۱۲۰کیلوگرم زعفران در روستای علوی کاشان برداشت شد

وحیدرضا رمضانی در مورد برداشت زعفران در روستای علوی کاشان اظهار داشت: روستای علوی بزرگترین تولیدکننده زعفران در منطقه کاشان است و نزدیک به 25 هکتار زمین زیر کشت جهت کاشت زعفران در این روستا وجود دارد در حالی که کل مساحت زیرکشت در منطقه کاشان 65 هکتار است و این نشان دهنده حجم بالای تولید زعفران در این روستا است.

رئیس شورای روستای علوی کاشان با اشاره به اینکه این روستا، اولین منطقه‌ای بود که به تولید زعفران در کاشان روی آورد، افزود: تولید زعفران در روستای علوی از 20 سال پیش آغاز شده است و بعد از گل محمدی، زعفران دومین محصول از لحاظ تولید در کاشان محسوب می‌شود.

رمضانی تولید زعفران خشک در این روستا را 120 کیلوگرم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های کشت زعفران، مصرف کم آب این محصول است و با توجه به اینکه کاشان در منطقه‌ای خشک و کم آب واقع شده است، بهترین محصول از لحاظ مصرف کم آب و ارزش افزوده بالا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به افراد شاغل به طور مستقیم و غیرمستقیم تصریح کرد: در این راستا 70 نفر به صورت مستقیم و 150 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند و شایان ذکر است که زعفران گیاهی 7 ساله است و می‌توان تا هفت سال از پیاز آن زعفران تولید کرد و بازه برداشت آن 20 مهر تا 20 آبان است.

رئیس شورای روستای علوی کاشان از تاسیس تعاونی تولید زعفران در روستای علوی خبر داد و بیان کرد: دلیل این امر، کم کردن واسط و عرضه مستقیم محصولات این روستا است و دیگر برنامه درنظرگرفته شده برگزاری جشنواره زعفران در این منطقه است.

رمضانی از اختصاص 10 دستگاه زعفران خشک‌کنی به زعفران کاران روستای علوی توسط جهاد کشاورزی کاشان یاد کرد و گفت: بنده در هر هکتار 6 کیلوگرم زعفران برداشت کردم و به همین دلیل به عنوان برداشت کننده برتر در سطح منطقه کاشان انتخاب شدم و دلیل این امر استفاده از روش‌های نوین کاشت زعفران بود.

اثر هنری کاشی عباس اکبری هم ردیف هنرمندان جهان در لهستان قرار گرفت

دانشکده سرامیک و شیشه آکادمی هنر و طراحی شهر «وروتسواف» و همچنین مسؤولان این شهر که پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2016 است، براساس یک ایده با دعوت از هنرمندان کشورهای مختلف از آن‌ها درخواست کردند تا در پروژه ساخت دیواری از کاشی با عنوان دیدار در وروتسواف شرکت کنند تا زمینه های مشترک و موثر هنر به ویژه هنر سرامیک را در روابط فرهنگی بین المللی نشان دهند.

عباس اکبری نیز یکی از دعوت‌شدگان به این پروژه بود تا کاشی خود را در کنار آثار 262 هنرمند از 34 کشور جهان برای ساخت این دیوار یادبود قرار دهد و او یکی از کاشی‌های مجموعه «آسمان کاشان» را برای این پروژه ارسال کرد.

واژه «کاشی» با این پیش زمینه که برگرفته از نام شهر کاشان است، واژه‌ای شناخته شده در ادبیات سرامیک بوده که ضرورت توجه دوباره به آن را در جغرافیای ایران به ویژه شهر کاشان می‌رساند.

اکبری در این باره اظهار داشت: با توجه به فراهم شدن زمینه‌های لازم برای چنین فعالیت‌هایی در آینده نزدیک در کاشان، در حال آماده سازی مقدمات پروژه کاشی‌های یادبود خاندان کاشی‌ساز کاشانی به ویژه خاندان ابی طاهر هستم که کاشی‌های فاخری در تاریخ سرامیک از خود به یادگار گذاشتند.

شایان ذکر است عباس اکبری دانش آموخته پژوهش هنر و عضو هیأت علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان است؛ وی سال گذشته به عنوان نخستین نماینده کشور ایران برای عضویت در آکادمی بین المللی انتخاب شد و مردادماه گذشته نیز مدال برنز نمایشگاه سرامیک کرواسی و چهارمین جایزه بین المللی سال‌های اخیر خود را دریافت کرده بود.

پرونده الکترونیک سلامت خانوارهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان تشکیل شد

سید علیرضا مروجی در این مورد اظهار داشت: از مجموع 477459 جمعیت تحت پوشش این دانشگاه تا تاریخ 22/8/95 پرونده الکترونیک سلامت برای 61 درصد از خانواده‌ها تشکیل شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: کلیه خدمات مراقبت از سلامت مردم شامل مراقبت از کودکان، زنان باردار، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با جذب 10 کارشناس تغذیه و 16 روانشناس، خدمات مشاوره تغذیه و روان در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان صورت می‌پذیرد.