به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، حجتالاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع مدیران بانکی به نقش بانکها در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بانکها نقش تعیین کننده در توسعه اقتصادی کشور دارند و باتوجه حجم اقتصاد، میزان نقدینگی و گردش پول که در جامعه وجود دارد نباید اجازه تضعیف این نقش را بدهیم. باید در نظر داشت که آسیب رساندن به بانکها میتواند منجر به آسیب به کل اقتصاد شود.
وی افزود: خانواده شبکه بانکی و مؤسسات مالی متشکل از ۲۱ هزار شعبه است، که ۲۰۰ هزار نفر درآن مشغول فعالیت هستند، این شبکه عظیم خدمات ارزشمندی که مایه آرامش جامعه می‌باشد ارائه می‌کنند بنابراین نقش بانکها قابل تقدیر است و در واقع ۲۰۰ هزار نفر متخصص بخش مالی دربانک‌ها فعالیت می‌کنند و خانواده بسیار بزرگی است و از پتانسیل و توانمندی‌های زیادی برخوردار است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور کار در بانک‌ها را دشوار دانست و گفت: ۹۰درصد کارکنان بانک جلوی چشم مردم و در اتاق شیشه ای کار می کنند و امکان استراحت ندارند و متاسفانه زمانی که صحبت از فساد در شبکه بانکی می‌شود برداشت‌های منفی و مضر تولید می گردد که مجال دفاع از بخش ارائه دهنده خدمات را نمی‌دهد و گاهی دچار افراط و تفریط می‌شویم لذا باید نگاه‌ها را اصلاح کرد.

وی بزرگترین سرمایه را اعتماد عمومی دانست و و گفت: برای موفقیت بانک‌ها در رسالتی که بردوش آنهاست باید ضمن فراهم نمودن شرایط، موانع را از جلوی پای آنها برداشت.

این مقام مسئول مطالبات معوق را بزرگترین چالش‌ بانک‌ها دانست و گفت: ‌ مطالبات معوق در واقع منابعی است که از مدیریت مدیران اقتصادی کشور خارج شده است، لذا باید این مسأله آسیب شناسی و راهکار جدی برای آن اندیشید.

محمدی با اشاره به سابقه و توانمندی‌های بانک صادرات ایران، گفت: این بانک از سابقه ۶۰ ساله برخوردار است و دارای گسترده‌ترین شبکه بانکی در کشور است و از جمله بانکهای موفق و خوشنام در تاریخ بانکداری کشور است. بانکی است که در زمینه توسعه استانها نقش پررنگی داشته و استانی شدن آن نیز در گذشته به دلیل اهمیت، توانمندی وظرفیت آن بوده است.

وی همچنین خواستار سرعت عمل بیشتر در پرداخت تسهیلات به متقاضیان حائز شرایط شد و افزود: همه افراد متخلف نیستند اگر مشتری بداند که بانک به فکر موفقیت اوست، مشتری نیز برای بازپرداخت تسهیلات تعهد بیشتری احساس می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور روند کنونی حاکم شده در حمایت از واحدهای تولیدی با پرداخت تسهیلات را مطلوب و قابل تقدیر و این امر را مایه ارتقای جایگاه بانک دانست.

وی با اشاره به برخی حرکت‌ها که درصدد تضعیف شبکه بانکی هستند، اظهار داشت: نهادهای نظارتی با قاطعیت از شبکه بانکی و بانک صادرات ایران دفاع می‌کنند و اعلام می‌کنیم که کسی حق ندارد این نقش را تضعیف کند و یا به آن آسیب بزند.

پورمحمدی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی اظهار داشت: برای تحقق اهداف لازم است تسهیلات را در جهت حمایت از تولید، کارآفرینی و تامین سرمایه در گردش بخش‌های تولیدی هدایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: مدیران با سابقه، باتجربه و دست پاک در بانک صادرات ایران هستند و نباید مأیوس باشند بلکه لازم است قاطعانه تصمیم گیری نمایند و زمانی براین فضا غالب خواهند آمد که با جسارت تسهیلات بیشتری با سرعت عمل و البته اخذ وثایق لازم به بخش تولید اعطا کنند و دراین زمینه مقام معظم رهبری عنایت خاص دارند و همه مقامات عالی رتبه کشور نیز از این موضع حمایت می‌کنند لذا امیدوارم با اتکا به توانمندی های کنونی و تجربه‌ای که از گذشته تاکنون کسب کرده‌اید ونیز اتفاقی که پیش آمد، بهتر از گذشته عمل شود و در عین حال نباید گذاشت که کارها قفل شود.

پورمحمدی فضای کشور را با نشاط و روبه توسعه ترسیم کرد و اظهار داشت: انتظار داریم به جنگ تحریم‌ها رفته و آن را از پای در آوریم.

وی در پایان تاکید کرد: با استمرار جلسات و تعاملاتی که بین بانک و دستگاه‌های نظارتی برقرار شده بر مشکلات فائق آمده و نسل آینده به نسل امروز و عملکرد آن در راستای انجام بهینه وظایفش افتخار کند.

محمدرضا پیشرو مدیرعامل بانک صادرات ایران نیز در سخنانی ضمن ارایه گزارش از عملکرد این بانک در بخش تسهیلات تصریح کرد: این بانک درجهت انجام تکالیف و رسالت‌های اجتماعی، پرداخت تسهیلات خرد نظیر پرداخت وام قرض‌الحسنه درمان، وام قرض‌الحسنه دانشجویی و حمایت از تولیدات داخلی را در اولویت قرارداده است. همچنین این بانک در راستای تکریم و ارج نهادن به شان مشتریان آسانگری درخصوص پرداخت تسهیلات را در دستور کار قرارداده و بر گرفتن یک ضامن از متقاضیان تسیهلات کمتر از ۱۰ میلیون تومان تاکید کرده است.

وی درادامه از تدابیر نظارتی انجام شده در بانک و تقویت ارکان نظارتی بانک صادرات ایران خبرداد و اظهار داشت: با عزمی راسخ بهتر از گذشته بتوانیم در خدمت به مردم اهتمام ورزیم و کارنامه درخشانی در پیشگاه خداوند متعال، رهبر معظم انقلاب، مسئولان نظام وملت شریف ایران ارائه کنیم.