پشت پرده سقوط بورس در کشور

رضاپور، کارشناس بازار سرمایه درتشریح سیرنزولی اخیر بازاربورس به «افکارنیوز» اظهار داشت: «وضعیت اخیر بازار‌بورس به هیچ عنوان منطقی نیست و به طورحتم از شرایط‌‌ حقیقی خود فاصله گرفته‌است. به موجب این امر ابزارهای معاملاتی دیگر از ویژ‌گی‌های بازار‌نقدشونده و فعال برخوردار نیستند.‌»

وی افزود: «به نظر می‌رسد شرایط حال‌حاضر‌ بازار‌بورس که توأم با سیر نزولی‌ست، کوتاه مدت نباشد و همچنان به سیر نزولی خود ادامه دهد. در راستای این موضوع انگیزه خریداران کاهش یافته و فروشندگان نیز مصمم شده‌اند تا با پایین‌‌ترین نرخ از بازار بورس خارج شوند.»

رضاپور تصریح کرد: «تمامی اتفاق‌های حال حاضر‌ در حالی رخ می‌دهد که گزارش‌های ۱۲ ماه خوبی بدست رسیده و احتمال داده می‌شود که مجامع خوبی نیز در اختیار شرکت‌ها قرار‌ بگیرد. متاسفانه در این میان، نرخ دلار نیز برخلاف انتظارات جامعه پیش نرفت و از کانال ۲۰ هزارتومن نیز پایین تر نرسید.»

*نبود اعتماد در بازار‌سرمایه و احتیاط مضاعف سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر، تورم اردیبهشت ماه بیش از ۴۰ درصد اعلام شد که این موضوع خود موجب این تفکر می‌گردد که نرخ دلار، چنانچه به کانال ۲۰ هزارتومان هم برسد، پایدار نیست. به‌طورحتم افزایش نرخ دلار و اخبار مربوطه بر روند معاملاتی و فعالیت شرکت‌ها اثر می‌گذارد.»

وی یادآورشد: «جو‌کنونی بازار بورس و اتفاق‌های گذشته، باعث از دست رفتن اعتماد مردم و نبود اطمینان برای سرمایه‌گذاری مجدد شده است. بازار حال حاضر دیگر قابلیت معاملات سودآور را ندارد و گفتنی‌ست که همین امر‌ مسبب احتیاط مضاعف سرمایه‌گذاران نیز شده است.»

رضاپور در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: «فضای داخلی شرکت‌های بازار سرمایه رو به بهبود است اما به دلیل آنکه وقایع پیرامونی آن از جمله وضعیت سیاسی کشور برای برگزاری انتخابات و نتایج آن، مهبم است، اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. بنابراین می‌بایست منتظر ماند تا وضعیت سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی کشور از ابهام خارج و اعتماد از دست رفته، به بازار بورس بازگردد.»