بوی "رکود" در نقش جهان

ورزشگاه نقش جهان که پس از سال‌ها انتظار می‌رفت که سروسامانی بگیرد تا به گفته مسئولان با برنامه‌ریزی کامل و براساس زمانبندی خرداد سال 95 آماده بهره‌برداری شود، به نظر می‌رسد این روزها دوباره با مشکل دیگری روبرو است.

در حالی که پس از حضور وزیر ورزش و اعلام رضایت کارشناسان از پیشرفت کار، عملیات تکمیل این ورزشگاه در حال پیگیری بود در آستانه سال نو خبر رسید که کارگران و پرسنل این مجموعه به دلیل عدم دریافت حق و حقوشان اعتصاب کرده‌اند و کار در این ورزشگاه دوباره تعطیل شد.

اعتصاب کارگران در شب عید و وعده‌هایی که عملی نشد

رضا قندی مشاور عالی مدیرعامل فولاد مبارکه همان روز در گفت‌وگو با تسنیم درباره علت این مسئله اظهار داشت: فولاد مبارکه بنابر تعهد انجام شده مبلغ مورد نظر را به شرکت توسعه اماکن ورزشی پرداخت کرده اما شرکت توسعه بنا به دلایلی هنوز نتوانسته این مبلغ را به دست پیمانکار برساند.

وی افزود: اما با پیگیری که انجام شد شرکت توسعه اعلام کرد که شنبه یعنی 29 اسفند 94 حتما این پول واریز می‌شود و مشکلی هم برای پرداخت نیست. ما دیروز مبلغی قابل توجه را واریز کردیم و تا به امروز همواره به تعهدات پایبند بوده‌ایم.

مشاور عالی مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ما حتی هفته قبل خارج از تعهد هم مبلغی را واریز کردیم چون هم استاندار و هم مدیرعامل فولاد مبارکه با جدیت پیگیر این پروژه هستند. ما به مردم اصفهان قول دادیم که لیگ آینده را در نقش جهان برگزار کنیم و اکنون حتی از جدول زمان‌بندی هم پیشی گرفتیم.

وی بیان کرد: کارگرانی هم که اعتصاب کردند به هرحال حق دارند شب عید است. اما شکرخدا کوتاهی از سوی فولاد مبارکه نبوده است و این مشکل هم به زودی برطرف می‌شود.

ولی عید هم رسید و سال نو شد اما خبری از پول و حق و حقوق کارگران نبود و افرادی که در این پروژه زحمت می‌کشند شب عید را با جیب خالی در کنار خانواده‌هایشان سپری کردند و حتی به نظر می‌رسد هنوز هم کسی به داد آنها نرسیده است.

کارگران با جیب خالی سال نو را آغاز کردند

در حالی که تعطیلات نوروز هم به پایان رسیده انگار همچنان خبری از حضور کارگران و کار در ورزشگاه نیست، اما مشاور عالی مدیرعامل  فولاد مبارکه از آغاز فعالیت در این کارگاه خبر می‌دهد و می‌گوید: کار در ورزشگاه از روز پانزدهم فروردین آغاز شده و براساس قرار قبلی دیدارهای لیگ آینده در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

رضا قندی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: پیمانکار کار را شروع کرده و در ایام نوروز نخستین چین چمن ورزشگاه انجام شد و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود؛ حتی قبل از عید هم در بدترین شرایط مدیرعامل فولاد مبارکه دستور پرداخت مبلغی را دادند و به امید خدا کارها با روندی خوب ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت توسعه مبلغ واریز شده را در اختیار پیمانکار قرار داده یا نه، گفت: حتما این پول واریز شده که کارگران سرکار برگشته‌اند و کار آغاز شده است.

مشاور عالی مدیرعامل  فولاد مبارکه در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود فولاد مبارکه متعهد بوده در سال جدید هم مبلغی را واریز کند، گفت: خیر اینطور نیست؛ ما تاکنون حتی خارج از تعهد هم مبلغی را پرداخت کرده‌ایم تا این مسئله سروسامان بگیرد و در سال جدید هنوز هیچ برنامه‌ای برای پرداخت نداریم و در این مقطع باید شرکت توسعه از بودجه‌های دولتی که به آنها تعلق خواهد گرفت پول تزریق کند اما ما هم حمایت‌های لازم را انجام می دهیم.

نبض نقش جهان هنوز می‌زند؟

اما در مقابل این صحبت‌های امیدوار کننده رضا قندی، گروه پیمانکاری ورزشگاه خیلی به آینده این پروژه خوش‌بین نیستند، شهاب پیروز رام قائم‌مقام مدیرعامل شرکت طاقدیس‌ساز پیمانکار نقش جهان با انتقاد از شرایط موجود به تسنیم گفت: روز دوازدهم فروردین 450 میلیون تومان به حساب ما ریخته شده در حالی که ما 5 میلیارد تومان طلب داریم.

وی افزود: با این مبلغ ناچیز کاری نمی‌توان کرد، مردم از ما طلب‌کار هستند و ما حداقل در کارگاه فقط سه و نیم میلیارد تومان بدهی داریم و عملا پرسنل کاری انجام نمی‌دهند و به دیگران هم اجازه کار کردن نمی‌دهند و حتی اعلام کرده‌اند اگر شرکت دیگری هم بخواهد کار کند جلوی آنها را می‌گیریم تا تکلیف حق و حقوق کار مشخص شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت طاقدیس‌ساز درباره اینکه فولاد مبارکه اعلام داشته به تمام تعهدات پرداختی خود تاکنون عمل کرده، بیان کرد: شرکت ما بلاتکلیف مانده و حرف‌های ضد و نقیضی هم زده می‌شود اما این مبالغ مورد نظر هنوز تزریق نشده و به هرحال ما بدهی بسیاری داریم و چک‌های ما مدام در حال برگشت خوردن است.

وی بیان کرد: در این مورد شرکت توسعه هم جواب خاصی ندارد که بدهد و فقط می‌گویند " نداریم " و اکنون عملا کاری در ورزشگاه انجام نمی‌شود. به هرحال این همه تلاش برای پیشرفت پروژه انجام شده و اگر این 500 نفر پرسنل پروژه را به طور کامل متوقف کنند جمع کردن آنها و استارت دوباره کاری بسیار سخت خواهد بود هرچند که این اتفاق افتاده و شرایط بسیار دشوار است.

به هرحال این تکرار این مسائل مانند تمام سال‌های گذشته دوباره زنگ خطر را برای نقش جهان به صدا در می‌آورد و اگر دوباره در روند کار خللی به وجود آید شاید باز هم تمام وعده‌ها نقش برآب شود و این چمن سبز دوباره خشکیده شود و همچنان کارگاه‌ها و جرثقیل‌ها در این محوطه پابرجا بمانند.

بی شک کارگران این ورزشگاه به طور قطع چندماهی حقوق طلب داشته‌اند که دست از کار کشیده‌اند و مبلغ 450 میلیون تومان وقتی بخواهد بین500 نفر از کارکنان این مجموعه تقسیم شود حتی در حالتی که سایر هزینه‌ها را نادیده بگیریم، نفری یک میلون تومان هم به آنها نمی‌رسد و در واقع نمی توان کارگران را با مبلغی ناچیز راضی به ادامه کار کرد.

با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود و نهادهایی که مسئولیت تکمیل این پروژه را برعهده گرفته‌اند باید با تعامل و همکاری قوی‌تر و  برآورده کردن نیازهای حال حاضر این مجموعه کار را به پایان برسانند که این بار دیگر صبر و حوصله همه از شرایط این ورزشگاه لبریز شده و امکان به تعویق افتادن و تعطیلی دوباره کار وجود ندارد.