ممنوعیت کشت برنج در استان اصفهان

محمد زارع با اشاره به معضل کم‌آبی در استان اصفهان و ضرورت توجه به این موضوع اظهار داشت: روی‌آوردن به کشت محصولاتی که از مصرف آب کمتری نیاز دارد در راستای مصرف بهینه آب از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشت جایگزین برنج در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد افزود: با توجه به اینکه برنج از میزان بالای مصرف آب برخوردار است و در شرایط کنونی که با کم‌آبی مواجه هستیم، درصدد جایگزینی محصولاتی با مصرف کمتر آب موثر و به صرفه هستیم.

مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهاناز ممنوعیت کشت برنج در بیش از 13 استان کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: 13 استان‌ کشور از جمله فارس، اصفهان، خوزستان و لرستان از لیست حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی در کشت برنج حذف شده است. از اواسط سال 93 با تشکیل کمیته کشت جایگزین رنج اقدامات خوبی در زمینه تحقیقی و ترویجی به عمل آمد که زمینه‌ساز برنامه تدوین شده‌ای شده است.

وی جایگزینی محصولات را نیازمند اعتبارات لازم از سوی استانداری دانست و گفت: با اعتبارات از سوی استانداری و همه دستگاه‌های استانی و فرااستانی جایگزینی محصولات جایگزین محقق می‌شود و در صورت تامین اعتبارات با مطالعات بیشتر محصولات جایگزین بیشتری معرفی می‌شود.

زارع بیان کرد: نتایج تحقیقات محققان استان نشان داده که محصولاتی هم‌چون ارزن، ذرت شیرین با استفاده از آبیاری تیپی می‌تواند از مصرف آب بکاهند و جایگزین مناسبی برای برنج محسوب می‌شوند. هم‌چنین کشت کنجد به سبب اینکه یک دانه روغنی گیاهی بوده کشور به آن نیاز دارد.

مسئول زراعت اداره جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: در برنامه تدوین شده مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی در راستای محصولات معرفی شده یارانه تسهیلات را تامین کند.