نقش کم‌رنگ اصفهانی‌ها در کرسی‌های تصمیم‌ساز مجلس/ اتحاد حلقه مفقوده مجمع نمایندگان استان اصفهان

از اصفهان، کم‌کم قطار مجلس دهم روی ریل خود در حال سرعت گرفتن است. پس از افتتاحیه و سپس انتخاب هیئت‌ رئیسه دائم، نوبت به انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس بود تا اعضای خود را بشناسند.
 

طبق قانون ابتدا باید نمایندگان اولویت‌های خود را برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشخص کنند که متأسفانه کمیسیون‌های مهم نظیر فرهنگ، کشاورزی، حقوقی و قضایی و... که از اولویت‌های اصلی کشور هستند تعداد نمایندگان عضو به عدد انگشتان یکدست و یا کمی بیشتر بود ولی کمیسیون‌های پرطمطراق همچون امنیت ملی و سیاست خارجی بیشترین عضو را داشت.

با این‌وجود کمیسیون‌ها نمی‌توانستند تشکیل شوند چراکه باید حداقل اعضای آن‌ها 19 نفر می‌بود. اما این موضوع هم با بررسی روسای شعب 15 گانه و تعدیل اعضا در برخی کمیسیون‌های شلوغ همچون امنیت ملی، انرژی و... حل شد تا نمایندگان مجلس به‌ صورت تخصصی در کمیسیون‌ها جای بگیرند.

* نقش کمرنگ اصفهانی‌ها در کرسی‌های تصمیم‌ساز مجلس

استان اصفهان با دارا بودن 20 نماینده که تاکنون 19 نماینده آن مشخص‌شده و 1 نفر نیز طبق اعلام نظر نهایی شورای نگهبان در انتخابات میان‌دوره‌ای برگزیده خواهد شد جزو استان‌های با تعداد نماینده زیاد است. نماینده‌های دور دهم مجمع نمایندگان اصفهان به‌ صورت زیر در کمیسیون‌های تخصصی عضو شده‌اند:

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: سید مرتضی صفاری نطنزی نماینده نطنز

 کمیسیون اجتماعی: ناهید تاج‌الدین نماینده اصفهان و سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان

 کمیسیون بهداشت و درمان: اکبر ترکی نماینده فریدن و فریدون‌شهر، حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان و عباسعلی پوربافرانی نماینده نائین

کمیسیون صنایع و معادن: محسن کوهکن نماینده لنجان و حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان

کمیسیون برنامه و بودجه: حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و میمه

کمیسیون آموزش و تحقیقات: سید محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر و سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان و آران و بیدگل

کمیسیون اقتصادی: حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و زهرا سعیدی نماینده مبارکه

کمیسیون فرهنگی: حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده اصفهان و سید صادق طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان

کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور: اصغر سلیمی نماینده سمیرم و ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد

کمیسیون حقوقی و قضایی: ژرژیک آبراهامیان نماینده ارامنه و علی بختیار نماینده گلپایگان

به جز 4 نفر، وزن سایر نمایندگان اصفهانی‌ها در هیأت رئیسه کمیسیون‌ها کم است، سید ناصر موسوی لارگانی توانست نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شود و همچنین حجت‌الاسلام سالک نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی، اصغر سلیمی دبیر کمیسیون شوراها و ناهید تاج‌الدین دبیر کمیسیون اجتماعی انتخاب شدند.

حال سؤال اصلی پس از این خبر این است که چرا به جز این چهار نفر وزن سایر نمایندگان اصفهانی در هیأت رئیسه کمیسیون‌ها کم است.

چرا که برخی از نمایندگان استان اصفهان با وجود اینکه سابقه نمایندگی مجلس در دوره‌های پیشین را داشته‌اند، ولی نتوانستند وارد هیأت رئیسه کمیسیون‌ها شوند. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که قبل از انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس دهم حتی برخی اینگونه اظهار نظر می‌کردند که نمایندگان استان می‌توانند در نقش‌های کلیدی و حساس هیئت رئیسه همچون نواب رئیس نیز حضور داشته باشند ولی حتی نمایندگان باسابقه استان هم در هیأت رئیسه‌ها نقش کمرنگی دارند.

* در مجلس به توانمندی و سابقه دقت نمی‌شود و بیشتر لابی گری است

 حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس نیز ثبت‌نام کرد که در مرحله هیأت رئیسه موقت توانست به عنوان دبیر هیأت رئیسه انتخاب شود اما در هیأت رئیسه دائم نتوانست رای اعتماد لازم را کسب کند و با اختلاف رای جزئی از ورود به این ترکیب بازماند. وی اکنون نیز از نمایندگانی است که توانسته به عنوان نابب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب شود.

موسوی لارگانی در تشریح دلایل عدم حضور نمایندگان اصفهانی در کرسی‌های تصمیم‌ساز مجلس به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه در مجلس به توانمندی و سابقه دقت نمی‌شود و بیشتر لابی‌گری و تلاش است که غلبه پیدا می‌کند و نکته دیگر این است که خود ما همان تلاش لازم را نداریم.

* اتحاد حلقه مفقوده مجمع نمایندگان اصفهان

وی افزود: مثلاً در کمیسیون بهداشت و درمان 3 نفر از نمایندگان استان عضو هستند که اگر باهم متحد شده و سایر اعضا را هم متقاعد می‌کردند می‌توانستند در هر سمتی مسئولیت بر عهده بگیرند اما آن اتحاد و انسجام وجود ندارد بنابراین باعث شد نتوانیم نتیجه بگیریم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا این عدم اتحاد همچون دوره‌های قبل به پیگیری مطالبات ضربه وارد خواهد کرد، تصریح کرد: فردا هیأت‌ رئیسه مجمع نمایندگان استان برگزار خواهد شد و گفته‌ایم که باید فارغ از گرایش‌ها سیاسی اولویت اول پیگیری مباحث استان باشد که متأسفانه به دلیل عدم اتحاد از خیلی از استان‌های که روزی حسرت اصفهان را می‌خوردند عقب افتادیم.

موسوی لارگانی ادامه داد: از همه مهم‌تر بحثی که در شرایط فعلی باید با انسجام و اتحاد بین نمایندگان دنبال شود مسئله آب است چراکه در شرایط فعلی و میزان ذخیره آب در پشت سد حتی ممکن است آب آشامیدنی هم با مشکل روبرو شود و اگر هم‌صدا و متحد شویم خواهیم توانست سایر موضوعات مهم استان را هم پیگیری کنیم که در صحبتی که با دوستان شد همه نسبت به این مسئله تأکید داشتند.

* نمایندگان اصفهان اهدافشان را به‌صورت فردی دنبال می‌کنند

در همین زمینه احمد بخشایش نماینده سابق اردستان در مجلس نهم نیز با تأکید بر عدم وجود اتحاد در بین نمایندگان استان، در همین زمینه گفت: متأسفانه نمایندگان اصفهان از انسجام کافی برخوردار نیستند و اهدافشان را به‌صورت فردی دنبال می‌کنند و تا حدی هم رقابت پنهانی با یکدیگر دارند و همه نیک می‌دانیم که یکدست صدا ندارد.

نماینده سابق اردستان تأکید کرد: ظاهر مجمع نمایندگان به‌ گونه‌ای است که به‌ اصطلاح درونمان خودمان را می‌سوزاند و بیرون و ظاهرمان دیگران را می‌سوزاند.

بخشایش وفاق بر سر اهداف مشترک، همدیگر را حمایت کردن و تواضع عملی و قبول داشتن همدیگر را از راهکارهای ثمربخش بای حل مشکلات استان دانست.

روشن است که همان‌طور که خود نمایندگان فعلی و سابق مجلس تأکید دارند مهم‌ترین مشکل استان عدم اتحاد نمایندگان استان اصفهان است که در دوره‌های گذشته سابقه داشته و همین موضوع اجازه پیگیری موضوعات مرتبط با استان را به‌ صورت جدی به نمایندگان نداده است.

باید نمایندگان مردم استان در مجلس دهم در همین ابتدای راه ضمن حضور جدی‌تر در هیأت‌رئیسه کمیسیون‌های مجلس، بتوانند با اتحاد و همدلی بیشتر در راستای پیگیری و حل مشکلات استان اهتمام جدی داشته باشند و نهایتاً آنکه اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور که 20 نماینده در مجلس دارد، باید بهترین‌ها را داشته باشد که این با اتحاد مسئولان و نیز پیوند مستحکم مردم و مسئولان محقق شود