تعطیلی ۵۰ درصدی واحدهای صنعتی در اردستان

محمود صالحی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردستان با بیان اینکه به 110 واحد تولید معدنی و کشاورزی در کارگروه کمیته تأمین مالی و رفع موانع تولید استان اصفهان از طرف بانک‌های عامل 120 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، اظهار داشت: همچنین تاکنون 4 هزار و 500 واحد صنعتی در سامانه جهت اخذ تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که پرونده 800 متقاضی در کارگروه تأمین مالی و رفع موانع تولید استان اصفهان مطرح و جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی به وجود 9 هزار و 205 واحد صنعتی در سطح استان اصفهان با سرمایه‌گذاری بالغ بر 190 هزار و 142 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 260 هزار نفر اشاره کرد و افزود: استان اصفهان رتبه نخست توسعه ‌یافتگی صنعتی و معدنی را در کشور دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه استان با وجود 750 معدن فعال و سرمایه‌گذاری 4 هزار و 386 میلیارد ریال و ظرفت استخراج 46 میلیون تن در سال رتبه چهارم کشور را دارد تصریح کرد: 9 هزار نفر در بخش معادن استان اصفهان مشغول به کار هستند. استان اصفهان با داشتن 166 هزار واحد صنفی رتبه سوم کشور را دارد.

وی به ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 50 کیلومتری اصفهان اشاره کرد و گفت: با توجه به نزدیک بودن شهرستان اردستان به مرکز استان باید از این فرصت در جهت جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد واحدهای صنعتی استفاده کرد.

قوانین در حوزه صنعت و معدن به نفع مردم تغییر کند

در ادامه این جلسه نماینده مردم اردستان در مجلس با بیان اینکه رویکرد، نگاه و سیاست‌گذاری‌ها در مسیر رشد تأثیرگذار است، اظهار داشت: کمبود اعتبارات و بودجه در همه حوزه‌ها وجود دارد اما این نباید مانع از تلاش در جهت پیشرفت شود و آنچه سبب می‌شود با امید مسیر را طی کنیم ظرفیت‌های انسانی و طبیعی و موقعیت جغرافیایی شهرستان است.

حجت‌الاسلام‌ سید صادق طباطبائی‌نژاد خواستار ایجاد نگاه تعاملی و همکاری با سرمایه‌گذاران در بین مدیران شهرستان شد و تصریح کرد: در 2 شهرک صنعتی اردستان و نواحی صنعتی زواره و مهاباد 190 جواز تأسیس واحدهای صنعتی صادر شده که از این تعداد 80 واحد پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه از 80 واحد صنعتی شهرستان 44 واحد صنعتی به‌صورت فعال و نیمه فعال بوده و 36 واحد راکد هستند، خاطرنشان کرد: باید از کمترین فرصت‌ها بیشترین استفاده کرد و نباید فرصت سوزی داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به فعالیت 2 هزار و 500 واحد صنفی در شهرستان اردستان اشاره کرد و افزود: ایجاد شهرک اصناف شهرستان در دستور کار قرار دارد.

وی خواستار تغییر قوانین موجود در حوزه صنعت و معدن شد و خاطرنشان کرد: قوانین باید به نفع مردم در حوزه صنعت و معدن تغییر کند.

بیش از 50 درصد واحدهای صنعتی اردستان تعطیل هستند

در ادامه این جلسه فرماندار اردستان با بیان اینکه تغییر و تحول یکی از فرایندهای ایجاد توسعه و رشد است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان انتظارات از این حوزه فراتر از وضعیت موجود است.

علیرضا غیور با بیان اینکه بیش از 50 درصد از مجموعه‌های صنعتی شهرستان تعطیل هستند، خاطرنشان کرد: 90 واحد صنعتی با پیشرفت بالای 60 درصد در سامانه تسهیل ثبت‌نام کرده‌اند که 35 واحد برای دریافت تسهیلات معرفی‌ شده‌اند.

وی با بیان اینکه پتانسیل خوبی به لحاظ وجود معادن در شهرستان وجود دارد اما ساماندهی مناسبی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: 120 پروانه اکتشاف و بهره‌برداری معدن در شهرستان صادر شده که در حال حاضر اکثر این معادن تعطیل هستند.

فرماندار اردستان به وجود 14 اتحادیه صنفی و یک اتاق اصناف در شهرستان اردستان اشاره کرد و افزود: با توجه به نقش اصناف تقویت اتحادیه‌ها ضروری است.

به گزارش تسنیم، در این مراسم از زحمات حجت‌الله کاظم‌زاده تقدیر و تشکر شد و در حکمی از طرف رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، محمدرضا باقری به‌عنوان سرپرست جدید اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردستان منصوب شد.