نقش بازدارنده افزایش جریمه ها

گروه اجتماعی – یک کارشناس ترافیک گفت: با توجه به تجربه 30 ساله بنده در پلیس راه باید بگویم افزایش جرایم رانندگی می تواند نقش بازدارنده در کاهش تخلفات داشته باشد.

 

به گزارش افکارخبر، رضا سلبی با بیان این مطلب اظهار کرد: در 8-9 سال گذشته خوشبختانه فرهنگسازی مناسبی در زمینه کاهش تخلفات حادثه خیر صورت گرفته و پس از افزایش میزان مبالغ جرایم رانندگی در سال 90 بررسی ها نشان می دهد که تصادفات منجر به فوت در کشور 5 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: تجارب بنده نشان می دهد که رانندگان قانون گریز به سبب افزایش میزان مبالغ جرایم رانندگی سعی می کنند کمتر اقدام به انجام تخلف کنند و در نتیجه هم آمار تخلفات کاهش می یابد و هم شاهد روان تر شدن ترافیک درون شهری هستیم.

وی تصریح کرد: به جرأت می توان گفت که افزایش مبالغ جرایمه ها رانندگی می تواند عامل بازدارنده تخلفات حادثه خیر به ویژه در سطح شهر باشد و به این صورت رانندگان متخلف کمتر جان خود و سایر شهروندان را به خطر می اندازند.

وی بیان کرد: هنگامی که مبلغ جریمه های رانندگی افزایش می یابد رانندگان متخلف مجبورند بخشی از درآمد خود را صرف پرداخت آن کنند و به این صورت در امرار معاش آنها تاثیر گذار خواهد بنابراین بیشتر سعی می کنند قانون را رعایت کنند تا مجبور به پرداخت جریمه نباشند.

وی تاکید کرد: البته این که فکر کنیم پرداخت جریمه های رانندگی می تواند تاثیر شگفت انگیزی در سبد خانوار داشته باشد، اصلا درست نیست زیرا افراد با رعایت قانون م یتوانند مانع این کار شوند.

معاون سابق عملیات پلیس راه کشور درباره این مساله که رانندگان تاکسی از جریمه شدن هنگام سوار و یا پیاده کردن مسافران گلایه دارند؛ گفت: رانندگان و مسافربرهای شخصی باید قانون را رعایت کرده و در مکان های در نظر گرفته اقدام به سوار یا پیاده کردن مسافران کنند در حالی که روزانه شاهد سوار و یا پیاده شدن مسافران در محل های غیر مجاز و توقف ممنوع هستیم و پلیس چاره ای جز اعمال قانون ندارد.

وی ادامه داد: در مقابل راهور و مدیریت شهری نیز باید محل ها و ایستگاه های مجاز برای تردد تاکسی ها و سوار وپیاده کردن مسافران در سطح شهر را ساماندهی کنند.

وی بیان کرد: رانندگان تاکسی باید به قانون احترام بگذارند و به این صورت حتم بدانند احتمال جریمه شدن ها به طز معناداری کاهش می یابد.

رئیس سابق مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا اظهار کرد: توقف های دوبله در سطح شهر سبب افزایش بار ترافیکی می شود و به دلیل پایین بوده جریمه ها بسیاری از رانندگان متخلف به دنبال جای پارک مناسب نمی گردند در حالی که با افزایش میزان جرایم در این بخش می توان از بخش عظیمی از پارک ها دوبل غیر مجار جلوگیری کرد.

سلبی عنوان کرد: دولت بخشی از درآمدهای حاصل از اخذ جریمه های رانندگی را به اداره راه و شهرسازی و همچنین شهرداری ها و توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص می دهد که اکنون بخشی از دوبانده شدن جاده ها و کاهش تصادفات جاده ای را می توان مصداق این مساله دانست.

وی درباره چگونگی پرداخت سهم شهرداری پایتخت از وجوه اخذ شده از جرایم رانندگی گفت: بنده اطلاع دقیق ندارم اما توسعه حمل و نقل عمومی در تهران جزو برنامه های دولت است.