جایگاه رانندگی ایرانیان در جهان

گروه اجتماعی – نگاهی به وضعیت تعداد کشته شدگان و مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در کشورهای مختلف نشان می دهد که ایرانیان جزو متخلف ترین و حادثه سازترین رانندگان دنیا هستند.

 

به گزارش افکارخبر، بر اساس آمارهای جهانی، در میان 19 کشور دنیا از نظر تصادفات رانندگی ایران در رتبه دوم و از لحاظ مرگ و میر ناشی از تصادفات در جایگاه پنجم قرار دارد.

متوسط آمارهای جهانی مرگ و میر در اثر حوادث رانندگی 14 تا 15 نفر در هر 100هزار نفر است، اما این میزان در ایران 30 نفر در 100 هزار نفر تخمین زده شده است که به عبارت بهتر 2 برابر میانگین جهانی است.

بر اساس آمارهای موجود هر سال 65 تا 70 میلیون تخلف رانندگی در کشور ثبت می شود که تخلفات حادثه ساز بیش از 24 میلیون  تخلف و یا  30 تا 35 درصد این آمار را به خود اختصاص می دهند.

بررسی وضعیت تعداد کشته شدگان و یا مصدومان ناشی از حوادث رانندگی در کشورهایی که تعداد وسایل نقلیه آنها با کشورمان برابری می کنند نشان دهنده وخامت اوضاع رانندگان ایرانی است به طوری که تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات حداکثر سالانه 250 نفر است.

بر اساس آمارهای پلیس  77درصد علت تصادفات رانندگی را سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ به خود اختصاص داده و باعث تاسف است که تلفن همراه موجب عدم توجه به جلو در 70 درصد تصادفات است.

جربه ثابت کرده که افزایش نرخ جرایم رانندگی در کشورمان هیچ گاه به طور 100درصد مانع  تخلفات نشده است در حالی که در کنار جرایم باید محدودیت هایی نیز برای افراد متخلف اعمال کرد تا درصدد انجام مجدد تخلف برنیایند.

 

تجربه موفق سایر کشورها در کاهش تخلفات رانندگی

 

سوئیس

 

سوئیس از جمله کشورهایی است که تجربه موفقی در زمینه کنترل تخلفات حادثه‌‌ساز رانندگی و کاهش رشد تصادفات داشته است.

در سوئیس اگر راننده ‌ای در طول یک سال تعداد تخلفات رانندگی‌اش از حد مجاز تعیین شده بیشتر باشد به عنوان یک بیمار روانی از رانندگی محروم می‌شود.

 

 آمریکا

در آمریکا اگر راننده ‌ای مرتکب تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت بیش از حد مجاز و حرکات خطرناک هنگام رانندگی شود یا حتی یک بار در طول دوره آزمایشی دریافت گواهینامه خود مرتکب تخلف شود، گواهینامه‌اش به مدت 60 روز و چنانچه در حال غیرعادی رانندگی کرده باشد، به مدت 90 روز به حالت تعلیق درمی آید.

نبستن کمربند ایمنی در ایالت میشیگان 50 دلار جریمه دارد و برای نداشتن بیمه خودرو، رانندگی بی‌دقت و سرعت غیرمجاز جریمه‌های 150 دلاری در نظر گرفته شده است.

سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به علامت ایست 2 جریمه‌های 80دلاری دارند.

در نیویورک داشتن سرعت غیرمجاز هنگام رانندگی 45 تا 600دلار جریمه دارد و اگر این تخلف در حوالی مدارس انجام شود مشمول 90 تا 1200 دلار جریمه می‌شود.

نبستن کمربند ایمنی در نیویورک 50 دلار جریمه و نبستن کمربند ایمنی مخصوص کودکان25 تا 100 دلار جریمه دارد.

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، رعایت نکردن فاصله مجاز از خودروی جلو، سرپیچی از دستورهای پلیس، خرابی چراغ‌ها و تخلفات موتورسیکلت نیز مشمول جریمه های 100 دلاری است.

 

نیوزیلند

رانندگی در حالت مستی و پس از نوشیدن مشروبات الکلی به ویژه اگر منجر به جراحت و تلفات شود، جزو هزینه ‌سازترین تخلفات در نیوزلند به حساب می آید و مجازات نقدی بین 10 تا 20 هزار دلار، 2 سال حبس و یک سال محرومیت از رانندگی را به دنبال دارد.

سرعت غیرمجاز در نیوزیلند سبب 28 روز توقیف گواهینامه و جریمه نقدی 630 دلاری راننده می شود.

 

انگلیس

گریختن از صحنه تصادف در انگلیس دارای جریمه 5 هزار پوندی و 6 ماه حبس به دنبال دارد و رانندگان در صورت داشتن سرعت غیر مجاز باید جریمه هزار پوندی بپردازند.

 

کویت

در کویت اگر راننده‌ای برای 4 بار دچار تخلف استفاده از خودروی شخصی برای حمل‌ونقل عمومی شود، مجوز رانندگی‌اش به مدت یک‌سال توقیف می‌شود.

 

امارات

جریمه سرعت غیرمجاز در امارات عربی متحده برابر 200 درهم تعیین شده است.