وضعیت آب در کشور بحرانی است

حمید چیت چیان افزود: برنامه راهبردی برای احیای منابع آب در استان های مختلف کشور تعریف شده تا بر اساس وضعیت بارش و شرایط اقلیمی از تشدید بحران آب جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در مصرف منابع آب بویژه در بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید بازنگری های خاصی انجام شده ، بیان کرد: با این حال همچنان نیازمند توجه به رویکردهایی هستیم تا به نحوی از وضعیت بحرانی آب عبور کنیم.

وزیر نیرو افزود: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و متوسط بارش ها نیز در این 10 سال کمتر از میانگین جهانی بوده و در نتیجه با بروز خشکسالی های متعدد ، منابع آب تجدید شونده کشور به کمتر از 120 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

چیت چیان گفت: رفع این معضل نیازمند توجه مردم به مصرف درست منابع آب ، تفکیک آب شرب با آب بهداشتی در مناطق مختلف کشور و همچنین استفاده از روش های نوین در آبیاری های بخش کشاورزی است.

وی گفت: وضعیت آب در کشور شرایط مطلوبی ندارد و بحرانی که در این زمینه وجود دارد غیرقابل انکار است.

چیت چیان با بیان اینکه یکی از نمودهای بحران های موجود خشک شدن تالاب ها، برخی دریاچه ها و منابع آب زیرزمینی است بیان کرد: نمونه ای از دشت های ممنوعه را در اردبیل شاهد هستیم که به دلیل اضافه برداشت از دشت های ممنوعه کشور است و در یک برنامه 10 ساله تلاش می کنیم از این وضعیت خارج شود