موانع تولید را باید بشناسیم/ پلت‌فرم مدون، راهگشای اقتصاد

پرویز جاوید ، عضو انجمن اقتصاددانان کشور در گفت‌وگو با «افکارنیوز» اظهارداشت: موانع حال حاضر اقتصاد کشور حضور دلالان برای هدایت بازار است. به عبارتی‌ دیگر سدی میان تولید، تجارت و مردم که توسط دلالان هدایت می‌شود را موانع اقتصادی می‌گویند. مهم‌ترین سوءاستفاده این دلالان نیز گردش بازار به سمت و سوی مورد نظر خود برای رانت خواری‌‌ست به همین خاطر اهمیت دارد تا دولت سیزدهم موانع هدایت نقدینگی به تولید را به خوبی بشناسد و برطرف سازد. 

وی افزود: مهم‌ترین مولفه برای رفع موانع نقدینگی، دارا بودن یک پلت‌فرم مطمئنن و توجیه‌پذیر است چراکه اگر باری دیگر نقدینگی به سوی تولید آن‌هم نادرست هدایت شود، شرایطی سخت‌تر از اقتصاد حال حاضر ایجاد خواهد شد. 

*خلق نقدینگی سرایز، عامل آسیب رسان اقتصاد

جاوید تصریح کرد که خلق یک نقدینگی بی درو پیکر، عامل آسیب رسانی به بدنه اقتصاد و تمامی بخش‌های آن است.

عضو انجمن اقتصاددانان کشورهمچنین خاطرنشان کرد: هدایت نقدینگی به سوی تولید کار آسانی نیست و چنانچه میزان مشخصی نداشته باشد، آسیب‌زا خواهد بود. شدت نقدینگی به سوی تولید به‌یک‌باره همان‌قدر جبران ناپذیر است که موانع شکل گرفته آن خطر آفرینی می‌کند. بنابراین می‌توان اظهار کرد هرچیز متر و معیار دارد و نمی‌توان بی گدار دست به هیچ کاری زد. 

وی در پایان این گفت‌وگو یادآورشد: بی شک اگر نقدینگی به یک باره و اندازه نادرست وارد فضای تولیدی کشور شود نه تنها بیکاری و تورم را کاهش نمی‌دهد، بلکه موجب از بین رفتن تولید و فضای کسب و کار نیز خواهد شد. لذا برای جبران وقوع این امر می‌توان افزود که یک پلت‌فرم کارا و اقتصادی مهم‌ترین مولفه است و ضرورت دارد تا دولت سیزدهم نیز مطابق برنامه اقتصادی مدون پیش برود.