مرمت گنبد مسجد امام (ره) از نیمه گذشت

فریدون اللهیاری با اشاره به اینکه مسجد جامع عباسی یا همان مسجد امام (ره) یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد جهان است که ثبت جهانی یونسکو شده‌، اظهار داشت: معماری این مسجد دارای ویژگی‌های خاص است و کاشی‌کاری این مسجد جلوه‌های بسیار ویژه‌ای دارد که یکی از شاخه‌های معماری ایران و جهان به شمار می‌اید.

وی با اشاره به اینکه کاشی‌کاری مسجد امام (ره) در دوره صفویه و توسط اساتیدی همچون علی اکبر اصفهانی انجام شده است،‌ افزود: در حال حاضر و با گذشت ۴۰۰ سال از احداث این بنا، مرمت آن در دستور کار قرار گرفته که به دلیل ویژگی‌های خاص کار بسیار سختی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت مرمت مسجد امام (ره) به مرحله مطلوب نزدیک شده و بیش از نیمی از آن انجام شده است، گفت: علاوه بر گنبد شاهد مرمت‌های اضطراری در ایوان غربی نیز هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مرمت گنبد مسجد امام (ره) در ارتفاع ۵۴ متری در حال انجام است، ابراز داشت: باید توجه داشت که گنبد دارای ۱۶ تَرک است که تاکنون هشت تَرک آن مرمت شده و مابقی در صورت تامین اعتبار تا سال ۹۶ به پایان خواهد رسید.

اللهیاری با اشاره به اینکه عملیات مرمت گنبد مسجد امام (ره) از هشت سال گذشته آغاز و در دو سال گذشته شدت گرفته است، بیان داشت: تاکنون دو میلیارد تومان برای مرمت قسمت‌های مختلف مسجد امام (ره) هزینه شده است و در صورت تامین اعتیار شش میلیارد تومانی مرمت این بنا نیز اجرایی خواهد شد.

تاسیسات از مسجد امام (ره) خارج شود

وی همچنین در خصوص وضعیت راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی مسجد امام (ره) نیز بیان داشت: باید توجه داشت که سیستم تاسیساتی این بنای تاریخی مشکلاتی را برای این بنا ایجاد کرده و ما اعتقاد داریم که این سیستم باید هر چه زودتر برچیده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی زمینی را پشت مسجد امام (ره) برای راه‌اندازی سرویس بهداشتی در اختیار شهرداری قرار داده است، گفت: سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز راه‌اندازی این سیستم را در دستور کار قرار داده و در سال جاری اجرایی خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بناهای تاریخی همچون مسجد امام (ره) جزء میراث ارزشمند ملی و جهانی به شمار می‌ایند و حفظ و حراست از آنها باید در دستور کار ویژه قرار گیرد، افزود: بهره برداری از این بناها نیز باید مطابق با ظرفیت‌های این بناها صورت پذیرد و به لحاظ کارشناسی هر گونه بارگذاری مازاد بر ظرفیت در این بناها به آنها آسیب وارد می‌کند.

اللهیاری اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که در برخی از مراسم‌ها جمعیت چند برابر با ایجاد سازه‌های فلزی به مسجد امام (ره) وارد می‌شود که برای این بنا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.