500 اتوبوس‌ یورو 4 وارد ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان می‌شود+تصاویر

علیرضا صلواتی امروز در اصفهان اظهارکرد: متأسفانه از حدود هشت سال پیش تاکنون کمک 82.5 درصد اعتبارات خرید اتوبوس‌ که قبلاً توسط وزارت کشور تأمین می‌شد قطع شده است.

وی افزود: قیمت اتوبوس‌ها نسبت به هشت سال گذشته چهار برابر شده که 25 برابر اعتبار باید توسط شهرداری‌ها هزینه شود که بر همین اساس عمر ناوگان اتوبوس‌رانی به 8.5 سال رسیده که عدد بسیار نگران‌کننده‌ای است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: بهسازی ناوگان اتوبوس‌رانی به دلیل فرسوده شدن اتوبوس‌ها امری ضروری است که خوشبختانه از سال گذشته مطالعات و بررسی‌های لازم برای خرید بهترین نوع اتوبوس آغاز شد.

وی تصریح کرد: تیم‌های تحقیقاتی از انواع اتوبوس‌ها در کارخانجات مختلف خودروسازی بازدید کردند و سعی بر انتخاب بهترین نوع اتوبوس براساس استانداردهای جهانی داشتند تا نیاز حمل‌ونقل حداقل یک دهه شهر اصفهان را تأمین کند.

صلواتی عنوان داشت: علی‌رغم رکود اقتصادی شهرداری اصفهان اعتباری بالغ 2 هزار و 500 میلیارد ریال برای خرید اتوبوس‌های یورو 4 در نظر گرفته شده است، برند این اتوبوس‌ها متعلق به کشور سوئد است که در داخل کشور توسط شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان تولید می‌شوند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 دارای بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی و مجهز به فیلترهای دوده است که عملاً به جای دود آلوده، بخار آب وارد هوای شهر خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اذعان داشت: ارتفاع این اتوبوس‌ها به شکلی طراحی شده که سالمندان، سال‌خوردگان، معلولان و جانبازان می‌توانند با عبور از «پیاده‌رمپ» به راحتی سوار آن‌ها شوند که اصطلاحاً به آن‌ها اتوبوس‌های ارتفاع پایین گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به راه‌اندازی 12 خط اتوبوس تندرو(BRT) تا سال 1400 تعداد 150 دستگاه از اتوبوس‌های یورو 4 به عنوان اتوبوس‌های تندرو به کار گرفته خواهند شد.

صلواتی عنوان داشت: این مدل از اتوبوس‌ها یکی از خودروهای به‌روز دنیا هستند که امیدواریم نیاز حمل و نقل عمومی اصفهان به طور کامل تأمین شود که البته از نوسازی اتوبوس‌های فرسوده غافل نخواهیم شد، برخی از این اتوبوس‌ها صرف توسعه و برخی دیگر صرف جایگزینی ناوگان خواهد شد.

وی متذکر شد: 500 اتوبوس‌ یورو 4 با اعتباری بالغ بر 250 میلیارد تومان از سه ماه آینده وارد ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان می‌شود که با این وجود نیمی از ناوگان اتوبوس‌رانی شهر نوسازی خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان یادآور شد: ورود این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل و نقل شهری باعث استقبال و رضایت‌مندی شهروندان خواهد شد و جذابیت استفاده از این اتوبوس‌ها منجر به کاهش استفاده از خودروهای شخصی می‌شود.