غارهای استان اردبیل شناسنامه‌دار می‌شوند

موسی کنعان‌پور عصر امروز در جلسه کارگروه غارشناسی استان اردبیل اظهار داشت: انتظار می‌رود که از مشاوران متخصص و کارآمد برای مطالعات شناسایی غارهای منطقه استفاده شود تا بتوانیم از این طریق غارهای منطقه را به طور مطلوب شناسایی کنیم.

وی افزود:‌ مطالعه غارها نیازمند وسائل و تجهیزات غارنوردی بوده که در صورت تخصیص اعتبار تهیه شناسنامه‌های تمامی غارهای استان اردبیل براساس دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری غارها انجام خواهد شد که خوشبختانه هم‌اکنون این موضوع با روند مطلوبی ادامه دارد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری اردبیل گفت: اهمیت و ارزش حفاظتی غارهای منطقه امری لازم و ضروری است، چرا که غارها بخشی از اکوسیستم طبیعی هر منطقه بوده و حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آن با مشارکت و حضور جوامع بومی ضروری است.

کنعان‌پور تصریح کرد: همکاری دهیاران با اداره‌کل حفاظت محیط زیست اردبیل در شناسایی غارهای استان شایسته تقدیر و قدردانی است و شناسنامه‌دار شدن غارها اقدام مفیدی است که باید با دقت کافی انجام شود تا بتوانیم اطلاعات کاملی از آنها داشته باشیم و علاوه بر آن گسترش گردشگری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی غارها با بهره‌برداری پایدار از غارهای استان منوط به شناسایی و درجه بندی آنها به دست می‌آید.

محمد خداپرست، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: استفاده از ظرفیت و توانمندسازی دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی و جوامع بومی - محلی برای فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی عمومی گردشگران و بازدیدکنندگان از غارها در حفاظت و معرفی آنها می تواند امری راهگشا و مهم باشد.