۱۶۰۰۰ کارگر در سال گذشته بیکار شدند

رسول زرگرپور در همایش آموزشی و توجیهی منطقه‌ای ویژه مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که با حضور محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور و معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی و روسای ستاد انتخابات، مدیران کل سیاسی و انتخابات، فرمانداران و بخشداران مستقل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، مرکزی و یزد برگزار شد، اظهار داشت: اعتبارنامه ۱۷ منتخب مجلس در استان اصفهان تاکنون صادر شده است و در دو حوزه نیز انتخابات به دور دوم کشیده شده و نفر باقی‌مانده حوزه اصفهان نیز هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با راهنمایی‌ها و هدایت‌های ستاد انتخابات کشور، انتخابات ۷ اسفند ماه در کمال صحت و سلامت و بدون مشکل برگزار شد، افزود: امیدواریم که دور دوم انتخابات نیز به همین صورت برگزار شود.

استاندار اصفهان به بیان ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌‎های استان اصفهان پرداخت و تصریح کرد: استان اصفهان استانی است که از یک طرف با مجموعه ی وسیعی از امکانات، مزیت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و ظرفیت‌ها مواجه است که در کمتر استانی قابل مشاهده است و از یک طرف نیز با مجموعه‌ای از چالش‌ها روبروست که در کمتر استانی دیده می‌شود.

زرگرپور با اشاره به اینکه بسیاری از این چالش‌ها سطح ملی دارند و کمتر منطقه‌ای و محلی هستند، افزود: بسیاری اصفهان را تنها از بعد برخورداری و یا وجود چالش‌ها می‌بینند.

وی به دلایل برخورداری اصفهان اشاره کرد و یادآور شد: این استان صنعتی‌ترین استان کشور است و ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی، ۷۰ درصد فولاد، ۶۰ درصد مصنوعات طلا، ۵۰ درصد سنگ و مصالح ساختمانی و ۲۵ درصد فراورده‌های نفتی کشور را تامین می‌کند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: علی‌رغم اینکه ۱۰۰ هزار هکتار از ۴۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی این استان بر اثر خشکسالی از چرخه تولید خارج شده است، اما هنوز جایگاه خوبی در تولیدات محصولات کشاورزی و دامی دارد.

وی اصفهان را دومین استان دانشگاهی کشور خواند و گفت: اصفهان در گردشگری جایگاه بسیار خوبی دارد و این استان جزء ۱۰ شهر دیدنی جهان است و سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی از این استان بازدید کردند که نسبت به سال ۹۲ سه برابر شده است.

وی وجود ۲۰ هزار اثر میراثی و فرهنگی و شهرک علمی و تحقیقاتی را از دیگر ظرفیت‌های مهم استان اصفهان برشمرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برنامه توسعه آینده استان محوریت کشاورزی و صنعتی نخواهد داشت، افزود: محورهای علم و فناوری، توسعه گردشگری و ارتقای هنر به‌عنوان محورهای توسعه اصفهان در ۲۰ سال آینده خواهد بود.

وی در ادامه به چالش‌های پیش‌روی استان اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری در استان اصفهان ۲ درصد و نرخ تورم نیز ۱.۵ درصد از میانگین کشور بالاتر است.

رسول زرگرپور یکی از اصلی‌ترین معضلات استان را مسائل زیست‌محیطی برشمرد و گفت: مسائل مربوط به آب، هوا و خاک از معضلات اصلی استان است و در این راستا خشکی رودخانه زاینده‌رود یکی از معضلات مهم بشمار می‌رود.

وی اضافه کرد: تمدن شیعی در کنار زاینده‌رود شکل گرفته است که امروز این رودخانه، به رودخانه فصلی تبدیل شده است و اگر به آن پرداخته نشود به خشکه‌رود تبدیل خواهد شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۲ شهر اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور بود، افزود:‌ بعد از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا که یکی از موفق‌ترین طرح‌های اجرایی در کشور شناخته شد، تعداد روزهای سالم اصفهان از ۷۶ روز در سال ۹۲ به ۲۱۷روز در سال ۹۴ رسیده است.

مدیر ارشد استان مسائل کارگری را دیگر چالش استان خواند و گفت: در سال گذشته ۱۶ هزار کارگر بیکار شدند و در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد واحدهای تولیدی استان به طور کامل تعطیل شده‌اند و ۵۰ درصد واحدها نیز با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

وی وضعیت بارش‌های استان را نگران کننده خواند و گفت: در منطقه شرق اصفهان تا ۸۷ درصد کاهش بارش گزارش شده است و وضعیت کشاورزی در این منطقه نامناسب است.

زرگرپور با بیان اینکه اصفهان سیاسی‌ترین استان کشور است، گفت: اولین منشور وفاق احزاب سیاسی کشور در استان اصفهان تدوین شد که در سالم‌سازی فضای انتخابات اسفند ماه نقش به‌سزایی داشت.

وی در پایان گفت: استان اصفهان، استانی بسیار برخوردار است ولی مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی نیز دارد که به تنهایی قادر به حل آن‌ها نخواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور نیز در این همایش ضمن تقدیر از تلاش‌های مجریان انتخابات برای برگزاری انتخاباتی شکوهمند، گفت: تلاش‌های بسیار خوبی در دور اول انتخابات صورت گرفت و مردم نیز رضایت خوبی را از خود بروز دادند.

محمدحسین مقیمی با بیان اینکه قبل از انتخابات از همه مجریان برگزاری انتخابات خواسته شد که رای مردم را حق‌الناس بدانند و در جهت اجرای قانون و مقررات انتخابات بکوشند و بی‌طرفی خود را نسبت به همه نامزدها رعایت کنند، گفت: از دید ما به‌عنوان وزارت کشور همه مردم در مقابل قانون یکسان هستند و باید شرایط را به صورت یکسان برای همه نامزدها فراهم کنیم.

وی به عملکرد بسیار خوب و قابل دفاع هیئت‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: از ۲۰۷ حوزه انتخاباتی ۲۰۱ حوزه به طور کامل مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است و در حوزه اصفهان نیز تنها یک نفر از بین ۵ نفر مورد تایید قرار نگرفته است.

مقیمی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی و دموکراسی در ایران زبان‌زد خاص و عام است، گفت: مجریان انتخابات به دنبال برگزاری انتخاباتی باشکوه هستند و اگر امروز از عملکرد وزارت کشور دفاع می‌کنیم به این دلیل است که این وزارتخانه در همه مراحل به قانون عمل کرده و به رای مردم به عنوان حق‌الناس توجه کرده است و امروز در هر کجا ورود پیدا می‌کند از مجریان انتخابات به خوبی یاد می‌شود.