خسارت میلیاردی حوادث طبیعی به کشاورزان اردبیل

عدیل سروی از وارد شدن 5 هزار و 200 میلیارد ریال خسارت از جانب بارش تگرگ، سرمازدگی بهاره و یا حوادث مختلف طبیعی به کشاورزان و باغداران این استان در سال جاری خبر داد و گفت: بهترین راهکار جبران خسارات حوادث قهری بیمه محصولات توسط کشاورزان و باغداران استان است.

وی با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای بسیاری از پروژه های کشاورزی در استان از جمله سدهای معیشتی زودبازده اظهار کرد: ریشه اجرای بسیاری از این طرح ها سیاسی است در حالی که پروژه ای برای اجرا و تکمیل به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز داشته با 500 میلیون ریال آن را آغاز کرده و تزریق قطره چکانی اعتبارات مانع از تکمیل آن در طول چند سال پس از آغاز عملیات اجرایی این چنین پروژه هایی در استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با هدف افزایش راندمان کشاورزی و درآمد کشاورزان طرح های مهمی از جمله طرح مکانیزاسیون کشاورزی، تغییر الگوی کشت، جایگزینی ارقام پر بازده و مقاوم در مقابل سرمازدگی، اصلاح نژاد دام و نیز کشت محصولات کشاورزی گرانقیمت از جمله کشت و توسعه زعفران، بادام زمینی و موسیر در راستای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی دولت و افزایش درآمد بخش کشاورزی اجرا می شود.

سروی به پرداخت 330 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای مکانیزاسیون کشاورزی و خرید ادوات پیشرفته کاشت، داشت و برداشت در سال جاری به کشاورزان این استان اشاره کرد و افزود: با هدف آشنایی کشاورزان با جدیدترین شیوه های کشت و تولید محصولات کشاورزی دوره آموزشی برای 256 کارشناس استخدامی جدید جهاد کشاورزی استان برگزار و این افراد پس از گذراندن دوره آموزشی یافته های علمی و عملی جدید را به کشاورزان منتقل خواهند کرد.

وی گفت: تنوع اقلیمی، وجود کشت و صنعت ها، دشت های حاصلخیز، 120 هزار بهره بردار، 4.2 میلیون واحد دامی، عشایر ایل سون، سدهای ذخیره آب، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است .

سروی گفت: استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

وی افزود: امسال برای دومین سال پیاپی در این استان رکورد تولید گندم شکسته شد و با تولید بیش از از 740 هزار تن گندم و خرید 550 هزار تن از آن از رتبه 11 به 4 کشوری ارتقا یافت