به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، شركت مخابرات ايران، تاسيس شده به سال ۱۳۵۰، دارای ۳۰ شرکت فرعی استانی و شركت ارتباطات سيار بوده است. اين شركت طبق مصوبه اسفند ۱۳۸۵ هیئت وزیران، مشمول واگذاری به بخش خصوصی از طریق عرضه سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران شد و در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۷، به میزان پنج درصد از سهام این شرکت، با قیمت اولیه ۱۵۰۰ ریال از طریق بورس عرضه شد. این تعداد سهام، در مدت ۸ دقیقه و با ارزش ۳۴۴ میلیارد تومان به فروش رفت.

در آذر ۱۳۸۸، در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران، بلوک سهام ۱ + ۵۰ درصدی شرکت مخابرات ایران توسط کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به ارزش حدود هشت هزار میلیارد تومان خریداری شد اما در آذر ۱۳۸۹ هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، این معامله را صوری و غیرواقعی اعلام کرد.

*معرفی کنسرسیوم

کنسرسیوم اعتماد مبین کنسرسیومی متشکل از سه شرکت «شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران»، «شرکت شهریار مهستان» و «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد» است. این شرکت‌ها در استان‌های تهران و خراسان قرار دارند. از سه شرکت تشکیل دهنده کنسرسیوم، «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد» در سال ۱۳۸۳ و دیگر شرکت‌ها در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ تشکیل شده‌اند.

همچنین در شهریور ۱۳۸۸ و در آخرین روز مهلت ارسال درخواست برای خرید بلوک مدیریتی مخابرات ایران، خبر درخواست کنسرسیوم اعتماد مبین منتشر شد. در ابتدا کنسرسیوم و «شرکت پیشگامان کویر یزد» باید برای خرید این سهام با یکدیگر رقابت می‌کردند ولی پس از دوبار تأخیر در واگذاری سهام مخابرات در تاریخ ۱۸ و ۲۵ شهریورماه، در ۲ مهر، سه روز قبل از سومین تلاش برای فروش سهام مخابرات، «شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» از حضور خود در این واگذاری خبر داد. درنهایت هم در روز عرضه سهام «شرکت پیشگامان کویر یزد» از رقابت کنار گذاشته شد.

در ابتدا رییس سازمان خصوصی‌سازی ایران از انصراف «شرکت پیشگامان کویر یزد» خبر داد ولی معاون او اعلام کرد که این شرکت، هم انصراف داده و هم رد صلاحیت شده‌ است. در نهایت هم علت رد صلاحیت این شرکت، نداشتن صلاحیت‌هایی از نظر معیارهای امنیتی عنوان شد.

۴۵ روز پس از آنکه کنسرسیوم توانست ۵۱ درصد سهام مخابرات را خریداری کند و در آخرین مهلت قانونی، کنسرسیوم ۲۰ درصد از میزان خرید را پرداخت کرد. متاسفانه مدیرعامل شرکت ایران مبین در مدت زمان کوتاهی پس از مزایده مذکور و خرید بلوک ۱ + ۵۰ درصد سهم شرکت ملی مخابرات ایران، به‌همراه همسرش در منزل مسکونی خود بر اثر خفگی ناشی از اشباع شدن فضای خانه از دود و گازهای آلاینده در خواب شبانگاهی درگذشتند.

*تاریخچه مخابرات در ایران

در ایران، ۱۴ سال پس از اختراع تلگراف یعنی در سال ۱۲۳۶ اولین خط تلگراف بین تهران و چمن سلطانیه(نزدیک زنجان) نصب و راه‌اندازی شد و دو سال بعد به سمت زنجان - تبریز و جلفا امتداد یافت و به شبکه تلگراف روسیه پیوست و روزبه‌روز توسعه یافت. ایران در سال ۱۲۴۸ به عضویت اتحادیه بین‌المللی تلگراف درآمد که بعدها به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور تغییر نام یافت. چند سال پس از اختراع تلفن یعنی در ۱۲۶۹ بین دو ایستگاه ماشین دودی تهران و شهرری اولین خط تلفن برقرار شد. روند توسعه کمی و کیفی مخابرات از مرحله تلفن مغناطیسی تا مرحله خودکار و ارتباطات ماهواره‌یی در ایران ادامه یافت. در سال ۱۳۰۸، امور تلفنی به شکل یک اداره زیر نظر وزارت پست و تلگراف قرار گرفت و از آن پس، این وزارتخانه به وزارت پست و تلگراف و تلفن تغییر نام داد.

سپس در سال ۱۳۱۳ تمامی شرکت‌های تلفن موجود در سطح کشور در هم ادغام شدند و شرکتی واحد، به‌نام شرکت سهامی تلفن ایران با مشارکت آن و زیر نظر وزارت پست و تلگراف و تلفن به‌وجود آمد و فعالیت‌های ارتباطی - مخابراتی کشور به دو سازمان مستقل دولتی سپرده شد. به‌دلیل افزایش جمعیت شهرها و ضرورت ایجاد ارتباط بین نقاط دور و نزدیک، به‌موجب قانون تاسیس و اساسنامه شرکت مخابرات ایران مصوب خردادماه ۱۳۵۰، شرکت سهامی تلفن ایران، منحل و تمامی دارایی‌ها و دیون و مطالبات و تاسیسات و کارکنان آن به شرکت جدیدالتاسیسی به‌نام مخابرات منتقل شد و از سال ۱۳۵۱ امور تلگراف و تلفن و بی‌سیم و همه تجهیزات مخابراتی وزارت پست و تلگراف و تلفن، با شرکت سهامی در هم ادغام شدند و سازمان جدیدی به‌نام شرکت مخابرات ایران پدید آمد که از آن تاریخ تا امروز به همین نام و پیش‌تر تحت نظارت وزارت پست و تلگراف و تلفن و اکنون زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت داشته است.

به‌منظور تغییر ساختار و خصوصی‌سازی در شرکت مخابرات ایران، اساسنامه شرکت مادر تخصصی مخابرات به تصویب رسیده است، بنابراین شرکت‌های " زیر ساخت "، " ارتباطات سیار " و " ارتباطات دیتا " از شرکت مخابرات ایران جدا شده و طبق اعلام، به غیر از شرکت ارتباطات زیرساخت، باقی شرکت‌ها به‌همراه شرکت‌های مخابراتی استانی، به‌ترتیب خصوصی‌سازی خواهند شد. در نتیجه شرکت مادر تخصصی مخابرات تنها قانون‌گذار بوده و شرکت‌های دیگر امور اجرایی را به عهده خواهند داشت.

*داستان پاداش ۱۰۰ میلیون تومانی!

طی دو هفته گذشته بحثی رسانه‌یی مبنی بر تخصیص پاداش ۱۰۰ میلیون تومانی به مدیرعامل شرکت مخابرات ایران فضایی ایجاد کرد که روابط عمومی این شرکت در پاسخ به این اخبار هرچند مواردی را اعم از رویه‌های معمولی و پرداخت پاداش به مدیران شرکت‌های خصوصی که توسط مجمع تعیین و در حضور سهامداران و خبرنگاران رسماً اعلام می‌شود، مطرح کرد، اما در عمل این خبر رد نشد. به هر حال این موضوع به یک چالش اساسی برای این شرکت واگذارشده تبدیل شد.

*سابقه مدیریتی رییس

صابر فیضی ۵۱ ساله از آبانماه سال ۱۳۶۶ به شرکت مخابرات ایران پیوست و سوابق مدیریتی‌ وی به این شرح بوده است: معاون مالی و اداری شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی – سال ۷۵، معاون نگهداری و بهره‌برداری شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی - سال ۷۶، معاون مدیریت ارتباطات راه دور شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی - سال ۷۷، عضو اصلی هیئت مدیره و قائم مقام شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی - سال ۸۰، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی - سال ۸۲، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مخابرات ایران - از مهرماه ۸۴ تاکنون.

وی فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی برق، گرایش الکترونیک و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و فرآیند خصوصی‌سازی بزرگترین واگذاری شرکت‌های دولتی اصل ۴۴ قانون اساسی را در کارنامه خود دارد. فیضی هم‌چنین تاکنون عضو و جانشین رییس کمیته سفارشات شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی، دبیر کمیته اجرایی مشارکت بخش غیردولتی در بخش تلفن ثابت شرکت مخابرات شرقی، رییس کمیته املاک شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی، رییس کمیته تبدیل سوئیچ‌های آنالوگ به دیجیتال شرکت مخابرات آذربایجان شرقی، نماینده مدیر عامل در کمیسیون معاملات شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی، عضو کمیسیون تحول اداری شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی، نایب رییس کارگروه تخصصی(مخابرات و ارتباطات) شرکت مخابرات استان شرقی(طرح جامع امداد و نجات کشور)، ‌ عضو شورای تحول اداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عضو کمیته بررسی، تحلیل و ایجاد هماهنگی در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ‌ رییس کمیسیون تخصصی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زیر بخش مخابرات و نماینده رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عضو ستاد مراسم بزرگداشت روز کارمند(یادواره شهید رجایی)، رییس کمیته پدافند غیرعامل سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات، جانشین وزیر در کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو شورای مرکزی پارک رشد فناوری اطلاعات شمال غرب کشور بوده است.

پس از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران و بر اساس مصوبه هیات مدیره جدید شرکت مخابرات ایران، صابر فیضی به عنوان نخستین مدیرعامل این شرکت بعد از خصوصی‌سازی منصوب شد. همچنین وفا غفاریان به‌عنوان رییس هیات مدیره و دکتر سیدمصطفی سیدهاشمی به‌عنوان نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران منصوب شدند.

در حال حاضر مدیران شرکت مخابرات ایران سیدمصطفی سید هاشمی - رییس هیئت مدیره -، مسعود مهردادی - نایب رییس هیات مدیره -، علی بقایی - عضو هیات مدیره -، علی‌اصغر عمیدیان - عضو هیات مدیره، محمد روح اللهی - عضو هیات مدیره - و دیگر مدیران هستند که در بخش‌های معاونت طرح و توسعه، آموزش و … در حال فعالیت‌اند.

اما درحالیکه چند روز از بحثپاداش ۱۰۰ میلیونی گذشته بود، خبرهایی رسید مبنی بر این‌که در راس هرم مدیریتی شرکت مخابرات ایران تغییراتی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ‌، مظفر پوررنجبر که پیش از این مدیر عامل شرکت توسعه اعتماد مبین بوده جایزگین صابر فیضی می‌شود و فیضی قرار است از این پس در این سمت به‌جای او در شرکت توسعه اعتماد مبین مشغول شود.

بهنظر ميرسد جايگزيني پوررنجبر بهجاي فيضي در اين شرايط، با ماجراي پاداش مذكور بيارتباط نباشد.