نخستین مانور زلزله مددجویان بهزیستی اصفهان برگزار شد

زلزله حادثه و بلای طبیعی بوده که هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و به صورت غافل‌گیر کننده خود را نشان می‌دهد و پیامدهای ناگوار، تلخ و فراموش‌نشدنی از خود به جای می‌گذارد.

همان‌گونه که در زلزله رودبار و بم شاهد مرگ، مصدومیت و خسارات بسیار زیادی بودیم و تا کنون شاهد پیامدها و اثرات زیان‌بار روحی، روانی و مادی این بلای تلخ و ناگهانی هستیم.

پس آمادگی برای رویارویی با این بلای خانمان‌سوز، امری بسیار جدی و ضروری بوده که نباید از آن غافل شد تا مبادا خدای ‌ناکرده دوباره با پیامدها و اثرات اندوهناک آن مواجه شویم، بنابراین آموزش همگانی در راستای برخورد با این اتفاق از جمله چگونگی پناه‌گیری، کنترل استرس و امدادرسانی امری ضروری بوده که باید در فرهنگ و کتاب‌های درسی ما گنجانده شود.

در این راستا اداره کل بهزیستی استان اصفهان با همکاری جمعیت هلال احمر اصفهان اقدام به برگزاری مانور زلزله در مجموعه توان‌بخشی بیماران اعصاب و روان خیریه نورالمهدی اصفهان کرد تا مددجویان این مجموعه با آموزش‌های مربوطه آشنا شوند.

معاون اداره کل بهزیستی استان اصفهان در حاشیه مانور زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اهمیت برگزاری مانور زلزله اظهار داشت: با توجه به دستور و ابلاغ از بهزیستی کشور، صبح امروز مانور زلزله ویژه مددجویان بهزیستی اصفهان با حضور مسئولان جمعیت هلال احمر اصفهان و مسئولان بهزیستی استان در مجموعه خیریه نورالمهدی برگزار شد.

برگزاری مانور زلزله برای سالمندان، معلولان و مددجویان مجموعه نورالمهدی اصفهان

اصغر فیاض از لزوم آشنایی مددجویان با حوادث غیرمترقبه خبر داد و افزود: این مانور زلزله با همکاری جمعیت هلال احمر و بهزیستی اصفهان  در راستای آموزش سالمندان، معلولان و مددجویان مجموعه نورالمهدی در مواجه با حوادث طبیعی و غیرمترقبه از جمله زلزله برگزار شد تا در مواقع نیاز از آمادگی لازم و چگونگی پناهگیری برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: از حدود 4 ماه گذشته تا کنون برنامه‌ریزی‌های لازم در این راستا صورت گرفت، کارکنان این مرکز از آموزش‌های لازم در مواجه با زلزله برخوردار شدند و یکی از مراکز بهزیستی به عنوان پایلوت اجرای این مانور انتخاب شد.

معاون اداره کل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: مانور زلزله امروز ساعت 10:30 در مرکز خیریه نورالمهدی واقع در خیابان کاوه اصفهان برگزار شد که حدود یک ساعت ادامه داشت و همه مراحل امدادرسانی و برخورد صحیح با این اتفاق به نمایش گذاشته شد.

وی گفت: در این مانور مسئولان جمعیت هلال احمر و سایر مسئولان مراکز بهزیستی استان حضور داشتند و بازدید کاملی هم از مجموعه خیریه نورالمهدی صورت گرفت.

فیاض با اشاره به خدمات شبانه‌روزی خیریه نورالمهدی به مددجویان و معلولان خاطرنشان کرد: 100 نفر مددجو از خدمات این مجموعه بهره‌مند هستند که 50 نفر از آن‌ها به صورت روزانه از این مجموعه استفاده می‌کنند.

وی از فعالیت 150 مرکز بهزیستی در سطح استان اصفهان خبر داد و بیان کرد: در سطح استان اصفهان 150 مرکز بهزیستی در حال فعالیت بوده  و بیش از 11 هزار نفر از خدمات شبانه‌روزی این مراکز بهره‌مند می‌شوند.

آموزش مقابله با زلزله، کنترل استرس و چگونگی پناه‌گیری

رئیس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان در حاشیه  برگزاری این مانور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مانور زلزله برای مددجویان و بیماران اعصاب و روان خیریه نورالمهدی اصفهان امروز برای نخستین بار برگزار شد که با استقبال آنان همراه بود.

محقق آموزش مقابله با زلزله، کنترل استرس، تنش و چگونگی پناه‌گیری را هدف برگزاری مانور زلزله دانست و افزود: این مانور با همکاری صمیمانه جمعیت هلال احمر و اداره بهزیستی استان اصفهان با هدف آموزش مقابله با زلزله، کنترل استرس، تنش و چگونگی پنا‌ه‌گیری در زمان بروز زلزله برای مددجویان این مرکز برگزار شد.    

وی گفت: قبل از برگزاری مانور زلزله کارکنان مرکز خیریه نورالمهدی از آموزش‌های لازم برخوردار شدند و امروز ساعت 10:30 مانور با حضور مددجویان مرکز و مسئولان مربوطه برگزار شد.

رئیس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به حضور گروه‌های ارزیاب و جستجوگر جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: در این مانور گروه‌های ارزیاب و جستجوگر جمعیت هلال احمر استان اصفهان در این مانور حضور داشتند تا نحوه امدادرسانی را به شکل عملی به نمایش بگذارند. 

وی بیان کرد: گروه‌های جستجوگر و ارزیاب هلال احمر با حضور در محل مانور مصدومان را به "تریاژ" منتقل می‌کنند و بر اساس اولویت‌ها به مراکز درمانی انتقال می‌یابند.

محقق برگزاری مانور زلزله را نقطه عطفی در راستای آشنایی با آموزش‌های مقابله در زمان زلزله  دانست و بیان کرد: مانور زلزله نقطه عطفی بوده تا افراد بدانند که باید آموزش‌های لازم در راستای برخورد و مواجه با حوادث طبیعی و غیرمترقبه را ببینند و تمرین‌های لازم را سپری کنند، زیرا این موضوعات بسیار جدی بوده و هر لحظه احتمال وقوع این حوادث پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به شعار امدادی جمعیت هلال احمر کشور افزود: جمعیت هلال احمر کشور، "هر خانواده یک امدادگر" را شعار امدادی خود دانسته و آموزش امدادگری را برای هر فرد ضروری می‌داند، زیرا ما با آموزش مقابله با زلزله، کنترل استرس، تنش و چگونگی پناه گیری سعی در ترویج و آموزش امدادگری به همه افراد و اقشار جامعه داریم.

رئیس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان اظهار داشت:  از همه مردم تقاضا داریم که با مراجعه به مراکز هلال احمر سطح استان در کلاس‌های آموزشی جمعیت هلال احمر به صورت رایگان  حضور داشته باشند تا از جامعه‌ای امدادگر بهره‌مند باشیم.