به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، افزايش قيمت شير و ساير اقلام لبني شده است داستان پر آب چشم.

تولید کنندگان می‌گویند قیمت علوفه بالا رفته است، ‌ نهاده‌های دامی در بازار کم شده است و گاو های‌شان گرسنه مانده‌اند، ‌ شیر را نمی‌شود نگه داشت تا به «وقتش» در بازار عرضه کرد، باید فروخته شود، ‌ اگر قیمت مورد نظرشان ۸۰۰ تومان برا ی هر لیتر باشد هم وقتی خریدار بیشتر از ۷۳۰ تومان نمی‌دهد کاری نمی‌شود کرد.

جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی به ایسنا می‌گوید: هر لیتر شیر به طور متوسط حدود ۸۵۰ تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود، افزایش شدید قیمت نهاده‌های دامی دامداران را دچار مشکل می‌کند تا جایی که به تعطیلی دامداری‌های صنعتی و شیری منجر خواهد شد. ۵۵ درصد قیمت تمام شده هر لیتر شیر مربوط به قیمت نهاده‌های دامی است و این روندافزایش قیمت نهاده‌ها باعثافزایش هزینه‌های تولید شده است در حالی که دولت هنوز قیمت تضمینی خرید شیر را افزایش نداده است و این روند می‌تواند به تولید ملی ضربه بزند.

دام‌داران نمی‌توانند شیر را به سردخانه بفرستند، ‌ نمی‌توانند آن را ندوشند و بی‌خیالش شوند، ‌ گاوها را هم نمی‌شود گرسنه نگه‌داشت، ‌ اما مذاکره‌ها در مورد تعیین قیمت شیر هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

دامداران، ‌تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی و دولت، ‌ سه سر ماجرای قیمت‌گذاری شیر هستند، ‌ این روزها تیترهای درشت «مافیای شیر» هر روز پررنگ‌تر می‌شود و تا آنجا که حتی استاندار اعلام کرده اگر گرانی‌ها ادامه پیدا کند ‌نام چهار نفر از این مافیا را اعلام خواهد کرد.

بهمن محمودی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز به ایسنا می‌گوید که باید حرف تولیدکنندگان شنیده شود، قیمت نهاده‌ها بالا رفته است در حالی که قیمت فروش تغییر نمی‌کند، و متاسفانه بیشتر سود نسیب واسطه‌ها می‌شود.

به گفته محمدی اگر همزمان با افزایش قیمت شیر در بازار، قیمت خرید شیر از تولید کنندگان هم افزایش پیدا کرده باشد می‌تواند منطقی باشد اما اگر قیمت خرید از تولید کنندگان ثابت مانده باشد، این امر نشان دهنده‌ حضور واسطه‌هاست.

مرتضی تمدن‌ استاندار تهران معتقد است که‌ عده‌ای در مورد قیمت گذاری شیر و لبنیات مرتکب تخلف شدند و استانداری جرایم سنگین برای آن‌ها وضع کرده است و محکم هم ایستاده است.

تمدن همچنین اعلام کرده است که دومین مرحله برخورد با کسانی که در بحثعرضه شیر و فرآورده‌های لبنی به مردم اجحاف کردند قرار بوده است از پنجشنبه هفته گذشته آغاز ‌شود.

وی همچنین تاکید کرده است: اگر افرادی ریشه‌های گرانی را می‌دانند و یک طرفه قضاوت می‌کنند نیت دیگری به جز دلسوزی برای مردم دارند. اقتصاد کشور تحت تاثیر نوسان های اقتصاد جهانی است و کشور از سوی دشمنان تحت فشار قرار دارد؛ مشکل با بیانیه، سخنرانی و رهنمودهای بدون پشتوانه کارشناسی حل نمی‌شود، این حرف‌ها خریداری ندارد و برای مردم نیز قابل قبول نیست.

به گفته تمدن دولت به شکل جدی در مساله قیمت گذاری شیر وارد شده است، اعضای هیات دولت، رییس جمهور، استانداران و فرمانداران در استان‌ها و شهرستان‌ها با تمام توان برای تنظیم بازار وارد شده‌اند و به دنبال راه‌هایی برای حل این مشکل هستند تا آثار این افزایش قیمت‌ها را به حداقل برسانند.

با بالا گرفتن ماجرای قیمت گذاری شیر خام، ‌ رضا باکری دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرده است که با توجه به رسیدن فصل برداشت علوفه داخلی و پایین آمدن قیمت نهاده‌های دامی پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده قیمت شیر و سایر محصولات لبنی کاهش پیدا کند.

باکری تاکید کرده است که با کاهش قیمت شیر خام برای صنایع لبنی، با توجه به رقابتی بودن نرخ شیر خام و محصولات لبنی قطعا نرخ محصولات لبنی که طی ماه اخیر افزایش یافته است، روند نزولی خواهد داشت و انجمن صنفی صنایع لبنی این موضوع را در کارخانه‌های لبنی اجرایی می‌کند و بر قیمت محصولات نظارت خواهد داشت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران نیز اعلام کرده بود که قیمت محصولات لبنی هم‌ زمان با آغاز تامین علوفه ارزان قیمت برای دام داران ۱۵ درصد کم می‌شود، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اما اعلام کرده است که قیمت جدید شیر خام ۱۵ روز بعد از توزیع علوفه ارزان اعمال می‌شود، صنایع لبنی هم می گویند به محض عرضه شیرخام ۶۳۰ تومانی، نرخ فرآورده‌های لبنی نیز به قیمت مصوب بهمن ماه برمی‌گردد. یعنی حد اقل تا خرداد ماه همین آش است و همین کاسه.

اما محمدي در مورد راه حل دراز مدت حل مساله قيمتگذاري شير و ساير محصولات كشاورزي و دامي ميگويد: تقويت تشكلها ميتواند شرايط را بهبود بخشد؛ چراكه اگر تشكلها وارد كار شوند حداقل تاثير واسطهها كاهش پيدا ميكند، در حالي كه امروز به دليل ضعف اين تشكلها يك فضاي خالي ايجاد شده است كه امكان فعاليت براي واسطهها ايجاد ميكند.