تیر بی تدبیری دولت این بار به گوجه فرنگی کاران رسید+ تصاویر

در حالی طی سال جاری قیمت گوجه فرنگی به قیمت بالایی رسیده بود در آغاز برداشت این محصول در جنوب کرمان دلالان نرخ گوجه فرنگی را به ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان رسانده اند.

اکثر مردم شهرستانهای جنوبی استان کرمان در این مناطق به کشاورزی می پردازند و در واقع پایه اقتصاد این بخش از استان کرمان کشاورزی است شرایط کشت و تولید محصولات در این منطقه به گونه ای است که هندوستان ایرانش می خوانند اما این هندوستان در زمان برداشت محصولات کشاورزی با مشکلات گسترده ای و تکراری مواجه می شود که مختص هیچ دولتی نیست بلکه روندی است تکراری در اکثر سالها که گویی عادی شده است.

دلالان برای خرید این محصول کیلویی ۳۰۰ تومان را پیشنهاد کردند، این در حالی است که قیمت گوجه‌فرنگی در بازار‌های مصرف بیش از ۱۴۰۰ تومان است، لذا به دلیل پایین بودن قیمت خرید و جبران نشدن هزینه‌های تولید آن، اکنون بسیاری از گوجه‌فرنگی‌ها روی دست کشاورزان مانده است و به دلیل هوای گرم جنوب کرمان مقداری از این محصول در مزارع یا بالای وانت‌بارها خراب شده است، در نتیجه کشاورزان مجبور شده‌اند حاصل ماه‌ها تلاش خود را جلوی گاو‌ها و گوسفندان بریزند تا خوراک آنها شود.

و اکنون این گوجه فرنگی های خریداری شده توسط دولت از کشاورزان به شهر درچه اصفهان رسیده است و پشت درب کارخانه رب سازی شهر درچه در صف طویل بیش از ۲۰۰ کامیون منتظر تخلیه بار خود هستند.

 رانندگان بیش از ۵ روز است که در انتظار تخلیه بار خود به انتظار نشسته‌اند. اکنون بار این کامیون‌ها در حال فاسد شدن است و بوی نامطبوع گوجه‌فرنگی فاسد فضای منطقه را پر کرده و آب گوجه‌فرنگی از کامیون‌ها جاری است.

ظرفیت تولید کارخانه رب‌سازی شهر درچه ۶۵۰ تن در روز است. به‌رغم اینکه کارگران این کارخانه ۲۴ ساعته مشغول کار هستند اما کارخانه توان پذیرش این تعداد کامیون حامل گوجه‌فرنگی را ندارد. به گفته رانندگان کامیون، امسال کشاورزان جیرفتی محصول گوجه‌فرنگی خوبی برداشت کرده‌اند و دولت گوجه‌فرنگی را به قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کرده که هزینه کاشت آن هم نمی شود.