، در پاسخ به انتقاد وارده تصریح کرد: در هشتم شهریورماه آب منطقه‌ای نامه‌ای ارسال کرده و عنوان شده که آب مورد نیاز که ۳۰ هزار مترمکعب در سال است از حوزه بالهارود می‌تواند تأمین شود.

میرعلی رحیمی زاد افزود: در عین حال اداره آب تأکید داشته که به لحاظ واقع شدن در حریم بستر آب مشکلی وجود ندارد و در صورت درخواست متقاضی آب می‌تواند از منابع زیرزمینی نیز تأمین شود.

بدون ارزیابی زیست‌محیطی نظر مثبت نمی‌دهیم

در وضعیتی که نحوه تخصیص آب این پروژه نیازمند مطالعه تشخیص داده شد، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان نیز از نبود مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی طرح خبر داد.

محمد خداپرست افزود: هر چند این طرح به لحاظ استقرار مشکلی ندارد اما تا زمانی که ارزیابی اثرات زیست‌محیطی به دست ما نرسد نمی‌توانیم آن را تائید کنیم.

در عین حال مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان نیز متذکر شد: بدون ارزیابی زیست‌محیطی به دلیل اینکه سیستم آنلاین است هیچ طرحی نمی‌تواند مورد پذیرش قرار گیرد.

روح الله نوروززاده با اذعان به اینکه سرمایه‌گذار ۳۰ هکتار زمین می‌خواهد که واگذاری بخشی مشخص شده است، اضافه کرد: لازم است مطالعات زیست‌محیطی تکمیل شود تا زمین اختصاص بدهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز با تأکید به اینکه راه‌اندازی هر پروژه بزرگی مستلزم رعایت ضوابط است، با تائید نظرات ذکر شده تأخیر مطالعات این پروژه را محل سؤال دانست.

ادارات در مقابل سرمایه‌گذاران سخت‌گیری نکنند

این تأکیدات که البته از سوی معاون امور عمرانی استانداری نیز مورد پذیرش قرار گرفت و می‌رفت تا نظر منفی کارگروه را در مقابل این پروژه سرمایه‌گذاری داشته باشد، با طرح پیشنهادی فرماندار گرمی شکل دیگری به خود گرفت.

رحیمی زاد تصریح کرد: متقاضی برای مطالعه انتظار دارد محدوده زمین مشخص شود در حالی که محدوده مشخص نیست؛ از سویی برای مطالعات زیست‌محیطی لازم است یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به سرمایه‌گذار گفت مطالعه کند و سپس جواب منفی به وی داد، افزود: می‌توان به صورت مشروط زمین را واگذار کرد و تا سه ماه مطالعات تحویل ادارات شود.

فرماندار گرمی تأکید کرد: سهمیه نفت این واحد تولیدی مشخص است و در هر روز تأخیر ۱۵ درصد جریمه پرداخت می‌کنند، در صورتی که در مقابل اجرای آن سنگ‌اندازی کنیم جهت سرمایه‌گذاری به منطقه دیگری نقل‌مکان خواهند کرد.

در عین حال معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز تأکید کرد: سرمایه‌گذار این طرح از کارخانه پتروشیمی و کننده کار است و به دلیل معافیت مالیاتی حاضر به سرمایه‌گذاری در منطقه محروم شده است.

فرشاد عابد تصریح کرد: لازم است حمایت اولیه صورت گیرد؛ چرا که زمینه صادرات این محصول نیز از شهرستان گرمی فراهم است و حجم سرمایه‌گذاری ایجاب می‌کند که از سرمایه‌گذار حمایت داشت.

در پایان این جلسه جهت راه‌اندازی پالایشگاه معاون امور عمرانی استانداری اردبیل به موافقت مشروط با طرح نظر مثبت داد.

علی آذرنژاد تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که می‌خواهد برای چند هزار نفر اشتغال ایجاد کند باید برای مطالعات از مشاوران زبده استفاده کرده و نتیجه را نهایتاً تا سه ماه ارائه دهد.

وی افزود: تأخیر حتی یک روز بیشتر از سه ماه پذیرفته نیست و بعد از سه ماه نسبت به راه‌اندازی پالایشگاه یا رد این پروژه تصمیم‌گیری می‌شود.