ضرب العجل دامداران اصفهانی برای دریافت طلب خود

تعدادی از دامداران اصفهانی در نامه ای به سرپرست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ضمن تشکر وتقدیر، پایان مردادماه95 را ضرب العجل زمان پرداخت کامل وجه شیر تعیین کردند.

 

بر اساس این نامه، خرید حمایتی شیر خام از دامداران از تاریخ 1395/03/01 شروع شد که جای تقدیر از کسانی را دارد  که در این امر دخیل بودنده اند.

 

اما آنچه شیرینی این اقدام را تلخ و دامداران را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است پرداخت نشدن وجه شیر تا کنون است.
از تبعات منفی دیگر  تاخیر در پرداخت وجه شیر است.

 

همچنین در این نامه نتیجه بخش نبودن پیگیری های مکرر دامداران،تعاونی ها و اتحادیه ها  برای دریافت پول شیر که تا کنون محقق نشده  عنوان شده است.

 

یکی از مصادیق بارز عدم اجرای قوانین حمایتی بخش کشاورزی درج نشدن بودجه ای خاص ، جهت خرید تضمینی شیر ، در قانون بودجه سنواتی کشور است.

 

این مطلب در شرایطی اتفاق افتاده است که نص صریح ماده ٢٠ قانون نظام جامع دامپروری ، ناظر بر خرید تضمینی شیر میباشد. 

 

بر اساس ماده ٢٠ قانون نظام جامع دامپروری مصوب١٣٨٨/٠٥/٠٧"به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی دامی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات دامی و ضرر و زیان دامداران ، دولت موظف است همه ساله خرید گوشت مرغ ، قرمز ، تخم مرغ  (خوراکی و نطفه دار ) و "شیر" را بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب١٣٦٨/٠٦/٢١و اصلاحات بعدی آن ، تضمین نماید."

 

پس از اعتراضات مکرر دامداران که به دنبال وضعیت بحرانی در بازار خرید شیر خام اتفاق افتاد وزارت جهاد کشاورزی از تاریخ ١٣٩٥/٠٣/٠١ اقدام به خرید شیر خام دامداران تحت عنوان خرید حمایتی نموده است و با فروش خامه استحصالی حدود ٣٠ درصد وجه شیر پرداخت گردیده است.

 

بنابراین با توجه به بدهکاری های سر سام اور دامداران ناشی از عدم دریافت قیمت معقول در فروش محصول در چند سال گذشته و فصل تولید علوفه خشبی و نیاز شدید به نقدینگی جهت خرید ، دامداران طی بیانیه ای ضمن تعیین ضرب الاجل ، خواستار دریافت مابقی وجه شیر از شروع طرح تاکنون گردیده اند . 

 

لذا برای حل این مشکل و ممانعت از بروز بحران های آتی خواهشمند است جهت پرداخت وجه کامل شیر تحویلی دامداران ، با مسولین سازمان سازمان مرکزی تعاون روستایی مذاکرات لازم را انجام دهید. 

 

 

عدم حمایت از تولید داخلی، شیوع تب برفکی ناشی از واردات دام‌های فاسد و آلوده، مافیای واردکننده شیر خشک و مشکلاتی در زمینه قیمت محصولات لبنی، واکسن دام و یارانه‌های این صنف از جمله مسائلی بود که دامداران تجمع کننده به آن اعتراض داشتند.

 

پیشتر این دامداران در اعتراض به مشکلات عنوان شده مقدار زیادی شیر را در مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی به روی زمین ریختند و منتظر پاسخگویی مسئولان بودند.