اولتیماتوم نفتی تهران به گروه ۱ + ۵

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمستان سال گذشته طرحی را برای تحریم و توقف خرید نفت خام از ایران تا ابتدای ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی ( تیرماه ۹۱) تصویب کردند که در نهایت آثار این تصمیم منجر به افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی قیمت جهانی نفت در سالجاری میلادی شده است.
در سه ماه گذشته به طور متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال، سبد نفتی اوپک و حتی قیمت نفت خام صادراتی ایران بیش از ۱۱۰ دلار در هر بشکه معامله شد و حتی افزایش تولید نفت کشورهای مختلفی همچون روسیه، عربستان سعودی، کویت، عراق و امارات هم منجر به سقوط شدید قیمت جهانی طلای سیاه نشد.

ثبت رکوردهای جدید فروش نفت از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون که حتی منجر به گران شدن بهای طلای سیاه تا مرز ۱۲۶ دلار در هر بشکه شد مشکلات متعددی را برای اقتصاد برخی از کشورهای منطقه یورو به همراه داشت به‌ طوری‌که اخیرا دولت انگلیس خواستار لغو برخی از تحریم‌های بیمه‌ای علیه صنعت نفت ایران شد.

با این وجود، سوم خردادماه امسال دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ به میزبانی بغداد ادامه می‌یابد و با وجود روند رو به رشد مذاکرات و توافق‌های نسبی دو طرف در این نشست‌ها، انتظار می‌رود طرح تحریم نفت ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا لغو شود.

رستم قاسمی وزیر نفت اخیرا در جمع خبرنگاران درباره واکنش احتمالی ایران در قبال عدم لغو تحریمهای نفتی ایران پس از نشست بغداد، گفته است: در حال حاضر ایران مشکلی برای فروش و دریافت مبالغ حاصل از صادرات نفت ندارد.

این عضو کابینه دولت دهم تاکید کرده است: اگر پس از نشست بغداد تحریم‌های نفتی ایران لغو نشود، وزارت نفت حتما صادرات نفت به کل کشورهای اروپایی را قطع خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه اگر نفت ایران بر روی اروپا قطع شود، کشورهای دیگری هستند که نفت خام ایران را خریداری کنند، بیان کرد: اما این طرح پیش دستانه ایران منجر به افزایش قابل توجه بهای نفت در بازار جهانی خواهد شد.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر با بیان اینکه توقف کامل صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا تبعات قیمتی به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: در شرایط فعلی امکان پیش بینی قیمت نفت پس از این اقدام وجود ندارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه سال گذشته متوسط قیمت نفت خام صادراتی ایران بیش از ۱۱۰ دلار بوده است، بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون هم متوسط قیمت نفت خام صادراتی ایران نزدیک به ۱۲۰ دلار بوده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه قطع کامل صادرات نفت منجر به افزایش بهای طلای سیاه در بازار جهانی خواهد شد، یادآور شد: بر این اساس، پیش بینی می شود قیمت جهانی نفت حتی تا مرز ۱۳۰ تا ۱۴۰ دلار در هر بشکه هم افزایش یابد.

در همین حال، پیش از این شرکت ملی نفت ایران از ارسال طرح پیش دستانه تحریم نفتی اروپا به شورای امنیت ملی خبر داده و اعلام کرده بود: نحوه و زمان اجرای این بسته پیشنهادی به نظر مسئولان ارشد کشور بستگی دارد.