جزئیات صرفه‌جویی۱۰هزار میلیاردی هدفمندی دربخش برق

به گزارش افکارنیوز، مجید نامجو در گفت و گو با فارس در خصوص نتایج حادث شده از اجرای هدفمندسازی یارانه ها در بخش برق افزود: در بخش برق یکسان سازی تعرفه و ساده سازی صورتحساب ها با هدف شفاف سازی و ارائه بیشترین اطلاعات مورد نیاز مشترکین از میزان مصرف و نحوه محاسبه صورتحساب و ایجاد انگیزه برای اعمال مدیریت مصرف، از شاخص ترین اقدامات صورت گرفته بود.

وی افزود: یکی از آثاری که می توان به اجرای هدفمندی در بخش برق اشاره کرد افزایش ۲۵ درصدی مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نموده اند و کاهش ۵۰ درصدی مشترکینی که دو برابر الگو برق مصرف می کرده اند، است، به گونه ای که این ارقام به ترتیب از ۵۸.۵ به ۷۲.۴ و ۶.۹ به ۳.۱ درصد تغییر یافته است.

نامجو اضافه کرد: مقایسه انرژی مصرفی در مدت مشابه سال قبل(پیش از اجرای هدفمندی) حاکیست در بخش نیاز مصرف داخل کشور، بدون احتساب صنایع عمده، شاهد ۱.۷ درصد کاهش، در انرژی مصرف برون مرزی شاهد ۲۵.۵ درصد افزایش و در بخش انرژی مورد نیاز صنایع عمده نیز شاهد ۶.۱ درصد افزایش بوده ایم.

وزیر نیرو تاکید کرد: از دیدگاه اقتصاد کلان، کاهش حدود ۱۰ درصدی در مصرف انرژی، معادل ۲۰ میلیارد کیلووات ساعت در طی مدت اجرای هدفمندی یارانه ها، شامل جلوگیری از رشد ۸ درصدی سالانه و کاهش ۱.۷ درصدی مصرف در مقایسه با سال گذشته از مهمترین نتایج این طرح بوده که این خود موجب صرفه جویی حدود ۵ میلیارد لیتر سوخت به ارزش تقریبی ۳۰۰۰ میلیارد تومان شده است.

وی افزود: کاهش رشد پیک بار مصرف به میزان ۳ درصد، معادل ۳۰۰۰ مگاوات ساعت که منجر به جلوگیری از نیاز به سرمایه گذاری جدید به میزان تقریبی ۶۰۰۰ میلیارد تومان شده، از دیگر آثار اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در حوزه برق است.

وی ادامه داد: این کاهش مصرف منجر به افزایش راندمان نیروگاهها به میزان یک درصد و کاهش تلفات شبکه به میزان ۱.۵ درصد، که در مقیاس نیروگاهی عددهای بزرگی است شده که از این رهگذر کاهش مصرفی به مقدار دو میلیارد لیتر سوخت به ارزشی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در یکسال به دست آمده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس مجموع صرفه جوییهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها طی این مدت در اقتصاد کلان کشور، تنها در بخش برق بالغ بر ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

*نتایج هدفمندی در بخش آب

نامجو در خصوص نتایج حادثشده از اجرای هدفمندسازی یارانه ها در بخش آب گفت: در همین راستا میزان مصرف آب بدون درآمد در شرایط فعلی با توجه به اجرای هدفمندسازی یارانه ها در بخش شرب(مرحله اول) به حدود ۲۶.۱ درصد تقلیل یافته و همچنین میزان هدررفت واقعی آب نیز در شرایط فعلی حدود ۱۳.۸ درصد برآورد می شود.

به گفته وی، طبق آخرین بررسی های انجام شده پس از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها در مرحله اول، حدود شش درصد از مصارف شرب کاسته شده است که این خود گامی بزرگ در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب در بخش شرب است.

در همین راستا میزان سرانه مصرف آب شرب خانگی در کشور از ۱۵۲ لیتر در هر روز برای هر نفر تا ۶ ماهه سال ۹۰ به ۱۵۰ لیتر در هر روز برای هر نفر کاهش یافته است.