بخشی از مشکلات اقتصاد مربوط به مبحث مدیریت کشوری است

علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در کنگره ملی 2300 شهید خمینی‌شهر اظهار کرد: افتخاری است برایم که خدمت خانواده‌های شهدا و مردم این شهر که به حسینیه ایران و اصفهان مشهور است حضور دارم که فرهنگ آن به تفکر شهادت و مجاهدت متعلق است.

وی افزود: در ادبیات اسلام چیزی مثل شهادت تاثیرگذار و در زندگی فردی و اجتماعی هیچ چیز مثل توحید مهم نیست و ارزش هر فرد به میزان درک او از توحید بوده و فرق زندگی سعادتمند و غیر سعادتمند فهم از توحید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر سبک زندگی در حوزه فردی و اجتماعی آ ن چیزی که فرق ایجاد می کند، آمادگی برای تلاش مجاهدانه است.

لاریجانی با بیان اینکه کنگره شهدای خمینی‌شهر متعلق به شهدای این منطقه است، بیان داشت: درصد شهدا در این منطقه نشان از غیرت حسینی و روحیه حماسی این شهرستان دارد و این روحیه اسلامی است که رهبری بر آن تأکید دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: مسأله‌ای که از نظر سبک زندگی در حوزه فردی و اجتماعی تفاوت ایجاد می‌کند، آمادگی برای اجتهادی در حوزه فردی و مجاهدانه است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر در مورد جهاد گفت: شیعیان باید برای ظهور حضرت آماده باشند، از نظر اجتماعی آمادگی برای ظهور مطرح است، در زمان امام علی جنگ‌های زیادی رخ داد تا زندگی واقعی مردم مسلمان را نشان دهد.

عضو مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آن کسانی که در راه اسلام در زندگی اجتماعی حکومتی داشتند و آمادگی برای جهاد داشتند، لباس ذلت به تن نکردند

لاریجانی مجاهدت را یک رکن در زندگی فردی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: افراد باید اهل توحید و مجاهدت باشند، این شرایطی بود که اسلام جلوی پای همه قرار داد باید یک دست به توحید و یک دست بر مجاهدت باشد و اسلام همین گونه پیروز شد.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان اهل مجاهدت و توحید بودند، افزود: زمانی که از توحید فاصله گرفتند، عاشورا رخ داد قیام امام حسین در راستای احیای دین اسلام بوده است و مردم از تفکر اصلی دور شده‌اند و توحید واقعی را کنار گذاشته است، در آن زمان وضعیت جامعه به‌گونه‌ای شد که معاویه گفت زمان برگشت به گذشته فراهم شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت‌های سیاسی امام خمینی(ره) سرشار از توحید بود، اظهار داشت: این دو رکن عامل سعادت فرد و جامعه است امام این دو فکر را در جامعه مخصوصاً برای جوانان تعبیه کرد.

لاریجانی ادامه داد: زمانی که شوری سابق دچار تلاطم شد، قبل از آن امام راحل نامه‌ای به گورباچف نوشته بودند، این نامه یک لحن متعارف سیاسی نداشته و امام تمام فکر توحیدی را برای او نوشته بودند و تلاش امام این بود که فکر توحیدی را در جامعه گسترش دهد.

وی افزود: این عارف بزرگ زمانی که جنگ شد گفتند دست پاسداران مجاهدان را می‌بوسم، امام وقتی حال این جوانان را می‌دیدند، می‌گفتند خجالت می‌کشم چون همین روح و فکر مجاهدانه را جامعه را احیا می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلام با تأکید بر اینکه تفکر مجاهدت باعث عزت ملت شد، بیان داشت: امروز شرایط ما پیچیده‌تراز قبل است و دشمنی‌ها پیچیده‌تر شده است.

لاریجانی با اشاره به جنگ تحمیلی گفت: در آن زمان دشمنی‌ها ساده بود و صدام پیدا کردند و به جان ما انداختند، در آن زمان مصاف روشن بود و دوست و دشمن و صف کشی مشخص بود.

وی با تأکید بر اینکه امروز شرایط پیچیده‌تر شده است، اذعان داشت: امروز باید عمیق واکاوی کرد که دشمنان به دنبال چه چیزی هستند، این آشفتگی که به وجود آمده است و تروریست‌ها به جان انسان‌ها افتاده‌اند یک حادثه ساده نبوده و طراحی‌شده است و نمی‌خواهد به پایان برسد چراکه اسرائیل شرایط موجود را بهترین شرایط برای خودش می‌داند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه کشورهای اسلامی درگیر جنگ با تروریست‌ها هستند و انرژی‌شان در حال تخریب است، افزود: این وضع برای اسرائیل بهترین حالت است و از صحبت‌های آن‌ها برداشت می‌شود که این شرایط نباید به اتمام برسد.

لاریجانی تصریح کرد: آن‌ها با بیش از 60 کشور ائتلاف کردند اما نتوانستند داعش را از عراق بیرون کنند که این مسأله برای به اصلاح ابرقدرت‌ها زشت است اما آن‌ها این آتش را در منطقه فوران داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشخص است سلاح تروریست‌ها از کجا تأمین‌شده است، بیان داشت: آن‌ها نمی‌خواهند این بحران در منطقه به پایان برسد و هدفشان هم مشخص است.

وی مسائل فرهنگی را یک واقعیت دانست و تأکید کرد: دشمنان به این مسائل دامن می‌زند و می‌خواهند اراده‌های حقیقی که بر اثر توحید شکل گرفته است را از بین ببرند و این شگرد را در گذشته نیز داشته‌اند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اظهار کرد: بخشی از این مشکلات به تحریم‌ها مربوط می‌شود اما بخش دیگر مربوط به مبحث مدیریت کشوری است.

وی ادامه داد: در مورد بانک‌ها که مشکلات را ایجاده  کرده است، مصوباتی گذاشته شده تا معضل معوقات تولیدکننده‌ها حل شود.

لاریجانی با بیان اینکه از دیگر اهداف دشمنان ایجاد بحران اقتصادی است، تصریح کرد: دشمنان می‌خواهند از این طریق به مسلمانان ضربه بزنند، در کشور ایران جوانان تحصیل کرده‌ای دارد که اگر فرصت در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، پرواز می‌کنند و دشمن می‌خواهد این جوانان را درگیر کند تا به کار و تولید مشغول نشوند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان در سه جبهه در حال فعالیت هستند، بیان داشت: با توجه به مکر دشمن روی چند موضوع باید توجه داشته باشیم، اولین موضوع مسائل فرهنگی است.