تأمین مواد اولیه بزرگ‌ترین معضل نساجی اصفهان

مرتضی منصوری  پیرامون وضعیت صنعت نساجی در این استان و شرایط راه‌‌اندازی کارخانه‌های نساجی در سال جاری اظهار داشت: سال گذشته با توجه به وجود رکود در بازار پیش‌بینی می‌کردیم که 40 درصد از کارخانه‌هایی که قرار بود، راه‌اندازی شوند. با این متأسفانه با توجه به اینکه هنوز اقدامات عملی برای رفع رکود موجود در بازار انجام نشده، صاحبان کارخانه‌ها از راه‌‌اندازی کارخانه‌های خود صرفه نظر کردند.

وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف خاتم بافت اصفهان به‌دلیل مقرر شدن 3 میلیارد تومان مالیات ارزش بر افزوده 200 کارگر خود را اخراج کرده است، افزود: هنوز وضعیت افزایش دستمزد کارگران و بیمه هنوز مشخص نشده و هنوز هیچ حمایتی از تولیدکنندگان پارچه صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان با بیان اینکه دولت با جدیت اقدام مبارزه با کالای قاچاق را از سر گرفته و این موضوع می‌تواند به‌مرورزمان بر افزایش توان تولید داخلی اثر مثبت بگذارد، تصریح کرد: در حال حاضر ما در تلاش هستیم که کیفیت پارچه تولید داخل را بالا ببریم تا بتوانیم با محصولات وارداتی رقابت کنیم.

وی بیا بیان اینکه با ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه از سوی شرکت‌های خارجی به ایران قیمت محصولات نساجی پایین می‌آید و ما نگران این هستیم که جنس خارجی جایگزین جنس داخلی شود، گفت: خطر جدید که بازار داخل را تهدید می‌کند اجناس کشورهای ترکمنستان و روسیه به ایران است، البته از سویی دیگر می‌توان به آن به چشم فرصت نیز نگاه کرد و کیفیت تولید داخلی را ارتقا داد.

منصوری با بیان اینکه بزرگ‌ترین معضل ما در تولید محصولات نساجی مواد اولیه است، گفت: بعد از تعطیلات نوروز بورس مواد اولیه گران شد و سبب شد که قیمت تمام شده محصولات بالا برود و دولت نیز تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

وی با بیان اینکه پارچه‌های وارداتی توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است، ادامه داد: متأسفانه به دلیل قیمت‌های تمام شده تولید داخلی نمی‌توانیم با محصولات وارداتی رقابت کنیم.

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان گفت: همچنین متأسفانه دولت تسهیلاتی برای رونق تولید در صنعت نساجی پرداخت نکرده و از طرفی سودهای بالای بانکی فشار بالایی بر تولیدکنندگان وارد کرده است. متأسفانه امروز مردم هرچه کار می‌کنند برای بانک‌ها است و کارخانه‌های ورشکسته زیادی روی دست بانک‌ها مانده است.