به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، خودروهای وارداتی این روزها به پای ثابت خیابانهای پایتخت تبدیل شدهاند، رنگهای عجیبی دارند و زمانی که گاز خود را برای جولان در خیابان پر میکنند، صدای عجیب و غریبی دارند؛ گویا میخواهند جلب توجه کنند.

واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت به بازار ایران سابقه‌ای دیرینه دارد، اما آنطور که شواهد و قراین نشان می‌دهد توانسته نظر اقشار مرفه را به خود جلب کند؛ چراکه خودروهای لوکس با برندهای مختلف و رنگ‌های متنوع زمینه ورود به بازار پیدا کرده‌اند و قیمت برخی از آنها نشان می‌دهد که در حد و قواره خرید افراد متوسط جامعه نیستند.

حتی در میان دارندگان خودروهای لوکس، علاوه بر اینکه رقابت بر سر این است که کدام خودرو از کدام کمپانی خارجی خریداری شود، رقابتی میان داشتن رنگ تک و به اصطلاح خاص‌تر نیز وجود دارد که برخی از دارندگان این خودروها آن را به عنوان مزیتی برای یک مدل خودرو از یک کمپانی با همان خودرو، ولی زیر پای رقیبشان می‌دانند.

برند دیگر حرف اول را نمی‌زند، رنگها رقابتی شده‌اند

یکی از دارندگان خودروی پورشه بنفش یاسی در این رابطه به می‌گوید: بازار خودروهای وارداتی هم اکنون گرم است و بسیاری از افرادی که توانایی مالی خرید این خودروها را دارند، ترجیح می‌دهند که به خرید خودروهای خارجی روی آورند، اگرچه شاید نتوانند با سرعت دلخواه خود در اتوبان‌های تهران رفت و آمد کنند.

وی می‌افزاید: هم اکنون دیگر داشتن برند از فاکتور اول در رقابت میان دارندگان خودروهای لوکس خارج شده و رنگ جای آنها را گرفته است، هرچه رنگ خاص تر باشد، به طور قطع می‌تواند برگ برنده‌ای در دست دارنده‌اش باشد تا برای دیگر دارندگان همان نوع خودرو، به اصطلاح کلاس بگذارد.

۲۰ میلیون تومان، تنها به خاطر داشتن رنگ دلخواه

او می‌افزاید: برای خرید رنگهای خاص خودروها به طور قطع باید پول بیشتری پرداخت کرد که گاه تا ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد، چراکه رنگ‌های خاص تیراژ کمتری دارند و مشتریان آنها نیز خاص است، البته می‌‎توان با هماهنگی برخی کمپانی‌های خارجی، سفارش رنگ داد همان کاری که در ایران هم مرسوم است.

این دارنده خودرو می‌گوید: بسیاری از افرادی که خودروهای لوکس دارند، جرات ندارند که در ساعات شلوغ روز وارد خیابان شوند و معمولا ترجیح می‌دهند که پنجشنبه و جمعه که خیابانها خلوت‌تر است، در اتوبان ظاهر شده و با سرعت دلخواه خود رانندگی کنند، البته اگر دوربین‌ها و جرایم پلیس اجازه دهد.

شوی ماشین، تعطیلات در خیابان‌های تهران

یکی دیگر از دارندگان خودروهای لوکس که خودرویی با رنگ سبز کاهویی دارد، می‌گوید: فرصتی برای خودنمایی خودروهای خود در خیابان‌های پایتخت در طول هفته نیست، اما معمولا دارندگان خودروهای لوکس مشخص هستند و همدیگر را شاید کم و بیش بشناسند، آنها البته در شوی ماشین که معمولا روزهای آخر هفته در یکی از مناطق شمال شهر تهران ظاهر می‌شوند، با هم آشنا می‌شوند.

وی می‌افزاید: آنها برای شرکت در شوی ماشین، به هم اطلاع می‌دهند و به هر حال افرادی که دارنده خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان هستند، همدیگر را می‌شناسند و برای حضور در این شو برنامه‌ریزی می‌کنند.

احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو

در عین حال، برخی از کارشناسان حضور خودروهای لوکس خارجی در بازار ایران را نشان از دور زدن تحریم‌ها می‌دانند و می‌گویند: ورود این خودروها نشانگر این است که تحریم‌ها چندان نتوانسته بر ایران اثر بگذارد و بنابراین باز هم پای خودروهای لوکس وارداتی به ایران باز است و آنها می‌توانند خود را در بازار ایران عرضه کنند.

اما برخی خبر از پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو دارند و می‌گویند که کمیسیون ماده یک احتمالا این موضوع را بررسی کند، موضوعی که البته از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تا این لحظه رد شده است.

محسن صالحی‌نیا می‌گوید: تا این لحظه هیچ پیشنهادی به کمیسیون ماده یک مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو ارایه نشده است و اگر هم ارایه شود، حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و جمع بندی اعضا است که این موضوع را مشخص می‌کند.

وی می‌افزاید: البته کاهش محسوس تعرفه واردات خودروهای هیبریدی هم اکنون در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار دارد که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد، چراکه این خودروها در کاهش آلایندگی محیط زیست و مصرف انرژی نقش بسزایی دارند.

فهرست خودروهای مجاز وارداتی به ایران

در میان فهرست خودروهای مجاز وارداتی که سازمان توسعه تجارت ایران اسامی آنها را اعلام کرده است، سوزوکی کیزاشی، کیا اف جی کارنزاتومات، اتومات SOUL، آلفا رومئو جولیتا تی سی تی، آفا رومئو جولیتا دستی، آلفا رومئو تی سی تی اتوماتیک، آلفا رومئو میتودستی، اپل CORSA، ام جی ۵۵۰، ام جی ۶ سواری سدان اتومات، اکتیون، بنز، بنز کابیولت، بنز کوپه، پورشه ۹۱۱ کررااس، پورشه ۹۱۱ کررا اس کابریولت، پورشه پانامرا، پورشه کاین، پیکانتو اتومات، تویوتا آریون، تویوتا اف جی کروز ۴۰۰۰ سی سی، تویوتا پرادو، تویوتا فورچونر، تویوتا لندکروز، تویوتا لکسوس،تویوتا هایس، تویوتا کرولا، تویوتا هایلوکس، تویوتا کمری، تویوتا یاریس، رنو لاگونا اتومات، رنو فلوئنس، رنو کولیوس، رنو لتیتود اتومات، رکستون، رودیوس اتومات، سانتافه ۳۵۰۰ سی سی اتومات، سراتو دی کوپ اتومات، کیا اپتیما تی اف اتوماتیک، مازراتی کرنتوریسمو ، مازراتی کواترو پورته، مورانو، میتسوبیشی، مینی بوس فیات، نیسان قشقایی، هیوندایی گرنجو، هیوندایی جنسیوس، وانت، ون، ون فیات، کایرون، کیا اسپورتج، کیا سورنتو، کیا ماهاوی، کیا کادنزا، کیا کارنیوال، کیا سراتو، برای ورود به کشور مجاز شناخته شده‍اند.