ثروت فیروزه ای در دستان اصفهانی ها

هنری که زیبایی و گیرایی یک صنایع دستی را با خود دارد فیروزه کوبیست، با قدمتی شصت ساله، هنری که در گذشته در مشهد بر روی زینت آلاتی مانند دستبند، گل سینه، گوشواره انجام می شد و بعد به استان اصفهان رسید و اکنون فقط فیروزه کوبی در اصفهان با هنرمندانی انگشت شمار رایج است.

شاهین یار احمدی یکی از هنرمندان فیروزکوب اصفهان گفت: من و برادرم فیروزه کوبی را از یک کارگاه کوچک با سرمایه اولیه 400 میلیون ریال شروع کردیم و توانستیم تاکنون چهار کارگاه در نقاط مختلف شهر اصفهان راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در طول این یکسال من و برادرم توانستیم برای 170 نفر به طور مستقیم و 540 نفر غیر مستقیم شرایط اشتغال را فراهم کنیم و در صورتی که دولت در زمینه صادرات به ما کمک کند میتوانیم زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کنیم.

فیض الهی عضو اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان هم گفت: سنگهای فیروزه ای که در معدن نیشابور است و قبلا از آن استفاده ای نمی شد را هنرمندان اصفهانی خریداری و به احسنت تبدیل می کنند.

وی افزود: در استان اصفهان 15 کارگاره فیروزه کوبی فعال وجود دارد که برای 500 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.

عضو اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان اظهار داشت: هم اکنون فیروزه کوبی اصفهان به استانهای تهران، شیراز، کرمان و مشهد فرستاده می شود با توجه به اینکه کشورهای اروپایی، آمریکایی و عربی خواهان این هنر صنعت هستند امیدوار هستیم دولت از این هنر حمایت بیشری داشته باشد تا زمینه صادرات آن فراهم شود.

فیض الهی تصریح کرد: این هنر با 70 درصد ارزش افزوده در صورت صادرات به اشتغالزایی بیشتر و انتقال فرهنگ و هنر اصفهان کمک شایانی خواهد کرد.