معاملات ارز در بورس منتفی شد

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در نخستین نشست مطبوعاتی سال ۹۱ با اشاره به افزایش ۴ درصدی ارزش معاملات بورس اوراق بهادار در سال ۹۰ نسبت به سال ماقبل اظهار داشت: تعداد دفعات معاملات نیز با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۸۹ به ۴ میلیون و ۳۷۸ هزار دفعه رسیده که دلیل این افزایش راهاندازی معاملات برخط است.

وی در خصوص آمار عملکرد شرکت فرا بورس در سال ۹۰ گفت: ارزش معاملات این بازار به ۸ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ماقبل ۳۶ درصد رشد داشته همچنین بورس کالا نیز از نظر ارزش معاملات در بازار نقد(رینگ فلزات، پتروشیمی و نفت و کشاورزی) ۱۷ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۸۹،۴۰ درصد افزایش یافته است.

*رشد دو هزار و ۵۹۱ درصدی معاملات آتی سکه

صالح‌آبادی در خصوص معاملات آتی سکه و رشدی که این معاملات نسبت به سال ۸۹ با آن روبرو بود بیان کرد: در سال گذشته ۱۳ هزار و ۶۹ میلیارد تومان معامله انجام شده که نشان دهنده رشد ۲ هزار و ۵۹۱ درصدی است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۹،۴۸۵ میلیارد تومان معاملات آتی سکه انجام شده افزود: سال گذشته از نیمه دوم سال مردم به سمت بازار آتی حرکت کردند و این در حالی بود که هیچ برنامه پررنگی برای توسعه بازار آتی در دست نبود و تنها این افزایش به دلیل افزایش شناخت معاملگران نسبت به این بازار بود.

*راه‌اندازی ششمین نمایشگاه بین المللی بورس در ۱۹ اردیبهشت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادر از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی خاورمیانه روز ۱۹ اردیبهشت ماه جاری با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بیمه و بانک مرکزی در محل دائم نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد و گفت: تاکنون حضور ۲۵۱ شرکت در این نمایشگاه قطعی شده است که نشان دهنده رشد ۶۵ درصدی در تعداد مشارکت کنندگان باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۳ نهاد و کشور خارجی در ششمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه حضور خواهند داشت، گفت: این نمایشگاه با ۸۰ درصد افزایش فضای نمایشگاهی(۲۴ هزار متر مربع) به مدت چهار روز در تهران برگزار می‌شود. همچنین همزمان با برپایی این نمایشگاه، چهارمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی با مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک توسعه اسلامی و دومین نمایشگاه بین المللی کاریکاتورهای آموزشی بورس برگزار خواهد شد.

*انتشار ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق در سال گذشته

رئیس سازمان بورس در خصوص اقداماتی که سال گذشته در این سازمان انجام شد، گفت: در حوزه انتشار اوراق جدید از جمله افزایش سرمایه، اوراق مشارکت و اوراق اجاره ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مجوز انتشار صادر شد و در سال گذشته نیز با توجه به اینکه نخستین سال اجرای قانون برنامه پنجم بود و براساس این برنامه باید شرکت‌های سهامی عام نزد سازمان ثبت می‌شدند در سال ۹۰، تعداد ۲۰۱ شرکت به ثبت رسید.

وی ادامه داد: اوراق مرابحه و قرض‌الحسنه نیز مقررات آن در سال گذشته نهایی و ابلاغ شد و امیدواریم در سال جاری درخواست‌هایی برای انتشار این اوراق به سازمان ارائه شود. همچنین در سال گذشته امکان درخواست افزایش سرمایه برای شرکت‌ها از طریق سیستم کودال فراهم شد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه سال ۹۰ تعداد ۱۱ هزار و ۶۲۳ اطلاعیه در سایت کدال منتشر شد افزود: همچنین سعی کردیم امکان ارسال برخی اطلاعیه‌ها از سوی شرکت‌های بورسی به صورت مستقیم در سایت کدال فراهم شود و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

صالح‌آبادی با اشاره به برگزاری ۷۹۶ مجمع شرکت‌ها بیان کرد: در جهت اطلاع‌رسانی و هماهنگی بین شرکت‌ها نیز در سال ۹۰ تعداد ۱۷۶ جلسه برگزار شد. همچنین گزارش‌های مقبول حسابرسی شده شرکت‌ها نیز در سال گذشته ۴۵ درصد بود و این نشان دهنده این است که تقریبا حدود نیمی از گزارش‌های شرکت‌ها مورد قبول سازمان حسابرسی بوده و حتی برخی که مقبول سازمان حسابرسی نبوده نیز تنها چند بند مشروط داشتند.

وی ادامه داد: دستورالعمل حسابرسان معتمد سال گذشته اصلاح شد و در همین راستا در سال ۹۱ مؤسسات حسابرسی را طبقه‌بندی می‌کنیم تا هر شرکتی به نسبت بزرگی یا کوچکی خود بتواند از شرکت‌های حسابرسی مناسب استفاده کند.

صالح‌آبادی با اعلام ابلاغ دستورالعمل صورت‌های مالی آتی نمونه برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس تصریح کرد: یکی از دستوراتی که در سال ۹۰ نهایی و امسال ابلاغ شد دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته بود که در سال‌جاری اجرا خواهد شد همچنین، دستورالعمل کنترل داخلی در شرکت‌ها قرارداد اختیار معامله نیز در سال گذشته ابلاغ و نهایی شد.

*تعیین مدیر عامل بورس انرژی توسط هیئت مدیره به زودی

صالح‌آبادی در خصوص آخرین وضعیت بورس انرژی گفت: در سال گذشته مقدمات راه‌اندازی این بورس فراهم شد و ۷ عضو هیئت مدیره آن نیز تأیید صلاحیت شدند و باید این اعضا هر چه زودتر مدیرعامل را انتخاب کنند تا شاید فعالیت آن در سال‌جاری شروع شود.

وی ادامه داد: معاملا برخط سال گذشته در بورس اوراق و فرا بورس انجام شد و امیدواریم در سال ۹۰ این معاملات در بورس کالا نیز راه‌اندازی شود.

*رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق و کالا در ماه جاری

رئیس سازمان بورس از انجام رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار و کالا در اردیبهشت ماه سال‌جاری خبرداد و گفت: کلیه فرم‌ها در اختیار کارگزاران قرار گرفته و این رتبه‌بندی به صورت همزمان در هر دو شرکت انجام می‌شود.

وی با اشاره به نهایی شدن راه‌اندازی صندوق تضمین تسویه کارگزاران بیان کرد: مقررات این صندوق ابلاغ شده و از این پس معاملات در ساعت مقرر تسویه خواهد شد و اگر کارگزار خریدار نتواند در همان سطح میزان معامله را واریز کند این مبلغ از صندوق واریز خواهد شد و پس از آن کارگزار باید مبلغ را به صندوق برگرداند البته به ازای هر ساعت تأخیر باید جریمه پرداخت کند.

به گفته وی این صندوق در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تشکیل و به همراه کانون کارگزاران اداره خواهد شد.

*جریمه متخلفان بازار سرمایه تا ۱۰۰ میلیون تومان

صالح‌آبادی با بیان اینکه در سال گذشته ۴ شرکت تأمین سرمایه تشکیل شد و در حال حاضر ۷ شرکت تأمین سرمایه وجود دارد بیان کرد: تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به ۸۰ صندوق و شرکت‌های سبد‌گردانی نیز در سال گذشته دو مجوز جدید صادر شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۴ جلسه کمیته تخلفات برگزار شد گفت: بیشترین جرایم مربوط به دستکاری بازار، معامله مبتنی بر اطلاعات نهانی، ارائه اطلاعات خلاف واقع‌ یا عدم ارائه اطلاعات صحیح از سوی شرکت‌ها بوده است.

صالح‌آبادی بیان کرد: براساس مصوبه‌ای که در پایان سال گذشته توسط هیئت وزیران به تصویب رسید از امسال امکان جریمه متخلفان تا ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد.

*اوراق سلف و فروش نفت پشت در وزارت نفت

رئیس سازمان بورس درخصوص حضور بورس ایران در فدراسیون جهانی گفت: بورس اوراق بهادار اعتراض خود را به این فدراسیون اعلام کرده و در انتظار اعلام نظر مکتوب آنهاست.

وی با اشاره به اینکه هیئت پذیرش برای هلدینگ خلیج فارس چند روز گذشته برگزار شد و تا یکی دو ماه آینده عرضه آن انجام می‌شود خاطرنشان کرد: سال گذشته مقررات اوراق سلف نفتی نهایی و به بورس کالا ابلاغ شد و به دلیل اینکه در اواخر سال ۹۰ نرخ اوراق مشارکت افزایش یافت مجموعه نفت ترجیح داد همان اوراقی که همیشه منتشر می‌کرد را به فروش برساند و انتشار اوراق سلف نفتی را به تعویق انداخت.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه عرضه نفت نیز زیر ساخت‌های آن فراهم است و ادامه عرضه به تصمیم نفتی‌ها بستگی دارد و از نظر ما مانعی برای این کار نیست ادامه داد: معاملات آتی سهام از نظر زیر ساخت IT مشکلاتی دارد که سال گذشته کارگروهی برای رفع این نواقص تشکیل شد و تا دو ماه آینده این مسائل برطرف خواهد شد ولی باید پس از این مرحله این معاملات را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر معرفی کنیم.

*موافقت اصولی برای پذیره نویسی بانک خاورمیانه

رئیس سازمان بورس در خصوص مجوزهای پذیره نویسی بانک‌ها و مشکلاتی که در سال گذشته برای برخی بانک‌ها رخ داد، بیان کرد: برای پذیره نویسی بانک‌های جدید مذاکرات لازم با بانک مرکزی انجام شده و در حال پیگیری هستیم که وضیت سهامداران بانک‌هایی که در سال گذشته با برخی مشکلات روبرو شدند حل شود.

وی ادامه داد: در خصوص بانک خاورمیانه نیز موافقت اصولی بانک مرکزی به سازمان بورس ارسال شده و مکاتبات لازم نیز انجام شده است و امیدواریم درخصوص این بانک مشکلاتی که برای برخی از بانک‌ها در سال گذشته بوجود آمد مطرح نشود. همچنین در سل جاری حساسیت نسبت به پذیره نویسی بانک‌ها بیشتر شده است

صالح‌آبادی تصریح کرد: عرضه عمده فولاد خوزستان در ۶ ماه ابتدای سال جدید انجام می‌شود و در خصوص اضافه شدن کالاهای معاملات آتی بورس کالا باید بگویم هنوز کالایی که مشخصات معاملات آتی را داشته باشد وجود ندارند و امیدواریم بورس کالا اگر محصولی شرایط انجام معاملات آتی همانند سکه را دارد معرفی کند.

*معاملات ارز منتفی شد

وی در پایان درخصوص معاملات ارزی گفت: فعلا معاملات ارز به شکلی که معاملات آتی سکه انجام می‌شود منتفی شده و قرار است پیش از آن گواهی ارزی به صورت معاملات نفت در بورس اوراق به فروش برسد.

صالحآبادی ادامه داد: مقررات این گواهی روز گذشته در کمیسیون فرعی شورای بورس نهایی شد ولی انجام این معاملات بستگی به موافقت بانک مرکزی دارد و دستورالعمل این معاملات به بانک مرکزی ارسال شده و منتظر نظر آنها هستیم.