به گزارش افکارنیوز به نقل از دنياي اقتصاد ، همزمان با کاهش قیمت انواع سکه طلا در بازار آزاد، ثبت کاهش قیمت ۴۰ تومانی برای هر دلار آمریکا در فاصله دو روز، رویداد مهم بازار است. آن هم در شرایطی که در بازارهای جهانی ارزش دلار در مقابل دیگر ارزها بالاتر رفته است.

ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه، آن هم در نخستین روز هفته آخر اردیبهشت ماه، اتفاقی است که گویا قرار است روند نزولی این روزهای بازار را تکمیل کند. دیروز قیمت دلار در بازار آزاد تا سطح هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرد تا به تناسب آن، دیگر ارزها نیز کاهش قیمت داشته باشند.

قیمت هزار و ۶۰۰ تومانی دلار در بازار آزاد یعنی ۴۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز جمعه گذشته تنها در فاصله یک روز. همزمان دیگر ارزهای مورد معامله در بازار آزاد تهران نیز با افت قیمت مواجه شد. هر یورو با ۲۵ تومان کاهش قیمت به دو هزار و ۱۱۰ تومان رسید و پوند انگلیس نیز دو هزار و ۶۸۰ تومان فروخته شد. ۴۰ تومان ارزان تر نسبت به جمعه گذشته.

افت قیمت دلار در بازار داخلی ایران در حالی در یک هفته گذشته تداوم یافته که در بازارهای جهانی ارزش دلار در مقابل دیگر ارزها از جمله یورو، پوند انگلستان و ین ژاپن تقویت شده است. بهای دلار در بازارهای جهانی برای نهمین روز متوالی در روز جمعه گذشته بر خلاف واحد‌های پولی دیگر با افزایش روبه‌رو شد که این موضوع از سال ۲۰۰۸ به بعد بی‌سابقه بوده است. با توجه به شرایط به وجود آمده در یونان و اسپانیا بسیاری از سرمایه‌داران به دنبال تبدیل سرمایه‌هایشان به واحد‌های پولی «با ریسک پایین‌تر» هستند. در این شرایط طلا نتوانسته نظر سرمایه‌داران را به عنوان سرمایه‌ای امن جلب کند و به همین دلیل، دیگر ارزها در مقابل دلار ضعیف‌تر شده‌اند.

البته قیمت هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی روز جمعه گذشته به سطح هزار و ۵۸۰ دلار رسید و این خود دلیلی شد تا قیمت هر مثقال طلا در بازار داخلی نزدیک به ده هزار تومان کاهش پیدا کند. روز گذشته، ۳۲ کارشناس خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کردند که «قیمت طلا در هفته جاری تغییری نکند.» به این ترتیب، با افزایش سطح تقاضا برای دلار بهای اونس جهانی طلا نیز با کاهش رو به رو شده است. اونس جهانی طلا حتی در پایان روز جمعه تا بهای ۱۵۸۰ دلار نیز کاهش یافت.

تحولات بازارهای جهانی و داخلی موجب شده تا در بازار سکه داخلی نوسان‌های اندکی نیز دیده می‌شود. گویا این روزها که بانک ملی، سکه‌های پیش‌فروش شده را هنگام تحویل به مشتریان، ۵۸۰ هزار تومان از آنها می‌خرد، فعالان بازار هم دست به کار شده‌اند و اندک نوسانی به بازار اضافه کرده‌اند. به طوری که نرخ انواع سکه در ظهر دیروز به کمترین حد خود طی ماه‌های اخیر رسیده بود اما بعد از ظهر با اندکی افزایش مواجه شد؛ تا اینکه نرخ سکه طرح قدیم ۶۱۵ هزار تومان، طرح جدید ۶۰۰ هزار تومان و نیم سکه ۳۰۵ هزار تومان شد.

تحویل ۳/۱ میلیون قطعه سکه پیش‌فروشی

در این شرایط عباس کمره‌ئی مدیرکل سابق نشر و ریالی بانک مرکزی که هم اکنون عضو هیات مدیره بانک ملی است با بیان اینکه استقبال از واگذاری گواهی سپرده مناسب بوده اظهار کرد: در این مدت یک میلیون و ۳۰۰ هزار سکه تحویل شده و عده بسیار زیادی از اوراق گواهی سپرده استقبال کرده‌اند. وی افزود: در مرحله اول پیش‌‌فروش چهار ماهه و قیمت سکه ۵۴۶ هزار تومان بود که بعد از مدتی قیمت و دوره سررسید تغییر کرد و در مراحل آخر پیش‌فروش با دوره ۹ ماهه انجام شد که براساس سررسید تحویل سکه‌ها انجام می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین علت کاهش قیمت سکه در این مدت چه بوده گفت: کاهش قیمت اونس جهانی، کاهش قیمت ارز در داخل کشور و اثرات روانی تحویل سکه‌ها و عرضه گواهی سپرده با نرخ سود ۲۴ درصد و سایر ابزارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها داشت. وی با اشاره به هشدارهای بانک مرکزی برای خرید سکه تصریح کرد: در آن زمان هم بنده و هم رییس کل بانک مرکزی اعلام کردیم که قیمت‌های ۸۰۰ هزار تومان و یک میلیونی سکه‌ را نباید ملاک پیش‌خرید سکه قرار داد؛ زیرا پیش‌بینی می‌شد که قیمت جهانی طلا و ارز کاهش یابد که این کاهش قیمت محقق شد.

کمره‌ئی درخصوص ایجاد سامانه‌ای اینترنتی برای پیش‌فروش سکه بیان کرد: در صورتی که بانک مرکزی در آینده بخواهد برای پیش‌فروش سکه اقدام کند از طریق این سامانه انجام خواهد شد و تا آنجا که اطلاع دارم کارهای اصلی طراحی این سامانه انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که میزان دریافت گواهی سپرده تاکنون چقدر بوده گفت: از تاریخ دوم اردیبهشت واگذاری گواهی سپرده انجام شد و هم‌اکنون با توجه به کاهش قیمت سکه میزان استقبال از گواهی سپرده چشمگیر بوده است. وی تصریح کرد: افزایش دریافت گواهی سپرده به جای سکه منطقی است؛ زیرا سکه‌های تحویلی ۵۴۶ هزار تومان به اضافه ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که ۵۷۳ هزار تومان برای افراد هزینه خواهد داشت که در این صورت سود چندانی عاید آنها نخواهد شد.
کمره‌ئی افزود: با توجه به اینکه گواهی سپرده با نرخ سود ۲۴ درصد و روزشمار آن از تاریخ ۲۹ آذر ماه سال ۹۰ برای مدت دو سال و قابل بازخرید قبل از سر‌رسید است افراد را برای خرید این اوراق ترغیب می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان سکههای تحویلی به ۳ میلیون قطعه خواهد رسید، گفت: فروش اوراق گواهی سپرده تا ۲۷ اردیبهشت است و اگر مهلت دریافت آن تمدید نشود یکی از ابزارهای جایگزین تحویل سکه که استقبال خوبی از آن شده حذف خواهد شد؛ بنابراین باید دید که آیا واگذاری گواهی سپرده تمدید خواهد شد و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.