تولیدکنندگان نمی‌توانند به تنهایی بازار صادراتی ایجاد کنند

رضا چینی  با اشاره به حال و هوای نامناسب امروز صنعت و رکود حاکم بر کشور اظهار داشت: انتظارمان این بود که دولت "تدبیر و امید" با تدبیر خود روند تورم را کاهش دهد.

وی افزود: ولی همانطور که دولت قبل شاید با بی‌برنامگی این همه تورم را ایجاد کرد دولت فعلی نیز با همین شیب دنبال کاهش تورم است و هیچ نگاهی به رکود ندارد و در نهایت رکود، واحدهای تولیدی را به سمت تعطیلی کشانده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه از سال 85 تا 95 دریافت مالیاتی کشور حدود 4 برابر شده است، تصریح کرد: انتظارمان این بود که در شرایط فعلی رکود، دریافت مالیات‌ها کاهش پیدا کند این در حالی است که با همان شیبی که تورم را کم می‌کنیم با شیب عکسش هم مالیات‌ها را افزایش می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه "ان.جی.او" ها بررسی کرده‌اند که بالغ بر 30 درصد واحدهای تولیدی در سال گذشته تعطیل شده و در سال جاری نیز مشکلات آنها بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه معاون اول رئیس جمهور برای این اطلاعات هیچ ارزشی قائل نیست و اینها را اشتباه می‌داند، شاید هم اطلاعات‌ دفترشان از داخل جامعه بیشتر است.

چینی با بیان اینکه با شرایط رکود فعلی متاسفانه هیچ اقدام عملی را شاهد نیستیم، بیان کرد: در این میان برخی مواقع اقداماتی از جمله دادن تسهیلات به واحدهای تولیدی انجام می‌شود ولی آیا واحدهای تولیدی با این وام‌ها می‌توانند به عمر خودشان ادامه دهند.

معاون کانون کارفرمایان خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: مشکل اصلی واحدهای تولیدی نداشتن نقدینگی نیست، مشکل اساسی‌شان رکود بازار و فروش نرفتن اجناس‌شان است، در حال حاضر انبارهای تولیدی واحدها پر شده است.

وی با بیان اینکه همیشه نباید به تعریف و تمجید از دولت‌ها پرداخت، افزود: در مواقعی که کاستی وجود دارد باید این عیب‌ها بیان شود، به هرحال وضعیت مناسبی را برای واحدهای تولیدی شاهد نیستیم.

چینی با اشاره به اینکه برای خارج شدن از وضعیت فعلی دولت باید برای صادرات تلاش بیشتری کند، تصریح کرد: حل مشکلات سیاسی هنوز کمک خاصی نکرده است، در همین راستا تمام قوا برای صادرات باید به واحدهای تولیدی کمک کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای صادرات با مشکلات زیادی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: در همین راستا سفارت‌خانه‌های‌مان همراهی لازم را با واحدهای تولیدی نداشته و اطلاعات کافی از واحدهای تولیدی کشورمان و مصرف کنندگان کشورهای هدف نیز ندارند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بیان کرد: همانند بسیاری از کشورهای خارجی برای حضور در بازارهای جهانی، دولت نیز باید به کمک واحدهای تولیدی بیاید و هزینه نمایشگاه‌ها، حمل و نقل و غیره را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه رایزن‌ها باید با بررسی خود مشتری‌های خوب را پیدا کرده و مسائل حقوقی را برطرف کنند، گفت: متاسفانه هیچ کدام از این موارد را شاهد نیستیم، بنابراین انتظار پیشرفت بدون ابزار را چگونه باید داشته باشیم.

چینی با بیان اینکه همه باید همت کنند تا مشکلات داخلی‌ واحدهای تولیدی برطرف شود و بتوانند به صورت علمی پیش بروند، افزود: برای این کار باید از نظر اقتصادی تامین شویم.

وی تصریح کرد: وقتی که بازار صادراتی در دستمان نبوده و اکنون می‌خواهیم وارد آن شویم نمی‌توانیم از تولید کننده انتظار داشته باشیم که تمام این بار سنگین را خودش به تنهایی به دوش بکشد، انتظار بی‌جایی است که تصور کنیم تولید کنندگان خود به تنهایی بازار صادراتی ایجاد کنند و باید دولت نیز کمک کند.

معاون کانون کارفرمایان خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیرامون طراحی جدید سازمان صنایع مبنی بر ایجاد شرکت‌های مدیریت صادراتی خاطرنشان کرد: تا این نهال بزرگ شود و به ثمر بنشیند چندین سال زمان می‌برد.