تعیین قیمت برق در فاز دوم هدفمندی

به گزارش افکار نیوز،محمد بهزاد در گفتوگو با فارس افزود: گزارش سازمان بازرسی از پنج عامل افزایش کاذب قیمت تمام شده برق قابل بررسی است و ما آن را رد نمیکنیم اما باید اذعان داشت این گزارش مربوط به سال ۸۸ بوده است و در طی سه سال گذشته اقدامات مؤثر و مفیدی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تلفات شبکه‌های برق در چند سال گذشته که ۲۳ درصد بود با تلاش‌های صورت گرفته تا پایان سال گذشته به ۱۴.۹۸ درصد رسید.

وی گفت: براساس برنامه پنجم توسعه باید افت انرژی در شبکه به ۱۴ درصد می رسید اما در حال حاضر به ۱۵ درصد رسیده ‌است که امید است تا پایان سال جاری این عدد به ۱۴ درصد برسد.

بهزاد خاطرنشان کرد: استاندارد افت شبکه‌های پرق در سطح بین‌المللی زیر ۱۰ درصد است اما در برنامه چشم‌انداز این عدد باید زیر ۱۰ درصد برسد.

*انحصار در صنعت برق در سال‌های گذشته شکسته است

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سؤال که سازمان بازرسی بحثانحصار در صنعت برق را نیز مطرح کرده است تأکید کرد: انحصار در صنعت برق در سال‌های گذشته شکسته شده است و در حال حاضر بیشتر فعالیت‌های ما با راهنمایی خود سازمان بازرسی در مناقصات انجام می‌شود و نماینده سازمان در تمام مناقصات حضور دارد.

بهزاد در پاسخ به این سؤال که در گزارس سازمان بازرسی به هزینه عمومی و اداری نیز اشاره شده است گفت: توانیز در سال گذشته با رتبه ۹۶ در بین شرکت‌ها عملکرد خوبی داشته است بنابراین یکی از نکاتی که در این عملکرد جای می‌گیرد کاهش هزینه‌های عمومی و اداری است پس این رتبه نشان می‌دهد که در این راستا نیز پیشقدم بوده‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سؤال که آیا ناکارآمدی بخش دولتی را در صنعت برق قبول دارید تصریح کرد: بیشتر کارهای وزارت نیرو در صنعت برق در حال خصوصی شدن است و با توجه به نیروگاه‌هایی که واگذار کردیم این مطلب تأیید می‌شود.

وی افزود: کارهای حاکمیتی را انجام می‌دهیم و صنعت برق کشور توسط سازمان خصوصی مورد تقدیر قرار گرفته است.

بهزاد خاطرنشان کرد: از ۴۵ نیروگاهی که باید واگذار می‌شد ۲۰ نیروگاه توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده است و مابقی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و مناقصات بزودی انجام می‌شود.

به گفته وی، با راهنمایی سازمان بازرسی این آیتم هایی را که مطرح کرده است در حال انجام کارهای خود هستیم تا بهترین نتیجه را بگیریم.

*قیمت برق در فاز دوم در راستای رفاه مردم

بهزاد در پاسخ به این سوال که آیا قیمت برق در فاز دوم هدفمندی مشخص شده است گفت: قیمت برق برای فاز دوم هدفمندی مشخص و تعیین شده است اما باید ستاد هدفمندی یارانه‌ها آنرا اعلام کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این قیمت طبق گفته وزیر نیرو که گفته بود دولت قیمت برق را به گونه‌ای تعیین کرد که مردم خیلی به مشکل برنخورند تعیین شد؟ گفت: قیمت برق برای مرحله دوم هدفمندی آماده است و این قیمت مسلما در راستای رفاه مردم هست ولی باید منتظر باشیم که ستاد هدفمندی آنرا اعلام کند.