تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی حاشیه شهر شهرضا

فرماندار شهرضا صبح امروز در جلسه شورای کشاورزی شهرستان با بیان اینکه مسئله تغییر کاربری اراضی باید با توجه به موقعیت و شرایط ویژه هر منطقه تفسیر و قوانین آن اجرا شود، اظهار داشت: گاهی فردی با تلاش و کوشش فراوان یک زمین زراعی را به یک باغ تبدیل می‌کند، در چنین شرایطی این فرد زمینه افزایش فضای سبز، ایجاد محیطی امن برای خانواده، تلاش در راستای اجرای یک الگوی اقتصاد مقاومتی را انجام داده است بنابراین نباید با او همانند فردی که در یک زمین، خانه‌ای را به صورت غیر قانونی ایجاد کرده برخورد شود.

محسن گلابی افزود: در بیشتر موارد افرادی که در حواشی شهرها اقدام به ساخت‌و‌ساز غیر قانونی می‌کنند، افراد کم درآمدی هستند که برای رهایی از مستأجری یا موقعیت‌های مشابه آن اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

جهل به قانون سبب ساخت و سازهای غیرمجاز می‌شود

وی با اشاره به اینکه جهل به قانون سبب می‌شود مردمی که به ممنوعیت تغییر کاربری اراضی اشراف قانونی ندارند اقدام به ساخت و ساز در این اراضی کنند، تصریح کرد: در هر صورت ما از مصالح عمومی گذشت نمی‌کنیم، باید اراضی زراعی حفظ و از تغییر غیر قانونی کاربری آنها جلوگیری کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در ادامه این جلسه، افزود: اراضی کشاورزی میراث ماندگاری است که برای ما به جا مانده است، همه ما براساس قانون و احکام شرعی وظیفه داریم از این اراضی حمایت کنیم.

عبدالرضا تاکی بیان کرد: افزایش ساعت و سازهای غیر‌مجاز نمای شهری را از بین می‌برد و سبب می‌شود نظارت دقیقی بر ساخت و سازها وجود نداشته باشد.

وی گفت: از بین رفتن اراضی مزروعی که در حقیقت اراضی قابل کشت و بارور هستند، محیط‌زیست را با مخاطرات جدی مواجه کرده و زیست‌بوم منطقه را به‌مخاطره می‌اندازد.

مدیر جهادکشاورزی شهرضا تصریح کرد: توسعه نامتوازن شهری و ایجاد شهرک‌های اقماری فاقد مجوزی که کنترل و نظارتی برآنها وجود ندارد از جمله دیگر عواملی است که بر اثر ازدیاد ساخت و سازهای غیر مجاز بوجود می‌آید.

وی با بیان اینکه مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز تنها از عهده یک دستگاه بر نمی‌آید و باید مجموعه‌ای از نهادها برای مقابله با آن متحد شوند، گفت: در حوزه قانونگذاری مشکلی وجود ندارد، تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در این زمینه حامی مجریان قانون است اما باید در حوزه اجرای قانون قاطعیت بیشتری وجود داشته باشد.

تاکی افزود: تمامی اراضی حاشیه حریم شهری باید با دقت مورد بازبینی قرار گیرد و چنانچه ساخت و سازهای غیر مجاز در آنها انجام شده، به سرعت برای تخریب آنها اقدام شود.

51 هکتار به محدوده  قانونی شهری شهرضا اضافه می‌شود

معاون شهرسازی شهرداری شهرضا نیز در این جلسه اظهار داشت: در صورت موافقت شورای عالی شهرسازی، 51 هکتار به محدوده  قانونی شهری شهرضا اضافه می‌شود.

غلامحسین جعفری بیان کرد: شهرداری شهرضا با 3 اکیپ ساخت و سازهای غیرمجاز را پیگیری کرده و هشدارهای لازم را صادر می‌کند اما در شورای عالی شهرسازی بر این مسئله تأکید می‌شود که باید از ساخت و سازهای غیر قانونی در بدو امر جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: طرح پرونده‌های ساخت و ساز غیر مجاز در کمیسیون ماده 100 تبعات بدی دارد که باید برای جلوگیری از آن این رویه متوقف شود.

نایب رئیس اتحادیه املاک شهرستان شهرضا نیز در این جلسه، بیان کرد: تمامی دفاتر معاملات املاک در زمان انعقاد قراردادهای معاملات املاک در قولنامه ذکر می‌کنند که زمین مذکور چه نوع کاربری دارد.

سیف الله سعیدی تصریح کرد: متأسفانه در شهرستان شهرضا اجاره‌بهای منازل بسیار زیاد شده است، سرپرستان خانوار برای رهایی از پرداخت اجاره بها حاضر هستند وام‌های کلان با بهره‌های زیاد را اخذ کنند.