بدهی‌ها، تولیدکنندگان را به دادگاه کشانده

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی ظهر امروز در نشست وزیر اقتصاد با فعالان اقتصادی اصفهان با اشاره به آثار برجام در تولید کشور اظهار داشت: موفقیت در توافق هسته‌ای جنبه‌های بسیاری داشت که دست به دست هم دادند تا ما در این توافق موفق شده و ادبیات میهن اسلامی خود را به دیگر کشورهای جهان نشان دهیم.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون 2.1 نرخ بیکاری در اصفهان افزایش یافته، تصریح کرد: این موضوع در استانی صورت گرفته که در حال حاضر 8 هزار واحد صنعتی دارد. رشد پرداخت بیمه بیکاری در اصفهان به 27 درصد رسیده و از ابتدای فروردین امسال 15 هزار کارگر بیکار شده‌اند. همچنین بالای 103 کارخانه تولیدی ما حقوق معوق دارند و برخی از این کارخانه‌ها حدود 9 ماه حقوق پرداخت نکرده‌اند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه شیوع بیماری اعتیاد در میان کارگران ما سرعت بسیار عجیبی پیدا کرده، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این شرایط بسیاری از افراد که می‌توانند نسبت به 15 هزار کارگر کاری کنند، طلب‌هایی از دولت دارند که توان وصول آنها از دولت نیست و به عنوان مثال، شرکت ریف بیش از 70 میلیارد تومان طلب از دولت دارد.

وی با بیان اینکه این شرکت 16 میلیارد به بانک شهر بدهی داشته اما از طرفی دیگر 18 میلیارد از شهرداری طلبکار است، گفت: پس از ماه‌ها این بدهی به 25 میلیارد تومان بدل شده تا 9 میلیارد نیز از جیب خود به شهرداری دهد. این شرکت هنوز 60 میلیارد تومان بدهی دارد که به وجود آمدن این بدهی‌ها به دلیل عدم وصول طلب‌های دولت است.

سهل آبادی بیان کرد: اصفهان در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در کشور رتبه نخست را دارد و در استان، ستاد تسهیل همه روزه جلسه دارد.

وی در پاسخ به این ادعا که گفته می‌شود برخی واحدهای تولیدی را نمی‌توان کمک کرد، تصریح کرد: باید به آنها گفت اگر قادر به کمک نیستید پس تکلیف را مشخص کنید. قرار بر این بود تا بین 20 تا 30 درصد از هدفمند کردن یارانه‌ها به صنعت تعلق گیرد اما سئوال اینجاست که کدام تعلق گرفته است.

وی گفت: به جرأت باید بگویم که بسیاری از تولید کننده‌های اصفهان در زندان و راهروهای دادگستری هستند و بارها گفته‌ایم ال سی داخلی را فعال کنید، طلب‌های ما پرداخت نمی‌شود اما بدهی‌های ما به سرعت ما را به دادگاه می‌کشاند.

انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: باید با بهره بالای 20 درصدی بانک‌ها کار کرد، اما وای از واحدی که کارش به بانک بخورد، شرایط بانک‌ها بسیار سخت است و آنها در مسیر مشارکت هیچ ریسکی را نمی‌پذیرند، خواهشمندیم تصمیم گیری نهایی شود.

وی با اشاره به عملکرد کارخانه‌ها در سال 94 گفت: 70 درصد کارخانه‌ها در سال 94 فعال بودند که از این میزان 33 درصد کمتر از 25 درصد، 30 درصد بین 25 تا 50 درصد، 28 درصد بین 50 تا 75 درصد و حدود 8 درصد بیش از 75 درصد کار کرده‌اند، اما این سئوال را باید پرسید که آیا با این وضعت می‌توان مالیات داد.

سهل آبادی با بیان اینکه خواهشمندیم در بحث دارایی برادرانه‌تر رفتار کنید، افزود: شهری که بیشترین شهید و جانباز را دارد حقش این نیست، ما دیگر طاقت اصفهان ستیزی را نداریم، در وصول بودجه، استان یکی مانده به آخر هستیم اما در مالیات در جای دوم کشور قرار داریم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: در زمان رکود کامل هستیم و کالای خود را با مدت یکسال و بالاتر می‌فروشیم، هر 3 ماه یکبار تسویه حساب ارزش افزوده و جریمه داریم در حالی که هنوز پولی دریافت نکرده‌ایم، اکنون باید گفت کسی که خیر بوده و خود زندانی آزاد می‌کرده اکنون به همین دلایل در زندان به‌سر می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: احیای زاینده رود درخواست همه همشهریان اصفهانی است، احیای این رودخانه برای همه ایران اثر مثبت به همراه دارد، ما سال گذشته غصه کشاورزان را می‌خوردیم اما متأسفانه امروز باید گفت مردم اصفهان با این وضعیت تا 100 روز دیگر آبی برای خوردن ندارند.