‌هر ۹۰ دقیقه در استان اردبیل فوت یک نفر ‌ثبت می‌شود

اسد حسن‌زاده ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت ثبت وفات در اردبیل اظهار داشت: در نیمه نخست امسال 3 هزار و 166 مورد وفات در اردبیل ثبت شده که این آمار در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 4 درصدی مواجه است.

وی افزود: طبق آخرین گزارشات به دست آمده مشخص شده که در نیمه نخست امسال فوت شهری بیشتر از فوت روستایی بوده به گونه‌ای که از هر 100 وفات روستایی 163 مورد وفات شهری به ثبت رسیده‌ و این موضوع نشان از اثبات کاهش وفات روستایی نسبت وفات شهری است.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: سال گذشته در استان اردبیل به تعداد 6 هزار و 477 مورد وفات ثبت شده که از هر 100 مورد وفات زن٬ 129 مورد وفات مرد ثبت شده که نشان دهنده افزایش مرگ مردان نسبت به مرگ زنان بوده و دلایلی از جمله بیماری‌های قلبی سبب افزایش وفات در سطح استان اردبیل است.

حسن‌زاده بیان کرد: دلیل اصلی فوت در استان اردبیل مواردی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان٬ سوانح و حوادث است که بیماری‌های قلبی سبب افزایش آمار فوتی‌ در سطح استان اردبیل شده و در حال حاضر این دلایل به صورت دقیق‌تر بررسی می‌شود تا بتوانیم از دلایل فوت مطمئن شویم.

وی تصریح کرد: ترکیب سنی متفاوتی از وفات در سطح استان اردبیل ثبت شده که بیشترین فوتی در استان اردبیل در رده‌های سنی 76 سال به بالا و نیز در رده سنی 70 تا 74 سال است و علاوه بر آن در رده‌ سنی 5 تا 9 به تعداد 55 وفات ثبت شده و 114 مورد وفات هم در رده‌های سنی یک تا 4 سال به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اردبیل افزود: نیاز است که دلایل اصلی فوت کودکان زیر 5 سال در استان اردبیل مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم این آمار را تا حد امکان کاهش دهیم که با آمار به دست آمده مشخص شده ‌که در هر روز 18 مورد وفات در استان اردبیل ثبت می‌شود.

حسن‌زاده اظهار کرد: در هر 90 دقیقه در استان اردبیل یک نفر فوتی ثبت می‌شود که در واقع به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان اردبیل به تعداد 5 مورد فوت شده در استان اردبیل داریم که انتظار می‌رود روند ثبت وفات در مهلت قانونی به انجام برسد تا شاهد وضعیت مطلوب در سطح استان اردبیل باشیم.