نگران آینده جامعه کارگری هستم/ دولت سیزدهم راهگشایی کند

علی اصلانی ، عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور در گفت‌وگو با «افکارنیوز» اظهار داشت: واقعیت امر این است که کارگران از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و این وضعیت نامطلوب تنها درخصوص معیشت‌شان نیست بلکه در شرایط کنونی جایگاه اجتماعی و فردی آنان نیز دچار خدشه شده است‌. اگرچه حقوق سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش رو به رو شد اما میزان تورم موجود در کشور موجب شد تا این افزایش نرخ چندان راهگشا نباشد چراکه توأم با افزایش نرخ حقوق ماهیانه ، کلیه کالاهای اساسی و چه بسا تولیدی نیز گران شد. 

وی افزود: اشتغال جامعه کارگری تا مادامی که تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار اصلاح و شغل های مستمر و غیرمستمر تعریف نگردد، بهبود نخواهد یافت. درحال حاضر کارگران از هیچ امنیت شغلی برخوردار نیستند. بدیهی‌ست اگر فردی از امنیت شغلی برخوردار نباشد، امنیت زندگی و حقوق فردی نیز نخواهد داشت. 

اصلانی تصریح کرد: باورپذیر است که برنامه‌ریزی و بهبود اوضاع کنونی برای دولت سیزدهم سخت خواهد بود اما امیدواریم با گماشتن وزرای کارآمد، شاهد تغییر و کاهش مشکلات فعلی باشیم. 

*حقوق‌ بگیران نجومی، عاملان تورم

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه در میان اخبار روزانه گاهگاهی با بی‌رحمی مسئولان مواجه هستیم که بسیار موجب تزلزل خاطر است‌. برخی مسئولان ادعا کرده‌اند که افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تورم‌زاست‌. انتظارات فعالان جامعه کارگری این است که واقعیت‌ها عنوان گردد‌. چطور ممکن است افزایش ۲ میلیون تومانی حقوق‌ها منجر به تورم در جامعه شود؟ اصلاً تورم‌زا به چه معناست؟ اگر افزایش تورم در سیطره حقوق‌ها باشد، پس حقوق نجومی برخی مسئولان بیش از هرعامل دیگر تورم‌زاست‌. 

اوضمن بیان اینکه نگران آینده جامعه کارگری هستیم، گفت: این نگرانی درحال حاضر نیز به موجب شرایط نامساعد سازمان تامین اجتماعی و کاهش درآمد‌ها دو چندان نیز شده است.

اصلانی در تشریح وضعیت کارفرمایان کشور یادآور شد: کارفرمایان کشور به سختی درحال تولید هستند چراکه یکایک لوازم، محصولات و خدمات به سختی فراهم و گردهم می‌‌آید. امروز تهیه مواد اولیه به بزرگترین دغدغه یک کارفرما تبدیل شده است چراکه بازار دیگر ثبات ندارد و نرخ کلیه لوازم به صورت روزانه تغییر می‌کند. در این میان بسیاری از کارفرمایان هستند که نقدینگی ندارند و نمی‌توانند به صورت روزانه خرید کنند‌، بنابراین تکلیف چنین افرادی چیست؟ که به دلیل کاهش و نبود نقدینگی، قادر به تامین مواد اولیه خود نمی‌شوند؟ بی‌شک وقتی به کارفرما فشار وارد می‌شود تنها کاری که از دست این کارفرما بر می‌آید قطع کردن مزایای کارگر و معوق کردن حقوق کارگران است چون چاره‌ای دیگر ندارد.

وی در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: وقتی کارگری دو ساعت بیکار می‌نشیند فردا مشکلات قانون کاری هم پیدا می‌کنیم و به تدریج شکایت‌ها در ادارات کار مطرح می‌شود. بنابراین می بایست برای اتفاقات حال حاضر چاره‌جویی کرد و سعی داشت تا در دولت آینده با اتخاذ تدابیر مناسب به کاهش این معضلات کمک کرد