به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد،مبادلات طلا در بازارهاي جهاني طي هفته گذشته در همان روزهاي ابتدايي با صعود اندكي به تاثير از گزارش دادههاي اقتصادي ايالاتمتحده و كاهش شاخص دلار همراه شد. اين در حالي بود كه در ادامه و در روزهاي پاياني روند دادوستدها تحت تاثير تازهترين گزارش بانك مركزي ايالاتمتحده قرار گرفت.

به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری رویترز، سرمایه‌داران به دنبال مشخص شدن شاخص میزان درآمد کارگران و کارمندان در روز جمعه(دیروز) هستند که می‌تواند تاثیر محسوسی روی تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی آمریکا به دنبال داشته باشد.

در این شرایط سرمایه‌داران نسبت به موضوع ارائه محرک‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی آمریکا اطلاعات کافی ندارند، به همین دلیل بر این باورند در معاملات روز جمعه شرکت نکنند. بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از میزان اشتغالزایی در آمریکا می‌توان این نتیجه را گرفت که فرصت‌های ایجاد شده در ماه آوریل توانایی پاسخگویی به نیاز جامعه را نداشته. از این رو نتوانسته تا بر میزان اعتماد سرمایه‌داران اضافه کند.

اگر این موضوع ادامه داشته باشد، بر بهای دلار در بازارهای جهانی به طور مستقیم تاثیر منفی خواهد داشت و از سویی دیگر بهای اونس جهانی طلا با افزایش رو به رو خواهد شد.








برخی از تحلیلگران بر این باورند سرمایه‌گذاران جلوتر از انتشار داده‌های اشتغال اظهار تردید کرده‌اند. این در شرایطی است که هر گونه تغییر یا اظهار نظر درباره بازارها می‌تواند در تغییر روند بهای یورو در برابر دلار تاثیرگذار باشد؛ اما داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده در حالی منتشر می‌شود که با جلسه اخیر رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا مبنی بر تعیین نرخ بهره، پیش‌بینی نرخ تورم و رشد جدید اقتصادی تنش‌های تازه‌‌ای در بازارهای مالی متصور می‌شود.

نگه داشتن نرخ بهره در سطح اندک و سقوط شاخص اعتماد اقتصادی توسط کمیسیون اروپا در تازه‌ترین گزارش، از فاکتورهای تاثیرگذار روی روند مبادلات بازارهای سهام و بهای یورو در برابر دلار بوده است. البته رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا طی نشستی نسبت به دورنمای نگران‌کننده بازارهای اروپایی هشدار داده و اظهار کرده ریسک نزولی بلوک یورو به میزان چشم انداز رشد بانک مرکزی اتحادیه اروپا بستگی دارد.


این در شرایطی است که گزارش‌های اقتصادی حاکی از آن است که اکثر کشورهای منطقه یورو پیشرفت خوبی در شرایط تثبیت مالی داشته اند؛ اسپانیا تاکید کرده برای تقویت سیستم بانکی و کاهش کسری بودجه تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد و ایتالیا نیز نسبت به تشویق برای ادامه حمایت‌های فعلی تاکید دارند.


این در حالی است که سرمایه‌گذاران در انتظار نتایج انتخابات فرانسه و یونان هستند و بر این باورند هر گونه تغییردر پارامترهای ذکر شده می‌تواند دادوستد طلا را با سقوط محسوس یا افزایش قابل‌توجهی مواجه کند.

سکه داخلی با سکوت همراه بود

قیمت سکه در بازارهای داخلی هفته گذشته نوسان اندکی را پشت سر گذاشت. تزریق دلار به بازار از طریق عامل‌های مختلف و از سویی کاهش نگرانی‌ها پیرامون تامین نیاز متقاضیان ارز از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار روی روند دادوستدها بود. سکه‌های پیش فروش شده و استقبال از گواهی سپرده با سود سالانه ۲۴ درصد در هفته گذشته توانست تا حدودی از التهاب بازارها بکاهد.


این در حالی بود که همه بر این باورند در صورتی که استقبال از این گواهی سپرده‌ها به جای تحویل سکه‌ها در هفته پیش رو ادامه پیدا کند احتمال کاهش آرام ادامه دار قیمت‌ها وجود دارد. حتی بانک کارگشایی به گونه ای حراج خود در روز چهارشنبه هفته گذشته را آغاز کرد که در بازار تهران آرامش نسبی به چشم خورد.


برخی از تحلیلگران معتقدند روند کاهشی قیمت‌ها تا قبل از دور دوم مذاکرات در بغداد در روز سوم خرداد ادامه خواهد یافت حتی توافقات نهایی در این نشست و از سویی ادامه فضای مثبت دو طرف مذاکراه‌کننده می‌تواند در آرامش بازارها به عنوان یکی از پارامترهای تاثیرگذار نقش داشته باشد.


البته برخی دیگر معتقدند شرایط فعلی زمان مناسبی برای موقعیت‌های خرید است. این در حالی است که احتمال افزایش قیمت‌ها در سه ماهه دوم سال جاری براساس گمانه‌زنی‌ها و شایعات وجود دارد؛ زیرا اعتقاد برخی بر این است در صورت توقف گواهی سپرده و اتمام سکه‌های پیش فروش و از سویی وجود برخی پارامترهای تاثیرگذار اقتصادی همچون نرخ تورم، میزان نقدینگی و موضوع مالیات بر ارزش افزوده می‌توان به تحرک مثبت قیمت‌ها امیدوار بود.

سکه اردیبهشت و خرداد افت کردند تیر و مرداد رشد

بازار آتی سکه بورس کالای ایران نیز به تبع از روند دادوستدها در بازار نقدی و از سویی آرامش بازار ارز و دیگر بازارها با نوسان اندکی همراه شد. میزان شدت افت قیمت‌ها در مبادلات هفته گذشته بازار آتی در حالی کم شد که تحرکات مثبت قیمت‌ها نیز پایدار نماند. البته روند حجمی و ارزش مبادلات طی هفته گذشته با کاهش محسوسی همراه شد، اما دورنمای بازار همچنان امیدوار‌کننده است.


براساس گفته تحلیلگران، بازار آتی در هفته پیش رو بیشتر منتظر وضعیت گواهی سپرده‌ها و از سویی سکه‌های پیش فروش شده است و هر گونه تصمیم و رفتار بانک مرکزی درباره این وضعیت می‌تواند موقعیت‌های فروش و خرید را با هم جا به جا کند. در هفته جاری بازار ممکن است شاهد تحرکات مثبتی نیز باشد، زیرا روند مبادلات بازار ارز و از سویی افت و خیز طلای جهانی از فاکتورهای تاثیرگذار و تغییر دهنده روند دادوستدها هستند.



در مجموع در بازار آتی طی هفته گذشته ۶۲ هزار و ۴۵۲ قرارداد به ارزش ۴ تریلیون و ۲۵۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد ۱۸/۲۳ و ۷۶/۲۲ درصدی داشت. در سررسید اردیبهشت ماه یک هزار و ۴۵۲ قرارداد به ارزش ۹۷ میلیارد و ۲۱۱ میلیون و۶۴۰ هزار ریال، سررسید خردادماه ۲۶۵ قرارداد به ارزش ۱۸ میلیارد و ۱۸۳ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال، سررسید تیرماه ۴۳ هزار و ۶۸۲ قرارداد به ارزش ۳ تریلیون و ۴۴ میلیارد و ۸۸۴ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال و سررسید مردادماه ۱۶ هزار و ۹۶۳ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۹۰ میلیارد و ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال معامله شد.


روند قیمت‌ها نیز برای هر یک از سررسیدها در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه هفته گذشته متفاوت بود؛ در شرایطی که قیمت سکه در سررسیدهای نزدیک همچون اردیبهشت و خردادماه به ترتیب با یک هزار و ۸۱۴ تومان(۲۷/۰ درصد) و یک هزار و ۷۴۵ تومان(۲۵/۰ درصد) افت مواجه که سررسید تیر و مردادماه به ترتیب با ۱۰ هزار و ۲۱۶ تومان(۴۶/۱ درصد) و ۱۱ هزار و ۴۰ تومان(۵۵/۱ درصد) افزایش رو‌به‌رو شد.