کشورهای خارجی عسل نطنز را پیش خرید می کنند

با توجه به آغاز فصل بهار زنبورداران شهرستان نطنز اقدام به ازدیاد و تقویت زنبورها و تعداد کلنی های خود می کنند.

همه ساله در اوایل فصل بهار زنبورداران شهرستان نطنز اقدام به رسیدگی به کندوها و ازدیاد و تقویت آن ها می کنند.

حسن فخری مدرس زنبورداری جهاد کشاورزی شهرستان نطنز و عضو اتحادیه زنبورداران ایران و همچنین زنبوردار نمونه استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما در مورد عملکرد خود و نحوه تولید عسل در نطنز و همچنین کیفیت آن توضیحاتی داده است که در زیر می خوانید.

حسن فخری با اشاره به تقویت حدود ۲۰۰ کلنی زنبور در زنبورستان خود اظهار کرد: در هر کلنی حدود ۱۵ هزار زنبور دارم که سال گذشته موفق شدم عملیات تولید دو ملکه در هر کندو را در برخی از کلنی ها اجرا کنم.

وی با توجه به دوره های زنبورداری که از سوی اتحادیه زنبورداران ایران و جهان هر ساله و به صورت دوره ای در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود افزود: با توجه به دانش و علم روز تدریس شده در این کلاس ها در نهایت تصمیم به انتخاب نژاد آلمانی زنبور، موسوم به کارنیکا را گرفتم که مزیت این نژاد به عنوان نژاد برتر این است که کم خطر تر و پر بازده تر از سایر نژادهاست.

عضو اتحادیه زنبور داران ایران ضمن بر شمردن ویژگی های منحصر به فرد کوهستان های کرکس و شهرستان نطنز از جمله وجود گل های فراوان و کمیاب تصریح کرد: به دلیل اینکه قصد دارم عسل خالص منطقه کرکس را تهیه کنم حتی در زمستان هم کوچ به مناطق گرمسیر را ندارم و زنبورها تمام فصل در این منطقه تغذیه می شوند.

وی در خصوص برداشت عسل سال گذشته خود گفت: متاسفانه در سال گذشته به دلیل کمبود بارش و خشکسالی با کاهش ۸۰ درصدی تولید مواجه بودم اما در سال های پیش از آن، وضعیت تولید بسیار خوب بود و امیدوارم امسال نیز با توجه به شرایط آب و هوایی بتوانم برداشت مطلوبی داشته باشم.

مدرس زنبورداری جهاد کشاورزی نطنز بیان کرد: عسل خالص نطنز در کل کشور طرفداران خاص خود را دارد و گاهی حتی از کشورهای خارجی و از ماه ها قبل رزرو و پیش خرید می شود.

وی اضافه کرد: اتحادیه زنبورداران نطنز از مدت ها پیش تاسیس شده است اما متاسفانه فعالیت چندانی ندارد اما با این وجود  سایر زنبورداران شهرستان نیز با موفقیت در این عرصه روبرو بوده اند و با مشورت های انجام شده به آن ها پیشنهاد کردم از نژاد برتر زنبورهای آلمانی استفاده کنند.

زنبوردار نمونه استان اصفهان گفت: تا به حال افراد زیادی از نقاط مختلف دنیا به ویژه کشورهای ژاپن، آلمان و …و مسئولان  کشور از جمله مسئولان اتحادیه زنبورداران اصفهان و نطنز از زنبورستان من دیدن کرده اند.

وی تاکید کرد: برای زنبورداری امکانات و هزینه اولیه زیادی نیاز نیست و می توان به راحتی با هزینه اولیه کم در حد یک میلیون تومان و دو کندو این کار را آغاز کرد.

فخری با اشاره به فناوری جدید تهیه ژل رویال از زنبور ملکه گفت: با توجه به اطلاعات من این محصول گران قیمت که نمونه چینی آن با وجود کیفیت پایین، بخش عمده واردات این محصول به کشورمان را شامل می شد و هر کیلو ۲ تا ۴ میلیون تومان به فروش می رسید قابلیت تولید داخلی را دارد و  معادل ایرانی ان حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان برآورد می شود.

وی افزود: نمونه ایرانی ژل رویال هنوز در داخل کشور ما به تولید واقعی و حرفه ای نرسیده است و زنبوردارانی هستند که با استفاده از علم دنیا به دلیل شرکت در کلاس های خارج از کشور به این فناوری دست یافته اند.

این کشاورز نمونه خاطر نشان کرد: فصل تهیه این ژل از نیمه دوم سال آغاز می شود و مصارف آن در امور ساخت مواد بهداشتی، پوست و انرژی درمانی خواهد بود که امیدوارم امسال بتوانم مراحل اولیه آن را به اجرا در آورم.