روستای زیبای تلک آباد

تلک آباد بزرگترین روستای بخش زواره و مرکز دهستان ریگستان می‌باشد. فاصله آن تا زواره کمتر از ۲کیلومتر است.

شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری بوده واز محصولات باغی این روستا انار و پسته را میتوان نام برد.

گندم ،جو، چغندر، پیاز، گلرنگ و یونجه از دیگر محصولات این روستا است.

امامزاده شاهزاده مراد با گنبدی بزرگ و گچبری های زیبا این روستا را متبرک کرده است.

درتلک آباد بناهای تاریخی و قدیمی زیادی به چشم میخورد که متاسفانه ناشناخته میباشد.

باتوجه به نزدیک بودن این روستا به شهر تاریخی زواره میتوان با برنامه ریزی میراث فرهنگی، گردشگرانی که برای بازدید از آثار تاریخی زواره به این شهر می آیند را به این روستا نیز هدایت کرد. درنتیجه حفظ ابنیه تاریخی توسط مردم نیز انجام میگیرد.

از جمله این بناهای تاریخی ، حسینیه تلک آباد است. این بنای زیبا بازمانده از دوران قاجار بوده که در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیگر آثار این روستا که متاسفانه ناشناخته است. مسجد تلک آباد میباشد که متاسفانه قسمتی از این بنای با ارزش تخریب شده و بقیه نیز باخطر نابودی مواجه است.

این بنا مربوط به دوره ایلخانی است. که درتاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵جزء آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از دیگر ابنیه تاریخی این روستا خانه صالح عجمی و خانه عصاری می باشد که این دو بنا هم مربوط به دوران قاجاریه است که به ثبت آثارملی ایران رسیده است.

از دیگر خانه های قدیمی تلک آباد خانه شرکاء عرب میباشد که مربوط به دوره قاجاریه میباشد واین بنا نیز به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

ازبناهای تاریخی دیگر میتوان به قلعه تلک آباد و خانه های قدیمی وتاریخی ونیز چهارصفه های منحصر به فرد میتوان اشاره نمود. متاسفانه در دهه های اخیر بیشتر بناهای بافت قدیمی روستا بر اثر بی توجهی و عدم نظارت میراث فرهنگی تخریب شده است. که در این مورد مردم روستا ومالکان خانه های قدیمی با همکاری میراث فرهنگی میتوانند بناهارا مرمت و احیا نمایند.

55