به گزارش افکارنیوز، محمدحسن شمس فرد در گفتوگو با ايسنا، افزود: حجم صادرات پسته درسال ۱۳۸۹ معادل ۱۵۰ هزار و ۶۷۰ تن بود. اين در حالي است كه اين آمار در سال گذشته معادل ۱۳۸ هزار و ۳۹۰ تن بود كه نشان دهنده رشد ۸.۱۵ درصدي صادرات از نظر وزني و كاهش ۴.۳۱ درصدي از نظر ارزش ريالي (به دليل افزايش نرخ دلار) است.

وی گفت: تولید سال ۱۳۹۰ پسته(از شهریور ۱۳۸۹ تا شهریور ۱۳۹۰) معادل ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن بود که برای امسال و سال آینده تولید ۲۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه مصرف داخلی پسته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید آن است و بقیه آن صادر می‌شود، ابراز داشت: البته امسال به دلیل گرانی، مصرف داخلی پسته بیشتر از ۱۰ درصد نبود.

شمس در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در شهرهای مشهد و یزد تولید پسته زیاد است، ابراز داشت: البته در جاهایی مثل رفسنجان و کرمان به دلیل این‌که حجم آب آن‌جا در حال کاهش است و آب چاه‌ها نیز کاهش یافته، تولید پسته در حال کاهش است، ولی در باغ‌های جدیدی که از ورامین تا قم شروع ‌شده و به سمت آذربایجان پیش می‌رود، درخت‌های پسته درحال کاشت هستند که البته درخت پسته بعد از هفت سال اولین‌ محصول نوبرانه‌ خود را به بار می‌نشیند.

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان خشکبار و آجیل‌فروش درباره‌ی ماده آفلوتوکسین موجود در پسته که سرطان‌زاست، گفت: این ماده نوعی قارچ است که در شرایط گرم و مرطوب به وجود می‌آید، بنابراین باید پسته را حتما در فصل تابستان در سردخانه نگهداری کرد.

وي ادامه داد: البته عدهاي معتقدند زماني كه پسته روي درخت بوده و دهان باز ميكند، به دليل اختلاف دما در شب و روز در مناطقي كه پسته توليد ميشود و به دليل عرق كردن پسته و ماندن آب در آن نوعي قارچ در پسته توليد ميشود كه آفلوتوكسين ناميده ميشود. براي جلوگيري از توليد اين قارچ به كشاورزان گفته ميشود كه پسته را زودتر بچينند، ولي كشاورزان حاضر به اين كار نيستند، چون در آن زمان پسته تازه در حال پروار شدن است و اگردر آن زمان پسته چيده شود ۱۰ درصد وزن آن نسبت به زماني كه كاملا دهان باز كرده، كمتر خواهد بود.